نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

شبکه 6G سال 2030 در دسترس خواهد بود

در حالی‌که هنوز شبکه 5G به‌شکل گسترده در سرتاسر جهان در دسترس نیست، مدیر عامل نوکیا وعده دسترس‌پذیرشدن نسل بعدی شبکه ارتباطات موبایل یعنی 6G را تا پایان دهه میلادی مطرح کرد.

به‌گزارش هفت‌گرد، به نقل از گیزموچاینا، پیش از این اخباری از شرکت‌های کوالکام، اپل، گوگل، ال‌جی و سامسونگ درباره توسعه فناوری 6G شنیده شده بود و اینک به‌نظر می‌رسد شرکت نوکیا نیز به این جمع خواهد پیوست.

پکا لوندمارک، مدیرعامل نوکیا، در جریان سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، مدعی شد شبکه تلفن همراه 6G تا پایان این دهه میلادی عملیاتی خواهد شد.

مدیر عامل نوکیا، در یک پنل در مجمع جهانی اقتصاد شبکه‌های موبایل 6G تا سال ۲۰۳۰ به‌صورت تجاری در دسترس خواهند اظهار داشت بود. با این‌حال، لوندمارک معتقد نیست در سال ۲۰۳۰ گوشی‌های هوشمند رایج‌ترین رابط کاربری و ابزار ارتباطی مردم باشند.

لوندمارک می‌گوید:«ممکن است بسیاری از ابزارهای ارتباطی برای اتصال مستقیم به بدن ما ساخته شوند. اشاره او به فن‌آوری‌های پوشیدنی و کاشتنی است که ممکن است گسترش آنها باعث منسوخ شدن تلفن‌های همراه هوشمند تا یک دهه آینده شود.»

 او ادامه می‌دهد:«تا سال ۲۰۳۰، یک «دوقلو دیجیتالی از همه چیز» وجود خواهد داشت که به منابع رایانشی عظیم نیاز دارد. در اینجا نیز او به پدیده «دوقلوی دیجیتال» یا «همزاد دیجیتال» (Digital Twin) اشاره می‌کند. دوقلوی دیجیتال نمایشی دیجیتال از یک شیء فیزیکی یا فرآیند است.»

برخی شرکت‌ها در حال حاضر سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه 6G انجام داده‌اند و تعدادی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان مانند اپل و گوگل در این فن‎آوری نسل بعد مشارکت دارند.

6G پنجاه برابر سریع‌تر از 5G سامسونگ به‌دنبال توسعه نسل جدید شبکه تلفن همراه در همین حال، تعداد زیادی از کاربران جهان هنوز از 4G به 5G منتقل نشده‌اند. در برخی نقاط دنیا مردم حتی سرعت واقعی شبکه 4G را هم تجربه نکرده‌اند.

مشخص نیست سرعت اینترنتی که شبکه 6G در دسترس قرار می‌دهد چقدر خواهد بود. سرعت این نسل جدید ارتباطی توسط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در آینده نزدیک تعریف خواهد شد. با این حال تخمین زده می‌شود 6G حدود ۱۰۰ برابر سریعتر از 5G باشد.

خروج از نسخه موبایل