آخرین اخبارکتاب

امتیاز نشر کتاب‌های نادر ابراهیمی به انتشارات امیرکبیر واگذار شد

سرپرست انتشارات امیرکبیر عنوان کرد:طبق قراردادی که با روزبهان بستیم، امتیاز تمامی کتاب‌های زنده‌یاد نادر ابراهیمی به امیرکبیر منتقل شد و با جلب رضایت خانواده ایشان، میزبانی چهل اثر از آن مرحوم بر عهده امیرکبیر قرار گرفت.

به گزارش هفت‌گرد مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد کتاب و سرپرست انتشارات امیرکبیر، در توضیح پیش‌زمینۀ این واگذاری، گفت: از مدت‌ها پیش در این فکر بودیم که طراحی جدیدی برای کتاب‌هایمان داشته باشیم و به‌موازات کتاب‌های قدیمی پرمخاطب که غالباً در حوزۀ ادبیات جهان بودند، کتاب‌های جدیدی را وارد عرصه کنیم که هم پرمخاطب باشد و هم به لحاظ محتوایی در قد و قوارۀ انتشارات بزرگ امیرکبیر قرار گیرد. این مسئله زمانی محقق شد که انتشارات محترم روزبهان تصمیم گرفت امتیاز کتاب‌های مرحوم نادر ابراهیمی را بفروشد و گرچه مذاکرۀ پیچیده‌ای داشتیم، اما خوشبختانه نتیجه‌بخش بود و با رضایت طرفین، این مهم انجام پذیرفت.

وی افزود: طبق قراردادی که با روزبهان بستیم، امتیاز تمامی کتاب‌های زنده‌یاد نادر ابراهیمی به امیرکبیر منتقل شد و با جلب رضایت خانواده ایشان، میزبانی چهل اثر از آن مرحوم بر عهده امیرکبیر قرار گرفت و همچنین سلامت توافق اخیر در این بود که هر دو طرف کاملاً در این مذاکره حسن‌نیت داشتند و با رضایت کامل این اتفاق افتاد.

سرپرست انتشارات امیرکبیر با تأکید بر اینکه کتاب‌های نادر ابراهیمی از قبل انقلاب، جزو پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها بوده است، اضافه کرد: با توجه به کشش بازار، برخی از کتاب‌ها کمتر دیده و خوانده شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند. در نتیجه ما قصد داریم که به همۀ این مجموعه آثار بپردازیم و اتفاقی را رقم بزنیم که همۀ آن‌ها خوانده شود و مخاطبان با دیدگاه‌ها و نگاه نادر ابراهیمی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: به‌عنوان مثال برخی از آثار مرحوم ابراهیمی، مانند «آتش بدون دود»، «یک عاشقانۀ آرام»، «چهل نامه به همسرم»، «ابن‌مشغله» و «ابوالمشاغل»، به‌دلیل پرمخاطب بودن، بسیار چاپ شده و مورد توجه بوده است. اما تعدادی از کتاب‌ها هم هستند که کمتر با عنایت اهالی فرهنگ مواجه بوده‌اند. در این میان، چهار کتاب از مجموعه آثار این نویسنده، تنها یک‌بار در ابتدای انقلاب چاپ شده و حتی بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان به آثار ایشان، اطلاعی از این کتاب‌ها ندارند. این مژده را به علاقه‌مندان حوزه ادبیات می‌دهیم که آن چهار اثر را نیز به‌زودی منتشر خواهیم کرد و در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.

معلمی همچنین در تشریح اهداف امیرکبیر در انتشار آثار ابراهیمی گفت: بازار نشر خیلی علاقه دارد نادر ابراهیمی را به‌عنوان یک عاشقانه‌نویس معرفی کند و روی این بخش از قدرت قلمی وی تمرکز و تبلیغ و ترویج بیشتری دارد، درحالی‌که این قدرت قلم، نباید مانع از دیده شدن سایر وجوه شخصیتی این نویسندۀ بزرگ شود. قلم نادر به وجوه مختلفی نزدیک شده است. اگر از زاویۀ حکمت به آن بنگریم، شاید بیش از آنکه عاشقانه‌نویس باشد، یک حکیم است و آنجایی که به عرصۀ سیاست و جامعه وارد می‌شود، نسبت به وقایع پیرامونی خودش بی‌تفاوت نیست. خیلی از روشن‌فکرها، در اتاق‌های خودشان اعتراض‌هایی می‌کنند، یا نگاهی تلخ نسبت به پیرامونشان دارند. اما نادر برعکس آن‌ها، وارد فضای اجتماعی شده و با مردم و وقایع جامعه همراه می‌شود؛ با جنگ و انقلاب و اتفاقاتی که در دنیای اطرافش می‌افتد، همراهی می‌کند، نظرات خودش را می‌گوید و نسبت به شخصیت‌های عصر و زمانه‌اش بی‌تفاوت نیست. به نظرم دیدن این وجوه کامل از شخصیت نادر، باید جزو برنامه‌های اصلی انتشارات امیرکبیر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا