نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

میراث‌فرهنگی یکی از مظاهر قدرت ملی است

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها، میراث‌فرهنگی را به عنوان یکی از مظاهر قدرت ملی که موجب جایگاه و مرتبه بالایی در تحکیم فرهنگ، هویت و وحدت جامعه اسلامی می‌شود، برشمرد.

به‌ گزارش پایگاه خبری هفت گرد از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، در متن پیام محمد دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی آمده است: 
«میراث‌فرهنگی به عنوان یکی از مظاهر قدرت ملی، جایگاه و مرتبه بالایی در تحکیم فرهنگ، هویت و وحدت جامعه اسلامی خواهد داشت و توجه به آن، بهترین شاخص و معیار برای تعیین مسیر صحیح توسعه و پیشرفت در کشور خواهد بود، چرا که موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… را تنها با گذر از مسیر فرهنگ می‌توان به شکل پایه‌دار در کشور مطرح کرد و فقدان این نگاه در گفتمان توسعه‌ای کشور، بیش از هر زمان دیگری ملموس و مشهود است. 
۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه که نخستین روز هفته میراث‌فرهنگی در ایران بوده، فرصت مناسبی است تا با نگاهی متفاوت به این مقوله بنگریم. 
جامعه مترقی، به موضوعات مرتبط و وابسته با حوزه میراث‌فرهنگی و طبیعی مانند حفظ ابنیه تاریخی، ثبت آثار و عناصر ملی و جهانی، موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و امثالهم دغدغه‌مند است و واکنش به رخدادها و وقایع از این دست، نشان از پویایی، سر زندگی و نشاط آن جامعه است. 
طرحی که توسط برخی از نمایندگان محترم و همکاران گرانقدرم در مجلس شورای اسلامی در هفته اخیر مطرح شد، فارغ از موضوعات فنی که توسط مدیران وزارتخانه، جامعه علمی کشور، فرهیختگان و دوستداران میراث‌فرهنگی به تفصیل بیان شد، پیام مهمی را در برداشت و آن اهمیت موضوع میراث‌فرهنگی در بین مردم و شاخصی برای احوال‌های جامعه ایرانی است که یادآور می‌شود، فرهنگ و هویت، بخش جدایی ناپذیر نفوس این مردم است. 
همچنین شعاری که توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال‌جاری با عنوان “میراث‌فرهنگی، قدرت ملی، دولت مردمی” در کنار سایر اقدامات ساختارمند و قاعده‌مندی که در دوران مدیریت جدید انجام شده است، نشان از نگاهی معناشناسانه وعمیق به موضوع میراث‌فرهنگی دارد و با توجه به مجموع موارد مطرح شده، امید زیادی برای رشد و ارتقای این حوزه در سال‌های آینده ایجاد و تکوین شده است. 
در پایان ضمن تبریک روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی به جامعه رفیع میراث‌فرهنگی کشور، امید است به لطف خداوند منان، موضوع میراث‌فرهنگی در سده نو با نگاهی نو به عنوان بنیادی‌ترین عامل همبستگی و وفاق مؤلفه‌های قدرت در این سرزمین، مطرح شود.»

خروج از نسخه موبایل