آخرین اخبارفرهنگی

آشنایی ایرانیان با سیگار از سوی روسی‌ها/ سرخ‌پوستان، پیشکسوت استعمال دخانیات در جهان

در زمان حکومت صفویه که پرتغالی‌ها به جنوب ایران وارد شدند آغاز آشنایی ایرانیان با توتون و تنباکو بود. اما آشنایی با “سیگار” و فرهنگ استفاده از آن در ایران از طرف روسیه به ایران وارد شد.

به گزارش هفت‌گرد، از انواع سیگارهای قدیمی تولید شده در ایران نام‌های زیادی در گوش آشنا هستند اما نخستین بار در سال 1295 اولین کارخانه سیگار بنام علی اکبرزاده، با همین نام در بسته‌بندی و عکس صاحب کارخانه، تولید و در بازار داخل عرضه شد.

اما بعد از آن سیگار “اشنو” در ایران تولید شد. نام این سیگار از شهر اُشنویه آذربایجان غربی گرفته شده است چرا که توتون‌های مرغوب ایران در این شهر کشت می‌شود. از سال دقیق تولید این سیگار اطلاعاتی در دست نیست. در هر بسته سیگار اشنو 20 نخ سیگار وجود داشت و قیمت آن پنج ریال بوده است که در مقابل سیگارهای امریکایی وینستون محبوبیت بیشتری داشت چرا که هر بسته سیگار وینستون 36 ریال بود.

سیگار اشنو انواع مختلفی داشت. به نوعی از فیلتر دار آن اشنو ویژه می‌گفتند. دو سیگار دیگر هم اشنو نو و اشنو پارس نام داشتند. در دهه‌ سی خورشیدی از میان نمونه‌های فراوان سیگارهای داخلی، بیشترین فروش برای “اشنو ویژه‌” بود. سیگار هُما در بسته‌های بیست تایی و چهل‌تایی مقوایی به بازار ‌عرضه می‌شد. دیگری سیگار زر هر بسته‌ آن 20 ریال فروخته می‌شد.

تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان

تاریخ رسمی که برای شناخت و استفاده سیگار در جهان تعیین شده به قرن 9 باز می‌گردد که کشف شد. اما بومیان امریکا (سرخپوستان) از سیگار و تنباکو پیش از آن هم استفاده می‌کردند. زمانی که کلمب به امریکا رسید متوجه شد برگ‌های خشک شده‌ای در میان میوه‌ها و هدایای بومیان وجود دارد که استفاده متفاوتی از آن می‌شود و برای بومیان هم بسیار ارزشمند است. با این حال اولین سیگار جهان بدست اسپانیا تولید شده است. البته پیش از آن سیگار ابتدا در مکزیک اختراع شد. مکزیکی‌ها قبلاً تاکو را اختراع کرده بودند و سعی کردند آن را استعمال کنند، اما این اتفاق خیلی راضی کننده نبود، بنابراین آنها سیگار را اختراع کردند. در قرن هفدهم، سیگار به اسپانیا گسترش یافت و ساخت سیگار حرفه‌ای بنام این کشور ثبت شد.

در اوایل قرن شانزدهم، گدایان در سویا (سویل) ته سیگارهای دور ریخته شده را خرد کردند و در تکه‌های کاغذ (papeletes اسپانیایی) پیچیدند. بدین ترتیب اولین سیگار بداهه ساخته شد.

سیگار در حدود قرن نهم در مکزیک و آمریکای مرکزی به شکل نی و لوله‌های سیگار ساخته شد است. پیش از آن مایاها و بعداً آزتک‌ها (از اقوام بومی امریکا) تنباکو و سایر داروهای روانگردان را در مراسم مذهبی می‌کشیدند و اغلب کشیشان و خدایان را در حال سیگار کشیدن بر روی سفال‌ها و حکاکی‌های معبد به تصویر می‌کشیدند.

سابقه تنباکو و محصولات مرتبط با تنباکو به 6هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد. گیاهی که امروزه به نام تنباکو یا ” Nicotiana tabacum ” شناخته می‌شود.پایان/ح

تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان
تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان
تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان
تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان
تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان
تاریخ تولید و استفاده سیگار در جهان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا