آخرین اخبارمحیط زیست

نقش مردم در مقابله با بیابان‌زایی

هفت‌گرد– افزایش بیابان‌های کشور در روزهای اخیر دوباره مورد توجه قرار گرفته است. به گفته «پرویز گرشاسبی» معاون معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، 33.7میلیون هکتار از مساحت کشور را بیابان تشکیل می‌دهد.

13 میلیون هکتار از مساحت یادشده مناطق بحرانی شمرده می‌شود که 8.7 میلیون هکتار از آن در نیم قرن گذشته مهار شده است. 2.5میلیون هکتار به بیابان‌های کشور اضافه شده است که این مساله هم منشا زمین‌شناسی دارد هم اقلیمی. سیاست‌های غلط در زمینه مدیریت آب و کشاورزی یکی از عواملی است که باعث بیابان‌زایی می‌شود. در دهه‌های اخیر پروژه‌های توسعه‌ای مانند ایجاد راه‌آهن و گسترش شهرها مناطقی از کشور را تحث تاثیر فرسایش بادی و در نهایت بیابان‌زایی قرار داده است.

ادامه این روند باعث نابودی دشت‌های بزرگ و تولیدی خواهد شد. برای پایان دادن به روند بیابان‌زایی کنونی به سالانه یک میلیون هکتار بیابان زدایی نیاز داریم. به گفته «وحید جعفریان» مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی در 5 سال اخیر حدود 1000میلیارد تومان اعتبار به بیابان‌زدایی تعلق گرفته که با استفاده از آن یک میلیون و 600 هزار پروژه در قالب طرح‌های  مقابله با بیابان‌زایی اجرا شده است. با وجود این پروژه‌ها سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های کشور اضافه می‌شود. وضعیت بحرانی بیابان‌زایی در کشور ایجاب می‌کند ما مردم، گذشته از مطالبه جدی از دولت برای رفع این مشکل، خودمان هم دست‌به‌کار شویم و برای حفظ محیط زیست کشور تلاش کنیم. استفاده درست از منابع آب و حفاظت از پوشش گیاهی تفریح‌گاه‌ها می‌تواند کمک کند نقش خود را در راستای جلوگیری از تبدیل شدن کشورمان به بیابان انجام دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا