آخرین اخبارهنرهای تجسمی

شاهکارهای هنرغربی از پستوهای موزه هنرهای معاصر بیرون آمدند

برخی آثار ماندگار هنر معاصر غربی که پس از انقلاب به دلایلی چون «برهنگی» به انبارهای موزه‌ هنرهای معاصر تهران منتقل شده بودند، برای نخستین‌بار پس از چهاردهه به نمایش عمومی درآمدند.

به گزارش هفت‌گرد، در این نمایشگاه تابلوهایی از پابلو پیکاسو، اندی وارهول و مارسل دوشان به چشم می‌خورد. همچنین یک مجسمه استثنایی چهار متری از دونالد جاد، پیشگام هنر مینی‌مالیست آمریکا، و یکی از مشهورترین آثار سول لویت با نام «مکعب‌‌باز» در میان آثار به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «مینی‌مالیست و هنر مفهومی» با نمایش ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند برجسته غربی،در موزه هنرهای معاصر آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند. علت اصلی استقبال زیاد از نمایشگاه این است که بسیاری از آثار ارائه‌شده در آن پس از وقوع انقلاب اسلامی به پستوهای موزه هنرهای معاصر منتقل شده بودند، در حالی‌ که از شاهکارهای بی‌نظیر هنر مینی‌مالیستی و مفهومی قرن‌های نوزدهم و بیستم به شمار می‌روند.

روزنامه گاردین در گزارشی توصیفی از حال‌و‌هوای این نمایشگاه نوشت عصر یک روز از ماه اوت، منتقدان هنر و دانشجویان نقاشی به نقاشی دیواری مارسل دوشان در سال ۱۹۱۵ چشم دوختند.

بنای موزه هنرهای معاصررا کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد. پس از راه‌اندازی نیز آثاری با ارزش چند میلیارد دلار برای نمایش عمومی در این موزه خریداری شد.

در مراسم افتتاحیه موزه هنرهای معاصر، آثاری از پابلو پیکاسو، مارک روتکو، کلود مونه، جکسون پولاک و دیگر هنرمندان برجسته به نمایش درآمد و جایگاه فرهنگ و هنر ایران در جهان ارتقا یافت. 

 اکنون برخی از آثار حذف شده، از انبارها بیرون آمده‌اند. در سال ۱۳۹۳، مجید ملانوروزی، رئیس وقت موزه هنرهای معاصر، تایید کرد که سال‌ها نگهداری آثار ارزشمند در زیرزمین موزه بدون تهویه مناسب آسیب‌هایی به آن‌ها وارد کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا