نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

تولید فرش‌های ضد باکتری با فن‌آوری نانو

فرش‌های عاری از باکتری‌ با استفاده از فن‌آوری نانو توسط محققان یک شرکت دانش بنیان به تولید رسید.

به گزارش هفت‌گرد، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان فرش، تامین همه نیازهای مصرف‌کنندگان و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.

فرش از جمله اقلامی است که به دلیل نفوذ باکتری در آن می تواند به بروز حساسیت و آلرژی منجر شود به خصوص پس از شست و شو و رطوبتی که به آن نفوذ می‌کند؛ اما صنعت‌گران با کمک فناوری نانو این چالش را رفع و با کمک فناوری نانو، فرش ضدباکتری تولید کردند.

استفاده از خاصیت ضدمیکروبی و طبیعی نانو ذرات نقره در تولید و بافت فرش به دلیل برخورداری از خواص مهمی چون ضدقارچ، ضدبو و ضدحساسیت بودن، برای بیماران و افراد دارای حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی بسیار مفید است و به دلیل تماس مستمر کودکان و افراد خانواده با فرش، سطح سلامتی افراد جامعه را افزایش می‌دهد.

میکروب‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌ها، عفونت‌ها و ایجاد بوی بد در فرش هستند؛ شرکتی دانش‌بنیان با استفاده از خاصیت ضدمیکروبی نقره اقدام به تولید فرش‌های آنتی باکتریال کرده است که ضدباکتری و ضدبو است و با استفاده از آن باکتری‌ها قابلیت تکثیر خود را از دست می‌دهند و در نتیجه با ثبات بالای مواد آنتی‌باکتریال بر روی این فرش مانع از رشد باکتری‌ها و بوگرفتگی فرش می‌شود.

فرش‌ها به دلیل پرز دار بودن محل مناسبی برای رشد و نمو قارچ ها، انگل‌ها، باکتری‌ها، کپک‌ها و میکرو ارگانیسم‌های مضر هستند. به همین دلیل فرش‌هایی با خاصیت ضد میکروب به بازار عرضه شده است که می‌تواند از رشد و نمو اینگونه موجودات که عامل اصلی ابتلا به آسم و آلرژی هستند جلوگیری کند.

اکنون این فرش‌ها توسط محققان در یک شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود.

خروج از نسخه موبایل