رکوردی جهانی بدلکاران ایرانی برای چپ کردن خودرو بدون سرنشین
بدلکاران ایرانی سکانسی از چپ کردن یک خوردو را برای نخستین بار بدون حضور بدلکار فیلمبرداری کردند.
به گزارش هفتگرد، مدتی قبل خبری منتشر شد مبنی بر این که یکی از بدلکاران سینما دستگاهی را برای کنترل از راه دور اتومبیل به ثبت رسانده تا از این پس در فیلمها یا سریالهایی که قرار است یک حادثه با اتومبیل رخ دهد، نیازی به حضور بدلکار در ماشین نباشد.
حالا امیر بدری، بدلکار فیلم «اسکای فال» جیمز باند و برنده جایزه انجمن بازیگران امریکا (SCREEN ACTORS GUILD AWARD) به همراه افشین عراقی، دیگر بدلکار تیم فست فوروارد، آن طور که خود مطرح میکنند رکوردی جهانی را در سکانس چپ کردن خودرو به ثبت رساندند. چرا که این صحنه بدلکاری برای چپ کردن خودرو بدون بدلکار برای اولین بار در دنیا و به صورت کاملا کنترلی انجام شده است.
این سیستم همین امسال توسط بدری و تیمش ثبت اختراع شد و این بدلکار تأکید میکند که دیگر نیازی به حضور بدلکار در سکانسهایی که ممکن است جان بدلکاران به خطر بیفتد نیست و این ایده قدمی بزرگ در صنعت بدلکاری خواهد بود.
بدری میگوید که این ایده را با «اندی آرمسترانگ» طراح بدلکاری فیلمهای «اسپایدرمن» مطرح کرده و ضمن استقبال او از این ایده، قرار است در یکی از فیلمهای هالیوودی صحنههای بدلکاری با همین روش فیلمبرداری شود.
این بدلکار پیشتر درباره ساخت و ثبت چنین سیستمی به ایسنا گفته بود: حدود ۱۰ سال قبل با ارشا اقدسی روی این موضوع کار میکردیم که بتوانیم به روشی دیگر و بدون حضور بدلکار در اتومبیل، صحنههای تصادفهای سنگین و چپ کردن را کار کنیم. این را تا حدودی هم پیش بردیم، اما ارشا خیلی استقبال نکرد و بعد فعالیت ما از یکدیگر جدا شد و من هم دیگر کار را ادامه ندادم، اما بخاطر اتفاقی که برای خودش افتاد و قبلا هم برای پیمان ابدی رخ داده بود، تصمیم گرفتم کار را دنبال کنم.
بدری که در یکی دو سال گذشته مسئولیت بدلکاری فیلمهای «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «تفریق» مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی را برعهده داشته، اضافه کره بود: بعد از این اتفاقهای تلخی که در بدلکاری رخ داد، سینما کمی به این سمت رفت که سکانسهای تصادف سنگین یا چپ کردن ماشین حذف شود، اما اگر بتوان امنیتی را ایجاد کرد که برای بدلکار خطری ایجاد نشود نگرانیها کمتر خواهد شد و در همین راستا با وسیلهای که ثبت اختراع آن هم انجام شده و با مشورت یک مهندس مکانیک، به سمت ساخت رفتیم و دیگر احتیاج نیست از حضور بدلکار در ماشین استفاده شود؛ یعنی دستگاهی در ماشین نصب و با کنترل از راه دور تصادف انجام میشود.