نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

هفت خوردنی مناسب برای افراد دیابتی

هفتگرد– 14 نوامبر روز جهانی دیابت است.بیماری شناخته‌شده‌ای که اکثر افراد خود یا اطرافیانشان را درگیر آن می‌بینند. شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع 2 است که بر اثر مقاومت بدن به عملکرد انسولین ایجاد می‌شود. اضافه وزن، کم‌تحرکی، فشار خون، میزان چربی خون، ژنتیک، سن و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان از عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به این بیماری است. این بیماری درمان قطعی ندارد اما با انتخاب سبک زندگی سالم می‌توان آن را کنترل کرد و عوارضش را که جدی و آزاردهنده هم هستند، به حداقل رساند. عوارض جدی و شناخته شده این بیماری عبارتند از: زخم دیابتی، آسیب کلیوی و آسیب چشمی که در موارد پیشرفته ممکن است به قطع پا و از دست دادن بینایی منجر شود. در این هفتانه به هفت خوردنی که برای افراد دیابتی مناسب است، می‌پردازیم.

1- ماهی

از آنجا که افراد مبتلا به دیابت که در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند، لازم است توجه ویژه‌ای به دریافت کافی اسدهای چرب امگا 3 DHAوEPA داشته باشند زیرا این دو ماده از سلول‌هایی که در رگ‌های خونی قرار دارند محافظت می‌کنند و ضمن کاهش علائم التهاب به عملکرد شریان‌ها کمک می‌کنند. دو ماده یاد شده در ماهی‌هایی از قبیل قزل‌آلا، ساردین و… وجود دارد. ماهی با پروتئین با کیفیتی که دارد موجب احساس سیری می‌شود و به تنظیم قند خون کمک می‌کند و خوردنش به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

2- سبزیجات

سبزیجات مواد غذایی مفیدی هستند که پزشکان و متخصصان تغذیه مصرفشان را به اکثر مردم توصیه می‌کنند. سبزی‌ها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. سبزی‌ها به دو دسته نشاسته‌ای و غیر نشاسته‌ای تقسیم می‌شوند. لازم است به سبزی‌های نشاسته‌ای به دلیل کربوهیدرات بیشتر توجه بیشتری شود. سبزیجات منبع غنی ویتامینc هستند و افراد مبتلا به دیابت به دلیل این‌که معمولا ویتامینc پایینی دارند با مصرف سبزیجات می‌توانند التهاب و آسیب سلولی را کاهش دهند. همچنین سبزیجات برگ‌دار با وجود آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین بالایی که دارند می‌توانند به حفاظت از چشم در مقابل بیماری‌های دژنراسیون ماکولا و آب مروارید که از عوارض شایع دیابت هستند، کمک کنند

3-آووکادوها

آووکادو با توجه به قند پایینی که دارد(کمتر از یک گرم) میوه‌ای بی‌خطر برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. این میوه با بهبود کیفیت رژیم غذایی و کاهش توده بدنی به کنترل عوارض دیابت کمک می‌کند.

4- تخم مرغ

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی مفید برای دیابت است. این ماده غذایی موجب بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی و مدیریت قند خون می‌شود. تخم‌مرغ می‌تواند با کاهش التهاب و بهبود بخشیدن به حساسیت به انسولین به مبتلایان به دیابت کمک کند.

5- لوبیا

لوبیا منبع غنی ویتامینB است. این ماده غذایی هم‌چنین مواد معدنی مفید (کلسیم، پتاسیم و منیزیم) و فیبر بالایی دارد. لوبیا با وجود شاخص پایین گلایسمیک می‌تواند به یکی از گزینه‌های روی میز غذای افراد دیابتی باشد.

6- ماست

طبق تحقیقات انجام شده محصولات لبنی مثل ماست ممکن است مدیریت قند خون را بهبود بخشد. ماست ممکن است به دلیل پروبیوتیک هایی که دارد باعث کاهش بیماری قلبی شود. ماست می‌تواند به پیشگیری از دیابت هم کمک کند.

 

7-آجیل و خشکبار

آجیل‌ها از تنقلات محبوب بین مردم هستند. آن‌ها فیبر بالایی دارند و میزان کربوهیدراتش پایین است. تحقیقات روی آجیل‌ها نشان داده است که این تنقلات خوشمزه و محبوب در صورت مصرف منظم می‌توانند باعث کاهش التهاب، کاهش قند خون و کاهش سطح کلسترول LDL شوند. مصرف آجیل می‌تواند به بهبود سلات قلب افراد دیابتی هم کمک کند.

خروج از نسخه موبایل