نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

پرداخت 440 میلیون دلار به کارگران مهاجر در قطر، درخواست عفو بین‌الملل به فیفا

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل به مناسبت روزجهانی “عفو” از سازمان فیفا خواست برابر با کل جایزه جام جهانی ۲۰۲۲ برای کارگران مهاجری که در کشور میزبان قطر، بکار گرفته شده‌اند غرامت بپردازد.

به گزارش هفت‌گرد به نقل از “france24.com” عفو بین‌الملل براساس سواستفاده کارگران مهاجر به قطر در راستای برگزاری جام جهانی فوتبال در ثطر از سازمان فیفا خواست تا برابر کل جایزه این مسابقه جهانی غرامتی به کارگران پرداخت کند. این فراخوان ازسوی دیگر سازمان‌های حقوق بشری و گروه‌های هوادار پشتیبانی می‌شود.

به دنبال ادعاهایی مبنی بر کندی فیفا در محافظت در برابر استثمار کارگرانی است که برای ایجاد زیرساخت‌ها در سال‌های منتهی به مسابقاتی که از 21 نوامبر آغاز می‌شود، به این کشور کوچک خلیج فارس سرازیر شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که ضمیمه گزارشی است، اعلام کرده فیفا باید حداقل 440 میلیون دلار برای جبران صدها هزار کارگر مهاجری که در طول آماده‌سازی برای جام جهانی 2022 در قطر متحمل نقض حقوق بشر شده‌اند اختصاص دهد.

این گروه مستقر در لندن از جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، خواست با قطر برای ایجاد یک برنامه جامع اصلاحی همکاری کند.

بنابر این ادعا از سال 2010، سالی که فیفا مسابقات سال 2022 را به قطر اعطا کرد، بدون نیاز به هیچ‌گونه بهبودی در حمایت از کار، سوء استفاده‌های زیادی برای کارگران مهاجر ایجاد شده است.

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل گفته با توجه به سابقه نقض حقوق بشر در کشور، فیفا باید می‌دانست و یا پیش‌بینی می‌کرد که خطرات آشکاری برای کارگران در هنگام اعطای مسابقات به قطر وجود خواهد داشت.

عفو بین‌الملل اعلام کرده برخی از سوء استفاده‌ها همچنان ادامه دارد. این سازمان 440 میلیون دلار را به عنوان خسارتی حداقلی برای پوشش ادعاهای غرامت و اطمینان از گسترش اقدامات اصلاحی برای آینده در نظر گرفته است.

این مبلغ تقریباً کل جوایز جام جهانی امسال است. درخواست عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده به اینفانتینو که ازسوی 9 سازمان دیگر از جمله حقوق مهاجران و حامیان فوتبال اروپا امضا شده بود، حمایت شد. کارگران می توانند به دادگاه‌های کار مراجعه کنند و بازرسان دولتی بیشتری منصوب شده‌اند.

کارگران خارجی، عمدتا از جنوب آسیا، بیش از دو میلیون نفر از جمعیت 2.8 میلیونی قطر را تشکیل می‌دهند.

اما عفو بین‌الملل اعلام کرد که تا کنون تنها حدود 48هزار کارگر برای بازگرداندن هزینه‌های استخدام چراغ سبز دریافت کرده‌اند. طبق این گزارش، 440 میلیون دلار تنها درخواستی کوچک از درآمد 6 میلیارد دلاری است که فیفا در چهار سال آینده به دست خواهد آورد که بیشتر آن از جام جهانی است.

گزارش ارزیابی فیفا در راستای درخواست سازمان عفو بین‌الملل

هنگامی که از فیفا برای اظهار نظر خواسته شد، اعلام کرد در حال «ارزیابی برنامه پیشنهادی عفو بین‌الملل» برای قطر است و تاکید کرد که این برنامه شامل طیف وسیعی از زیرساخت‌های عمومی غیر اختصاصی جام جهانی است که از سال 2010 ساخته شده است.

سازمان دهندگان جام جهانی قطر گفتند آنها «به طور خستگی ناپذیر» با گروه‌های بین‌المللی برای حقوق کارگران در استادیوم‌ها و سایر پروژه‌های مسابقات کار کرده‌اند. با این حال، بیشتر انتقادها متوجه ساخت و ساز خارج از مسابقات رسمی است که گفته می‌شود صدها کارگر در دهه گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی سازمان‌ دهندگان، کمیته عالی تحویل و میراث، گفته‌اند بهبودهای قابل توجهی در استانداردهای اسکان، مقررات بهداشت و ایمنی، مکانیسم‌های شکایت، ارائه مراقبت‌های بهداشتی و بازپرداخت هزینه‌های استخدام غیرقانونی به کارگران انجام شده است.

این مسابقات یک کاتالیزور قدرتمند برای ارائه یک میراث انسانی و اجتماعی پایدار قبل، در طول و بعد از جام جهانی فوتبال قطر 2022 بوده و خواهد بود.

مطالبات کارگران از حقوق پرداخت نشده، هزینه‌های استخدام غیرقانونی و اخاذی به طور متوسط ​​1300 دلار برای تضمین شغل، و غرامت برای جراحات و مرگ و میر متغیر است.

عفو بین‌الملل از ابتکارات فیفا و قطر، از جمله بهبودهای انجام شده در سایت‌های ساخت و ساز جام جهانی و اصلاحات قانون کار که از سال 2014 انجام شده است، استقبال کرد.

قطر در سال 2017 حداقل دستمزد را معرفی کرد، ساعات کار در گرمای شدید را کاهش داد و به بخشی از سیستمی پایان داد که کارگران مهاجر را مجبور می‌کرد برای تغییر شغل یا حتی ترک کشور از کارفرمایان مجوز بگیرند.

این درخواست براساس روز جهانی عفو اعلام شده است. روز عفو بین‌المللی هر سال در 28 می جشن گرفته می‌شود و یک مأموریت روشن دارد: «افزایش آگاهی در مورد هر موضوع جهانی که بر عدالت و کرامت هر انسانی تأثیر می‌گذارد.»

عفو بین‌الملل یک جنبش جهانی با بیش از 10 میلیون فرد است که بی‌عدالتی را شخصاً می‌پذیرند. ما برای جهانی مبارزه می کنیم که در آن همه از حقوق بشر برخوردار باشند.پایان/ح

خروج از نسخه موبایل