آخرین اخبارمحیط زیست

تغییرات اقلیمی و ابداع ماسک جذب متان از آروغ گاو‌ها!

متان در ۲۰ سال اولی که به جو راه می‌یابد بیش از ۸۰ برابر قدرت گرمایش زمین دی‌اکسیدکربن دارد.تقریبا یک‌سوم تمام گازهای گلخانه‌ای از طریق دام‌ وارد جو می‌شود و گاوها مقصر اصلی‌اند!

به گزارش هفت‌گرد،گاوها برای سیاره ما مشکل بزرگی‌اند. هرچند تعداد زیادی از انسان‌ها از خوردن گوشت گاو و مجموعه فرآورده‌های شیری لذت می‌برند، باید فضایی نیز برای پرورش گاوها و تولید غذا برای تغذیه آن‌ها پیدا کنیم. این کار غالبا با از بین بردن جنگل و تبدیل آن به مزارع و کشت دانه‌هایی مثل سویا انجام می‌شود.

در همین حال، این ۱.۶ میلیارد گاو ابرهای متان تولید می‌کنند که یکی از قوی‌ترین گازهای گلخانه‌ای است- متان در ۲۰ سال اولی که به جو راه می‌یابد بیش از ۸۰ برابر قدرت گرمایش زمین دی‌اکسیدکربن دارد.

تقریبا یک‌سوم تمام گازهای گلخانه‌ای از طریق دام‌ وارد جو می‌شود و گاوها مقصر اصلی‌اند. درمجموع حدود یک‌چهارم گرمایش جهانی در اثر متانی است که از منابع مختلف فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود.

اما شرکتی به نام زلپ، پیشنهاد کرده است برای گاوها سرپوشی بگذارند که بتواند «خنثی‌سازی متان» را قبل از ورود به جو در منبع [تولید] آن انجام دهد.

با استفاده از این سرپوش که شبیه ماسک صورت است، متان موجود در بازدم گاو از یک سازوکار آسانگر [مکانیسم کاتالیزوری] عبور می‌کند که در آن اکسیداسیون رخ می‌دهد و در نتیجه ترکیبی از دی‌اکسیدکربن و بخار آب تولید می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا