آخرین اخبارجشنواره بین‌المللی فجرفرهنگیموسیقی

شب مکتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

درشب مکتب موسیقی اصفهان درسی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه بر رونمایی آلبوم موسیقی «کرشمه » هنرمندان پیشکسوت اصفهانی گوشه‌هایی از موسیقی اصفهان  را به اجرا درآوردند؛ اجراهایی با ساز و آواز از موسیقی ردیف‌ دستگاهی اصفهان که حال و هوای خاصی را در فضای سالن به وجودآورد.

به گزارش هفت گرد و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان مکتب موسیقی اصفهان بود.

در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل آذر به عنوان مجری این شب با اشاره به ویژگی‌های مکتب موسیقی اصفهان گفت:« ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری درکشور داریم؛ یکی از برجسته‌ترین مکاتب، مکتب اصفهان است. اگراز شیراز شعر برخاسته، از اصفهان هم موسیقی برخاسته است. مهم‌ترین ویژگی مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ‌وقت خواننده‌ای هنر خودش را به گونه‌ای ارائه نکرده که باعث شود شعر بین برود؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا می‌کنند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این است که آنها مفهوم شعر را به خوبی می‌فهمیدند، درک می کنند و بعد آن را می‌خواندند.»

اسماعیل آذر در ادامه از « جناب استاد قناعت» یکی از نوازندگان پیشکسوت دعوت کردندکه به صحنه بیایند تا قطعه خود را اجرا کنند. با تکنوازی « قره‌نی » توسط جناب استاد قناعت مخاطبان به وجد آمدند وباعث شد سالن رودکی حال و هوای خاصی به خود بگیرد.

مجری این شب سپس ازجناب آقای سعید مزدک(یکی دیگر از پیشکسوتان موسیقی اصفهان که ازشاگردان جناب استادجلیل شهنازبودند) وجناب آقای رضاخان طباطبایی (خواننده پیشکسوت80 ساله اصفهانی) دعوت کردند تا به صحنه بیایند. این دو پیشکسوت اصفهانی قطعات موسیقی بسیار زیبایی را با ساز وآواز اجرا کردند.

در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی استاد منصور اعظمی‌کیا و پریسا ابوالقاسمی به صحنه آمدند و با دو نوازی نی و دف موسیقی ناب از مکتب  اصفهان را به سمع و نظر مخاطبان حاضر در سالن رساندند.

استاد منصور اعظمی‌کیا (تدوین‌کننده آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان  با نام‌ کرشمه) به نکاتی پیرامون موسیقی ردیف‌آوازی اصفهان در این آلبوم اشاره کرد و گفت: « این آلبوم ‌نتیجه چهل سال فعالیت من است؛ موسیقی ردیفی را هم مانند پازل کنار هم می‌چینند. همانطورکه می‌دانید در جای جای کشورمان و در جغرافیای ایران هر منطقه موسیقی خاص خود را دارد. بزرگان ما این‌ها را با منطق علمی، فیزیکی و موسیقیایی کنار هم چیدند وردیف را شکل دادند. در این آلبوم ردیفی که من در زنجیره ردیف ایجاد کردم، یک پکیج از ۱۰ ردیف را گلچین کردم که به سبک آواز ایران بخورد.

در شب مکتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان با نام‌«کرشمه» به تدوین استاد منصور اعظمی کیا نیز رونمایی شد.

استاد علی عطریان (سرپرست گروه ) درباره حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و قابلیت های مکتب موسیقی اصفهان توضیح دادند: « موسیقی اصیل در اصفهان دارای تاریخی رشید و هزاران ساله در ایران مرکزی است؛ اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی که می توان گفت ریشه‌های موسیقی امروز ما در این شهر نهفته است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا