نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

رقابت یا حذف، هدف نمایشگاه کدام است؟

نمایشگاه کتاب هرساله در شرایطی برگزار می‌شود که هجمه‌های زیادی به اصل برپایی آن وارد می‌شود. حرف‌های موافقان و مخالفان منعکس می‌شود و بعد از 10 روز سکوت برقرار می‌شود. البته دو سال وقفه برای برگزار نشدن نمایشگاه به دلیل شیوع کووید-19 اعتراض ناشران را در برداشت.

به گزارش هفت‌گرد، نمایشگاه کتاب در اردیبشهت‌ماه 1401 در مصلی تهران درحالی برگزار شد که بسیاری از افراد و جناح‌ها به برگزاری آن اعتراض داشتند چرا که برپایی آن همزمان شده بود با اعلام گرانی برخی از کالاهای اساسی سبد خانوار. این جریان نقد داشتند که چطور مردم درگیر تامین کالاهای اساسی هستند می‌توانند به خرید کتاب و افزایش سواد و آگاهی تمرکز داشته باشند؟ و این نقد درحالی متوجه نمایشگاه کتاب بود که همزمان نمایشگاه‌های دیگری مانند نمایشگاه گل و گیاه هم در حال برگزاری بوده و یا پیش از آن برگزار شده بودند و استقبال خوبی هم داشتند.

گرانی قیمت کتاب ناشی از گرانی کاغذ، دغدغه بسیاری از ناشران بود. برخی از غرفه‌های نمایشگاه که ناشرانی ناشناخته و شاید دسته چندم بودند هم به وضعیت نمایشگاه ناراضی بودند چراکه فروش آنها نسبت به سال‌های قبل در موقعیت مشابه کاهش داشته است.

از دیگر نقدهای غرفه‌داران و کارشناسان فروش این بود که بن‌های کتاب تنها برای نمایشگاه مجازی در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود.

اما در مقابل این دیدگاه نگاه انتشاراتی‌های بنام نگاه دیگری داشتند چراکه غرفه آنها شلوغ بود و مخاطبان با اینکه قیمت کتاب‌ها افزایش قابل توجهی داشت اما خواهان خرید بودند. در این رابطه یکی از مدیران نشر نیماژ به خبرنگار پایگاه خبری هفت گرد گفت برخلاف تصور و باوری که درباره تاثیر منفی شیوع کرونا و گرانی کاغذ اعلام می‌شود این اتفاق خوبی است چرا که در کیفیت سلیقه مخاطب تاثیرگذار بوده است.

به باور او گرانی کاغذ باعث ماندگاری ناشرانی می‌شود که به نوشتن و تولید کتاب مطلوب پایبند هستند. او در این باره از اصطلاحی به نام «کتاب سازان» استفاده کرد و گفت کتاب سازانی که به عنوان ناشر فعال بودند با گرانی کاغذ و حذف ارز ترجیحی از این گرده خارج می‌شوند. او مدعی شد که در نمایشگاه 1401 مردم بیشتر به غرفه ناشران مطرح مراجعه می‌کردند تا دیگر غرفه‌های نه چندان شناخته شده. این مدیر انتشاراتی نیماژ این حذف‌شدن‌ها را رقابتی می‌داند که باعث می‌شود یک انتشاراتی 8 ساله هم سطح یک انتشاراتی با قدمت قرار گیرد در نتیجه اعتباری به‌دست می‌آورد که باعث می‌شود در کیفیت کارهایشان دقت لازم را داشته باشد.

واژه کتاب‌سازی به محتوای کتاب اشاره دارد. درواقع کتاب‌سازی در نقد تولید و انتشارات کتاب‌ها بی‌کیفیت مطرح می‌شود و این نقد فارغ از موضوع کتاب و سن مخاطب است.

نمایشگاه امسال هم با اینکه گرانی کتاب‌ها دغدغه بسیاری از مراجعان بود اما جمعیت زیادی را به خود جذب کرده بود و توانایی خرید کتاب حتی به قیمت نامطلوب ممکن بود.

خروج از نسخه موبایل