آخرین اخبارشهری

مدارس فرسوده و خطرآفرین

بیش از نیمی از مدارس ایران بخصوص در شهرستان‌ها و مناطق محروم نیاز به بازسازی دارند و آمار دقیق آن هم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. با این حال همچنان دانش‌آموزان در محیط‌های ناامن تحصیل می‌کنند.

به گزارش هفت‌گرد، براساس آمارهای منتشر شده 7 درصد مدارس ایران نیاز به بازسازی دارند و بیش از 7هزار مدرسه در ایران سنگی هستند. اما شواهد و گفته‌های انجمن‌های مردم نهاد که ارتباط بیشتری با جامعه محروم دارند آمار بیشتری از مدارس فرسوده و تخریبی اعلام می‌کند. طبق آمار غیر رسمی بیش از نیمی از مدارس ایران فرسوده و تخریبی هستند. و این در خالی است که بسیاری از روستاها و مناطق محروم مدرسه‌ای هم وجود ندارد که یا موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود و یا در خانه و مکانی دیگر برای درس خواندن مراجعه می‌کنند. حتی در دل طبیعت و صحرا.

انسیه خزعلی در در جمع فرهنگیان کوهدشت در۱۹ آذرماه 1400 گفته بود مدارس تخریبی باید احیا و آن‌ها که نیاز به بازسازی دارند باید بررسی شود تا دانش‌آموزان با امنیت بیشتری تحصیل کنند.

رییس سازمان نوسازی مدارس در مهرماه اعلام کرده بود میانگین مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی به ۱۹.۲ درصد کاهش یافته است. این آمار در سال ۸۴ حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد بود. از آمار ۱۹.۲ درصدی، حدود ۶.۵ درصد مربوط به مدارس تخریبی است و نشان می‌دهد که دغدغه‌های ما در این حوزه کاهش یافته است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه مرند هم پیش از این گفته بود برای طی کردن مسیر توسعه در کشور، باید توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شود. علی شیخ‌پور ضمن اشاره به نیاز ۵۸ مدرسه در مرند به تخریب و بازسازی اعلام کرده بود مدرسه لقمان در مرند و مدرسه شهید زهدی‌پور در شهر کشکسرای به دلایلی نیمه تمام باقی مانده که نیازمند توجه ویژه مسئولان برای اتمام عملیات آنها است.

بازسازی مدارس و وسایل گرمایشی آن هر ساله تلفات و حوادثی را رقم می‌زند. ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مدارس و بازسازی و مرمت مدارس هزینه‌بر است اما در عین حال دارای اهمیت است. بسیاری از مناطق هم نیاز به ساخت و ایجاد مدارس جدید دارند و این در حالی است که هر ساله اعلام می‌شود بودجه آموزش و پرورش کم است اما برنامه عملیاتی برای تامین بودجه مناسب تاکنون انجام نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا