خوشبینی به آینده سینما با فیلم کوتاه
برخی فیلمهای کوتاه با دوری از دکوپاژهایی که سینمای جهان به آن معتاد شده، ما را به آینده سینما خوشبین میکند.
به گزارش هفتگرد، شانزدهمین نشست تخصصی فیلم کوتاه با حضور محمدتقی فهیم، محمد رحمانیان، محسن شیرازی و عوامل فیلم با اکران و نقد فیلم کوتاه «زولپیدم» به کارگردانی مهدی محمدی در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.
سینمای کوتاه هیچوقت چنتهاش خالی نمیماند
محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما ضمن ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان در نشست اکران و نقد فیلم کوتاه گفت: برای اولینبار است که در این نشست حضور پیدا میکنم و فکر نمیکردم برای اکران فیلم کوتاه این میزان مخاطب و تماشاگر به سالن بیاید، به نظر من یکی از آرمانهای سینما، فیلم کوتاه است که با کمترین امکانات و با دوری از آن دکوپاژهایی تکراری و آزاردهنده که سینمای جهان به آن معتاد شده حضور چنین فیلمهایی ما را به سرنوشت سینما خوشبین میکند.
او همچنین با اشاره به خصوصیات فیلم کوتاه زولپیدم گفت: فیلم بسیار مفهومی است و مانند یک دایره درخشان عمل میکند و از همه مهمتر موسیقی آن است که در تکمیل این دایره بسیار عالی عمل میکند، شاید مخاطب فیلم بعد از تماشای آن به این فکر کند که آیا جهان خصوصی هم برای ما وجود دارد، من مراحل ایده تا اجرا را فوقالعاده میدانم بهخصوص از بازیهای بسیار عالی امین میری هم باید یاد کنیم. اساساً کمالگرایی کارگردان اثر به ما نشان میدهد که سینمای کوتاه هیچوقت چنتهاش خالی نمیماند.
فیلم کوتاه زمینه استعدادپروری و رشد یک فیلمساز است
محمدتقی فهیم منتقد و کارشناس سینما با اشاره به دارا بودن خلاقیتها و مؤلفهای خاص هر فیلمسازی اظهار داشت: فیلم کوتاه میبایست مبتنی بر خلاقیتهای خاص فیلمساز باشد، چیزیکه ما بفهمیم این مال شخص کارگردان است و متفاوت و متمایز از بقیه فیلمهاست و طبعاً چنین فیلمسازانی در عرصه فیلم کوتاه بهعنوان زمینه استعداد پروری و رشد کرده و راهشان را طی میکند و هر فیلمسازی میبایست با فیلمها ابتدایی خلاقیتها و مؤلفهای خاصی خودش را به ما نشان بدهد اما درمجموع فیلمسازان با سبک میبایست راهشان را انتخاب کنند.
این منتقد مطرح سینما همچنین در خصوص کشف و تداوم سبک فیلمساز در تمامی آثار فیلمساز نیز گفت: اگر از همان ابتدا فیلم کوتاه سازان برای خودشان سبک و سیاقی خاص کشف و پیدا نکنند و بدان مسلط نشوند قطعاً دچار نوسان شده و هر فیلمشان با فیلم دیگرشان متفاوت خواهد شد و طبعاً راه بهجایی نخواهند برد،
فهیم با یادآوری نسل اول فیلمسازان سینمای ایران و سبکهای خاص هرکدامشان اظهار داشت: شما ببینید فیلمسازان باقیمانده از نسل اول چون کیمیایی، تقوایی، مهرجویی و بقیه از ابتدا امضای خاص خودشان را داشتند و این امضای خاص در تکنیک و انتخاب دکوپاژ اتفاق نیفتاده بلکه در آن چیزی رخداده است که ما بدان میگوییم فرم یا همان خلاقیت یا درواقع عنصری که در ناخودآگاه فیلمساز وجود داشته و همین امر باعث میشود فیلمشان متفاوت باشد
او همچنین با اشاره به تکنیکهای استفادهشده در فیلم نیز گفت: اینکه فیلمساز میتواند یک اثر را با تک شات به پایان ببرد و آنرا نگه دارد حتماً مهم است و نشان میدهد کارگردان به همه مسائل و ارکان فیلم فکر و توجه کرده است اما نکتهی که وجود دارد این است که فیلمساز میخواهد با تکنیک تک شات به فرم برسد لذا من بدون هیچگونه توصیه و پیشنهاد کردنی میگویم سلیقه من این است که فیلمساز باید ابتدا داستان را تعریف و صادقانه با مخاطب، روایتش را به پایان ببرد. عزیزان با انتخاب یک نحوهای روایت واحد و استفاده از تک شات فیلمساز به سبکدست پیدا نمیکند و صرفاً مخاطب را فریب میدهد چون با دو تا غافلگیری میخواهد مخاطب را همراه کند دو غافلگیری که بر اساس تعلیق سینما نبوده و برای گمراه کردن است. لذا این فریب در سینما هرگز جای تعلیق در سینما را نمیتواند بگیرد.
