نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

مدارس فرسوده و خطرآفرین

بیش از نیمی از مدارس ایران بخصوص در شهرستان‌ها و مناطق محروم نیاز به بازسازی دارند و آمار دقیق آن هم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. با این حال همچنان دانش‌آموزان در محیط‌های ناامن تحصیل می‌کنند.

به گزارش هفت‌گرد، براساس آمارهای منتشر شده 7 درصد مدارس ایران نیاز به بازسازی دارند و بیش از 7هزار مدرسه در ایران سنگی هستند. اما شواهد و گفته‌های انجمن‌های مردم نهاد که ارتباط بیشتری با جامعه محروم دارند آمار بیشتری از مدارس فرسوده و تخریبی اعلام می‌کند. طبق آمار غیر رسمی بیش از نیمی از مدارس ایران فرسوده و تخریبی هستند. و این در خالی است که بسیاری از روستاها و مناطق محروم مدرسه‌ای هم وجود ندارد که یا موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود و یا در خانه و مکانی دیگر برای درس خواندن مراجعه می‌کنند. حتی در دل طبیعت و صحرا.

انسیه خزعلی در در جمع فرهنگیان کوهدشت در۱۹ آذرماه 1400 گفته بود مدارس تخریبی باید احیا و آن‌ها که نیاز به بازسازی دارند باید بررسی شود تا دانش‌آموزان با امنیت بیشتری تحصیل کنند.

رییس سازمان نوسازی مدارس در مهرماه اعلام کرده بود میانگین مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی به ۱۹.۲ درصد کاهش یافته است. این آمار در سال ۸۴ حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد بود. از آمار ۱۹.۲ درصدی، حدود ۶.۵ درصد مربوط به مدارس تخریبی است و نشان می‌دهد که دغدغه‌های ما در این حوزه کاهش یافته است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه مرند هم پیش از این گفته بود برای طی کردن مسیر توسعه در کشور، باید توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شود. علی شیخ‌پور ضمن اشاره به نیاز ۵۸ مدرسه در مرند به تخریب و بازسازی اعلام کرده بود مدرسه لقمان در مرند و مدرسه شهید زهدی‌پور در شهر کشکسرای به دلایلی نیمه تمام باقی مانده که نیازمند توجه ویژه مسئولان برای اتمام عملیات آنها است.

بازسازی مدارس و وسایل گرمایشی آن هر ساله تلفات و حوادثی را رقم می‌زند. ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مدارس و بازسازی و مرمت مدارس هزینه‌بر است اما در عین حال دارای اهمیت است. بسیاری از مناطق هم نیاز به ساخت و ایجاد مدارس جدید دارند و این در حالی است که هر ساله اعلام می‌شود بودجه آموزش و پرورش کم است اما برنامه عملیاتی برای تامین بودجه مناسب تاکنون انجام نشده است.

خروج از نسخه موبایل