اعطای اولین شناسنامه بینالمللی به پیکان 1970
اعلام شاخصهای خودروهای تاریخی برای دریافت شناسنامه بینالمللی/ اعطای اولین شناسنامه بینالمللی به پیکان ۱۹۷۰
رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی شاخصهای صدور شناسنامه بینالمللی خودرو را شامل وسیلهای که با قوای محرکه کار کند، بیش از ۳۰ سال عمر اصالت خود را حفظ کرده و دارای وضعیت قابل قبولی باشد، همچنین به صورت روزانه استفاده نشود عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری هفتگرد تیدو برسترس رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی، در ابتدای صحبتهای خود حضور در ایران را افتخاری بزرگ دانست و افزود: «باعث خوشحالی است که جمهوری اسلامی ایران آی دی کارت Fiva را به رسمیت شناخته است و از این به بعد خودرو و موتور سیکلتهای تاریخی میتوانند از این شناسنامه بینالمللی استفاده کنند.»
او احترام نهادهای دولتی و مردم به خودروهای تاریخی در ایران را ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد که این شناسنامه بینالمللی باعث توسعه این حوزه در ایران شود.
برسترس حفظ، نگهداری و صیانت از خودروهای تاریخی را از جمله اهداف Fiva برشمرد و افزود: «خودروهای تاریخی حفظ میراث یک کشور، نه تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسلهای آینده است.»
رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی با اشاره به اینکه ایران جزو ۸۰ کشور عضو است، افزود: «تاریخچه Fiva به مراتب کمتر از تاریخ ایران و ۱۳۵ سال است. برای ما عضویت کشوری با سابقه و تمدن ایران باعث افتخار است.»
او با اشاره به مفهوم خودروی تاریخی که مشمول شناسنامه فیوا میشود، بیان کرد: «وسیلهای که با قوای محرکه کار کند، با بیش از سه سال عمر اصالت خود را خفظ کرده و دارای وضعیت قابل قبولی باشد، همچنین به صورت روزانه استفاده نشود، مشمول اخذ شناسنامه بینالمللی است.»
برسترس به عضویت بسیاری از سازمانهای بینالمللی از جمله یونسکو اشاره کرد و افزود: «پنج سال است که Fiva فعالیت خود را با یونسکو آغاز کرده و مورد تایید این سازمان است. برای ما موجب افتخار است که جمهوری اسلامی هم همین دید را به خودروهای تاریخی دارد.»
رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی حفظ تاریخ تردد با خودرو را یکی از اهداف دانست و افزود: «تردد مالکان در جادههای عمومی هدف ما است، زیرا برای خودروی بدون پلاک این امکان وجود ندارد، اما باید بین خودروهایی که روزانه تردد دارند و خودروهای تاریخی تفاوت قائل شد و صدور این شناسنامه در این راستا انجام میشود.»
او به آغاز همکاری با سازمان جهانی حفظ میراث صنعتی در راستای حفظ آرشیو و تاریخچههای صنایع اشاره کرد که نه تنها مشمول خودرو بلکه موتورسیکلت، تراکتور و سایر وسایل نقلیه میشود.
رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی تصریح کرد: «کارتی که ایران صادر میکند در محافل بینالمللی به رسمیت شناخته میشود.»
برسترس صدور اولین شناسنامه در ایران را برای خودروی پیکان ۱۹۷۰ انتخابی درست دانست و تصریح کرد: «پیکان باعث پایهگذاری صنعتی شدن در ایران شده است و به همین دلیل باید بهعنوان میراث تاریخی حفظ شود. همچنین انتخاب بی ام و به عنوان خودروی دوم که از طریق این کمپانی بهعنوان بازسازی حرفهای شناسایی شده، نشانگر سطح هنر و توانمندی ایرانیهاست.»
او همچنین این موضوع را که کلوپ ایران بهعنوان یکی از کلوپهای رسمی بی ام و شناخته میشود، تبریک گفت.
رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی صدور پلاک تاریخی را گام مهمی در حفظ این میراث عنوان کرد و افزود: «در این چند روز مشاهده کردم که خودروهای تاریخی جزو فرهنگ ایران شناخته میشود و این موضوع جای خوشحالی دارد.»
برسترس همکاری و تعامل بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و انجمن وسایل نقلیه تاریخی را نمونه و الگوی خوبی عنوان کرد که برای سایر کشورها میتواند به کار گرفته شود.
رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی در پایان از حمایت جمهوری اسلامی از خودروهای تاریخی همچنین زحمات مهندس ضرغامی تشکر کرد.