آخرین اخبارهفتانه

هفت پروژه گوگل که شکست خورد!

همه ما فکر می‌کنیم گوگل یک شرکت آرمانی است که مهره مار دارد. دست به هرکاري مي‌زند غوغا می‌کند. کارهایش عالی، تصمیماتش عالی، پروژه‌های عالی و صدالبته سودآوری‌اش هم عالی! 

به گزارش هفت‌گرد، اين‌روزها عادت داريم در هر حوزه‌اي اسم گوگل را ببينيم و موفقيت‌هاي روزافزون گوگل براي‌مان عادي شده است. اما واقعیت چیز دیگری است. برای این‌که دیدگاه‌مان اصلاح شود بهتر است هفت پروژه‌اي که گوگل شروع کرد و نگرفت! را مرور کنيم.

1.در شبکه اجتماعي گوگل زنده [google lively] کاربران براي خود يک آواتار مي‌ساختند تا بتوانند در محيط سه بعدي با ديگران ارتباط برقرار کنند. در اين محيط مجازي که معماري مختص خودش را داشت افراد مي‌توانستند با هم دوست شوند و حرف بزنند و به جاهايي که دوست دارند سر بزنند.

google lively- هفت گرد
google lively

2.گوگل پاسخ [google answers] پروژه ديگري است که اين روزها رها شده است. اصولا در دنيايي‌که جواب هر سوالي را با يک جست‌وجوي ساده در گوگل مي‌توان پيدا کرد مفهوم «پاسخ» با آن چيزي که قبلا بود عوض شده است. اگر چه «ياهو پاسخ» هنوز وجود دارد و به کارش ادامه مي‌دهد ولي به‌خاطر اين نيست که او دارد واقعا پاسخي را به سوال‌ها ارايه مي‌کند بلکه به اين دليل است که پاسخ‌هايش عجيب و غريب و سرگرم کننده هستند.

گوگل پاسخ- هفت گرد
گوگل پاسخ

 3.تبليغات چاپي و راديويي گوگل شکست خورد و فهمید که از اینترنت پول دربياور نه از بيرون آن! جمله معروفي است که اين روزها شعار اغلب وب سايت‌ها شده: از اينترنت پول در بياور. ولي چند سال قبل گوگل درست برعکس اين شعار حرکت کرد و تصميم گرفت از بيرون از اينترنت پول دربياورد. شايد تحت تاثير فشار روزافزون براي کسب درآمد بيشتر گوگل تصميم گرفت وارد صنعت تبليغات چاپي و راديويي شود.

4.داجبال [dodgeball] شکست خورد. ايده‌‎پرداز قهر کرد و رفت. داجبال یک اپليکيشن برای شبکه اجتماعي بود که می‌خواست از گوشي‌هاي هوشمند استفاده کند تا افراد را به هم وصل کند و مثلا جاهايي که يک نفر مي‌رود يا رستوران خوبي را که پيدا مي‌کند با کساني‌که مي‌شناسد و در منطقه هستند به اشتراک بگذارد. خب چه سر اين ايده آمد؟ براي دو سال پروژه به‌خوبي پيش رفت تا اين‌که دنيس کراولي که ايده‌پرداز اوليه اين طرح بود در سال ۲۰۰۷ از گوگل بيرون آمد و شرکت فوراسکور را تاسيس کرد و اين شرکت که دقيقا همين خدمات را ارايه مي‌دهد الان بسيار محبوب است. مشکل اين طرح در زمان خودش اين بود که زيادي آينده‌نگر بود و سخت‌افزار لازم براي فراگير شدن آن که همان گوشي‌هاي هوشمند بودند خيلي طول کشيد تا غالب بازار شود.

داجبال - هفت گرد
داجبال

5.جايکو شکست خورد. توييتر قبلا اين ايده را پياده کرده بود. گوگل در سال ۲۰۰۷ يک سايت براي بلاگ‌هاي بسيار کوچک راه انداخت که جايکو نام داشت ولي تا سال ۲۰۰۹ معلوم شد که اين توييتر است که فاتح دنياي پست‌هاي کوتاه و سريع است.

6.گوگل نوت‌بوک [google notebook ] شکست خورد. گوگل نوت‌بوک در سال ۲۰۰۹ از مجموعه پروژه‌هاي گوگل کنار گذاشته شد. قرار بود بستری باشد برای حفظ و نگهداری فایل‎‌ها و به اشتراک‌گذاری آن. اما مشتریان رقبا را انتخاب کردند.

گوگل نوت‌بوک
گوگل نوت‌بوک

7.گوگل ویدئو شکست خورد [google video ] شکـست خـورد مشکل با خريد يوتيوب حل شد! گوگل ويدئو تلاش کرد تا يوتيوب را در هم بشکند و شکست خورد و تنها دليلش اين بود که اين ابزار قبلا وجود داشت و نامش هم يوتيوب بود. بعد از آن البته گوگل يوتيوب را با قيمت ۱.۶۵ ميليون دلار خريد و قال قضيه را کند و آخر سر همه خوشحال و راضي بودند.

گوگل ویدئو- هفت گرد
گوگل ویدئو

تحلیل راهبردی: ساختن آینده نیازمند یادگیری است. یادگیری نیازمند تجربه کردن است. تجربه‌کردن بخشی با پیروزی همراه است و بخشی‌اش هم شکست.

پس ظاهرا باید شکست خورد تا آینده را ساخت. اما یک نکته مهم از تمام شرکت‌هایی که مانند گوگل شکست می‌خورند اما در هم شکسته نمی‌شوند: وارد هیچ پروژه‌ای نباید شد که اگر شکست خوردیم، کلیت شرکت زیر سوال برود. پروژه‌هایی باید انتخاب شوند که اگر نتیجه مطلوب نبود ما از زندگی ساقط نشویم و ورشکسته و درهم شکسته نشویم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا