بسیاری از مباحث فرهنگ عامّه در خطر نابودی هستند. اگر انجمنی توان و پشتوانه مالی نداشته باشد، نمیتواند از این وظیفه خطیر پشتیبانی کند. نهادهایی مانند میراث فرهنگی که بودجههای مخصوص برای این امور دارند، باید این کارها را انجام دهند.
به گزارش هفتگرد، به نقل از ایسنا، «سازمان ملّی فولکلور» نهادی بود که در خردادماه ۱۳۴۶ در تهران افتتاح شد اما بعدها که تعطیل شد چیزی جایگزینش نشد. حالا هم فرهنگ و ادبیات عامّه، موسیقی و رقصهای محلی با بیسامانی مواجهاند و بسیاری از آثار ادبی و شنیدهها و قصّهها در گذر روزگار محو میشوند.
حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی میگوید:«وجود چنین نهادی، به چند دلیل و برای چند کار حتماً لازم است؛ اول اینکه سیاستها، برنامههای کلان و رویکردها در آنجا پیشبینی شده و فرهنگ عامّه مطالعه و تقویت شود. از اینرو، رشته تحصیلی «ادبیات عامّه» تأسیس شد. برنامه این رشته را خودِ من نگاشتم و وزارت علوم تصویب کرد و هماکنون در دانشگاهها، کارشناسیارشد زبان و ادبیات عامّه تدریس میشود. در حال حاضر، در دانشگاه تربیتمدرس، پنجمین دوره این رشته در حال اجراست. تأسیس مجله اقدام دیگری بود که ما مجله علمی-پژوهشی «فرهنگ و ادبیات عامّه» را تاسیس کردیم(https://cfl.modares.ac.ir) که جایگاه خوبی در مجلات دارد. همچنین دانشنامه فرهنگ مردم ایران تدوین شد که تاکنون شش جلد از آن منتشر شدهاست. هرکدام از این کارها، اقدامی موثر در توسعه علمی مباحث ادبیات عامّه است. در انجمن ترویج زبان فارسی هم کارگروه فرهنگ و ادبیات عامّه مشغول به فعالیت است که برنامهها و نشستهایی در این زمینه برگزار میکند. همه این فعالیتها مستلزم این است که در یک انجمن واحد تجمیع شود و سیاستگذاری، برنامهریزی، جمعآوری، گردآوری و از همه مهمتر، آرشیو کردن در آنجا ساماندهی شود.»
او ادامه میدهد:« بسیاری از مباحث فرهنگ عامّه در خطر نابودی هستند. اگر انجمنی توان و پشتوانه مالی نداشته باشد، نمیتواند از این وظیفه خطیر پشتیبانی کند. نهادهایی مانند میراث فرهنگی که بودجههای مخصوص برای این امور دارند، باید این کارها را انجام دهند. نهادهای مستقل هم میتوانند و باید اتاق فکر و بازوهایی باشند برای گردآوری سامانه جامع و منسجم مواد فولکلوریک. دوره کاربرگ و فیشنویسی و… گذشته و همه دادههای ما باید الکترونیک و نرمافزاری باشد. افراد زیادی هستند که علاقهمندند تا در شهرها و مناطقِ خودشان، مواد فولکلوریک مانند رسوم، مثلها، رقص، موسیقی، داستان، شعر، ترانه، افسانه، چیستان و غیره را جمعآوری کنند و در این بانک اطلاعاتی ثبت کنند. در درسنامه رشته ادبیات عامه نحوه جمعآوری اطلاعات فولکلوریک نیز آموزش دادهمیشود.»