تناقض مسئله مهم شخصیتهای فیلم است
مهدی محمدی کارگردان فیلم نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به اهمیت تناقض در شخصیتهای فیلم گفت: واقعیت این است که یک سری از این آدمها مملو از تناقضات هستند و شخصیت اصلی فیلم دقیقاً به همین دلیل است که جذاب میشود، بههرحال تناقض برای من مسئله بسیار مهمی است و ما قرار نیست همهچیز را در دیالوگ برای مخاطب به وجود بیاورد، ببینید یک فیلمساز بعد از ساخت فیلم نباید صحبت کند و من معنای نشستهای نقد را با حضور کارگردان اصلاً متوجه نمیشوم، من کارم که ساخت فیلم بود را انجام دادم و در این نشستها باید منتقدین سخن بگویند و کارگردان اثر به این نقدها گوش بسپارد و یاد بگیرد.
محسن شیرازی تهیهکننده و کارشناس سینما نیز با تمجید از پشتکار و تلاشهای فیلمساز برای تولید این اثر گفت: اتفاقی که در فرآیند تولید این فیلم افتاده است هم بسیار مهم است و هم میبایست الگو سایر تهیهکنندگان و تولیدکنندگان سینمای کوتاه شود، یک فیلمساز کوتاه برای اثبات توانمندیاش یک تیم حرفه و درجه اول را به هر شیوهی و روشی با خودش همراه کرده و این بستر را خود فیلمساز برای خودش فراهم کرده است؛ و اینیکی از ویژگیهای درخشان فیلمسازی است که اولین فیلم خود را ساخته است.
مشاور انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با اشاره به برآوردهای بسیار بالا و هزینههای بیهوده در تهیه فیلم کوتاه نیز گفت: ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هر هفته 20 الی 30 فیلمنامه کوتاه با برآوردهای بالای 200 میلیون تومان آنهم در شرایطی که کارگردان کار اولی هستند دریافت میکنیم درحالیکه فرایند تولید و هزینه بسیار پایین در تولید چنین فیلم حرفهی نشان داد که میتوان با هزینه پایین همچنان فیلم خوب و حرفهی تولید کرد و همینجا به نمایندگی از طرف انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اعلام میکنم ما بهاندازه وسعمان از تمام فیلمسازان کوتاهی که در تلاشاند بدون برآوردهای بالا و بیهوده اثری را تولید کنند تمامقد حمایت خواهیم کرد.
این منتقد سینما همچنین هدف از برپایی و برگزاری چنین پاتوقهای نقد فیلم کوتاه را نیز یادگیری در کنار تأثیرگذاری در این سینما عنوان کرد و گفت: ما هدفمان از نقد فیلم کوتاه نشان دادن مسیری است که فیلمساز طی کرده و سایرین نیز میتوانند از او یاد گرفته و حتی کمک بگیرند، بهعنوان نمونه در نشست هفته گذشته نشست نقد و برسی یکشنبههای کوتاه بحثی در خصوص نوع پرداختن به شخصیت پدر در سینما صورت گرفت که نتیجهاش دریافت یک طرح و فیلمنامه بسیار عالی با همین موضوع در همین هفته بودیم و این هدف اصلی نشستها و نقدها ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یکشنبههای کوتاه است.
نشستهای هفتگی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبههای کوتاه هر هفته روزهای یکشنبه ساعت 17:30 در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار و ورود برای عموم علاقهمندان آزاد است.