اولویتهای اصلی جشنواره تئاترمقاومت

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه مشاورعالی این مجموعه با حضور در دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در جریان فعالیتهای این رویداد ملی قرار گرفتند.
به گزارش هفتگرد به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر مقاومت، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توحید معصومی مشاورعالی اداره کل هنرهای نمایشی و امیر کلاته با حضور در دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت ضمن دیدار با محمد حبیبی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محمد کاظم تبار دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت و اعضای ستاد اجرایی جشنواره، در جریان تازه ترین فعالیتهای پیش روی دبیرخانه و نحوه برگزاری این رویداد قرار گرفتند.
فصل جدیدی در برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت آغاز شد
محمدکاظم تباردبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت به ویژه شهید سید حسن نصرالله، شهید سید عباس نیلفروشان و شهید اسماعیل هنیه گزارشی از نحوه فعالیت های انجام گرفته در دبیرخانه طی ماه های گذشته ارائه و از خدمات و فعالیت های حمید نیلی در زمان مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قدردانی کرد.
وی توضیح داد: بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح، مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنده و تمامی اعضای ستاد برگزاری جشنواره در تلاشیم تا روز بیست و دوم دی ماه که مصادف با برگزاری مراسم اختتامیه خواهد بود شاهد آغاز فصل تازه ای از فعالیت گروه ها و هنرمندان عرصه تئاتر مقاومت به پشتوانه فعالیت هنرمندان و مدیران ارزنده این عرصه در دوره های گذشته باشیم.
دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت گفت: در شیوه جدید برگزاری این دوره، آثار نمایشی شرکتکننده در استان محل اقامت هنرمندان متقاضی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. مسیری که برای ما دربرگیرنده سختیها و دشواریهای فراوانی بود . اما براین باوریم چنین شیوه ای در مسیر برگزاری جشنواره می تواند نقش موثری در توسعه کمی و کیفی مخاطب حوزه تئاتر مقاومت باشد. شرایطی که ما را برآن داشت برای تحقق چنین نگاهی با گروههای شرکت کننده تعامل بیشتری داشته باشیم و ضمن حضور مستمر در محل تمرین آنها در شهرهای مختلف به رسیدگی مشکلات آنها نیز بپردازیم. زیرا براین باوریم چنین مسیری می تواند دربرگیرنده افزایش سرانه تولید آثار نمایشی در حوزه دفاع مقدس و فواید دیگری باشد که طی روزهای آینده بیشتر درباره آنها اطلاع رسانی خواهد شد. این در حالی است که برنامهریزیهایی هم برای پخش آنلاین آثار شرکت کننده در جشنواره هم انجام گرفته تا گروههای شرکت کننده در جشنواره بتوانند تماشاگر همه نمایشهای جشنواره در زمان اجرا باشند.
«اقتباس» و «پرتره» رویکردهای مهم دوره نوزدهم
شهرام احمدزاده مدرس دانشگاه و مدیر بخش نمایشنامه نویسی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت هم در این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه به ارائه گزارشی از روند برگزاری بخش نمایشنامه نویسی پرداخت و گفت: آنچه در این دوره از جشنواره برای ما حائز اهمیت توجه به سوژهها و موضوعاتی در حوزه «اقتباس» و «پرتره» بوده که امیدوارم تغییرات اعمال شده در این دوره از جشنواره بتواند آغازگر مسیری برای توسعه کیفیت باشد. در این راه توجه به حوزه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان و تلاش برای ارتقای کیفیت در این حوزه از تئاتر مقاومت هم موضوع مهمی بود که روی آن تمرکز داشتیم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه به توفیقاتی هم دست پیدا کنیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: علاوه بر پذیرش متون مختلفی که در این بخش به دبیرخانه جشنواره رسید، ما از مقطعی تلاش کردیم تا برای پرهیز از ارائه سوژه های تکراری ، مجموعه کتابهای منتشر شده در بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح را به عنوان منبع اقتباس نویسندگان معرفی کنیم که بتوانند با دستیابی به این آثار منتشر شده نسبت به نگارش نمایشنامههای اقتباسی هم اقداماتی انجام دهند. این در حالی است که در تلاشیم برای دورههای آینده مجموعه کتاب های منتشر شده از سوی ناشران دیگر را هم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این بخش نیز با تنوع موضوعی بیشتری برنامه ریزی و برگزار شود. به هرترتیب آنچه در بخش نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره انجام گرفته، تلاشی برای توسعه کیفیت آثار نمایشی حوزه مقاومت با توجه به شرایط حساس و استراتژیک محور مقاومت و تلاش برای چاپ نمایشنامه هایی در این حوزه است که امیدوارم همگی آنها به واسطه تلاش همکارانم در ستاد جشنواره و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس محقق شود.
«اقتباس» و «پرتره» رویکردهای مهم دوره نوزدهم
شهرام احمدزاده مدرس دانشگاه و مدیر بخش نمایشنامه نویسی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت هم در این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه به ارائه گزارشی از روند برگزاری بخش نمایشنامه نویسی پرداخت و گفت: آنچه در این دوره از جشنواره برای ما حائز اهمیت توجه به سوژه ها و موضوعاتی در حوزه «اقتباس» و «پرتره» بوده که امیدوارم تغییرات اعمال شده در این دوره از جشنواره بتواند آغازگر مسیری برای توسعه کیفیت باشد. در این راه توجه به حوزه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان و تلاش برای ارتقای کیفیت در این حوزه از تئاتر مقاومت هم موضوع مهمی بود که روی آن تمرکز داشتیم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه به توفیقاتی هم دست پیدا کنیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: علاوه بر پذیرش متون مختلفی که در این بخش به دبیرخانه جشنواره رسید، ما از مقطعی تلاش کردیم تا برای پرهیزاز ارائه سوژههای تکراری ، مجموعه کتاب های منتشر شده در بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح را به عنوان منبع اقتباس نویسندگان معرفی کنیم که بتوانند با دستیابی به این آثار منتشر شده نسبت به نگارش نمایشنامههای اقتباسی هم اقداماتی انجام دهند. این در حالی است که در تلاشیم برای دورههای آینده مجموعه کتابهای منتشر شده از سوی ناشران دیگر را هم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این بخش نیز با تنوع موضوعی بیشتری برنامه ریزی و برگزار شود. به هر ترتیب آنچه در بخش نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره انجام گرفته، تلاشی برای توسعه کیفیت آثار نمایشی حوزه مقاومت با توجه به شرایط حساس و استراتژیک محور مقاومت و تلاش برای چاپ نمایشنامههایی در این حوزه است که امیدوارم همگی آنها به واسطه تلاش همکارانم در ستاد جشنواره و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس محقق شود.