«در آغوش درخت» از نگاه منتقد آمریکایی
اتحادیه روزنامهنگاران سینمایی زن همزمان با انتخاب شدن فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ یاداشتی را منتشر کرد.
به گزارش هفت گرد، جنیفر گرین منتقد سینمایی، روزنامه نگار مجلات هالیوود ریپورتر، سیاتل تایمز و سان فرانسیسکو کرونیکل در یادداشتی جدید درباره فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در مجله اتحادیه روزنامه نگاران سینمایی زن (Alliance of women film journalist) در توصیف فیلم سینمایی «در آغوش درخت» نماینده اسکار ۲۰۲۵ ایران، یادداشتی را منتشر کرد.
در این یادداشت آمده است: «در آغوش درخت» با داستانی خانوادگی، صمیمی و در عین حال جهانی بهعنوان نماینده ایران در بخش بینالمللی اسکار انتخاب شده است. اولین فیلم بابک لطفی خواجهپاشا، نویسنده و کارگردان، نوید ظهور استعدادی قابل اعتنا را میدهد.
فیلم «در آغوش درخت» با وجود اینکه به موضوع طلاق میپردازد، از مسائل بحثبرانگیز پرهیز میکند. داستان آن با قدرت، حامی نهاد خانواده است و فیلمبرداری آن زیباییهای طبیعت ایران را برجسته میکند. این اثر سرشار از نمادگرایی است به گونهای که گویی اجزای طبیعت در زندگی شخصیتها نقشآفرینی میکند و اتفاقات آینده را پیشبینی میکند.
کیمیا (مارال بنیآدم) و فرید (جواد قامتی) به دلیل بیماری مرموز کیمیا به دنبال جدایی هستند. کیمیا که نشانههایی از اضطراب را در خود بروز میدهد، نمیتواند از تابلو ۱۵ کیلومتری جاده خارج شهر عبور کند، بهطور مداوم انگشتانش را میجود، گاهی از حال میرود و احساس وحشت همهجانبه دارد (مثل اینکه گوسفندها را به رنگ سنگ قبرها میبیند). او میگوید که افسرد و بیحال” است و این حالت از کنترلش خارج است. فرید به نظر میرسد هنوز او را دوست دارد و میخواهد رابطهشان را حفظ کند، هرچند که گاهی با یک کارگر جوانتر نیز معاشرت میکند.
برنامه آنها این است که هر کدامشان یکی از پسرانشان (اهورا و رایان لطفی) را با خود ببرد. اما طاها ۱۱ ساله و برادر پنج سالهاش، علیسان، از هم جداشدنی نیستند. طاهای بالغ از علیسان، مراقبت میکند، در حالی که والدینشان عمدتاً غایباند و عموی بیمسئولیتشان که نقش پرستار موقت را دارد، رفتاری نزدیک به سوءرفتار دارد – هرچند که رضا (روحالله زمانی) نیز پسرها را دوست دارد و وقت زیادی را با آنها میگذراند.
به والدین توصیه میشود که تمرین فاصله را اجرا کنند تا پسرها به جدایی عادت کنند، اما اکثر اطرافیان می گویند که علیسان، بدون حضور طاها خواهد مرد. در واقع، طاها در صحنهای ابتدایی از فیلم جان علیسان، را نجات میدهد. این یکی از نمونههای استفاده از پیشآگاهی در فیلم است. طاها بادکنک سفیدی را که علیسان، همیشه به بازویش میبندد، در میان درختان میبیند. جعبهای از جوجهاردکها که به طاها سپرده شده و نزدیک بودن مرگ ماهیهای مزرعه خانواده نیز با وقایع بعدی در فیلم موازی است.
وقتی فرید تلاش میکند حتی برای یک روز طاها را همراه خود داشته باشد، تصادف کوچکی میکنند. فرید زمانی درباره جدایی پیشرو به طاها توضیح می دهد که روی صخرهای مشرف به رودخانهای نشستهاند که درهای را از میان بریده و نمادی دیگر از جدایی – مرز بین ایران و ترکیه – است.
«در آغوش درخت» اخیرا جایزه ویژه هیات داوران را در دهمین جشنواره فیلمهای آسیایی لسآنجلس دریافت کرده است. این فیلم داستان خود را بهطور حسابشدهای روایت میکند و به اعضای خانواده نزدیک میماند و سرنخهایی را به گونه ای آشکار میکند که به نقطه اوجی قدرتمند و دردناک در پرده سوم منجر میشوند، جایی که شخصیتها، که با بازیهایی قدرتمند بهطور واقعی به تصویر کشیده شدهاند، مجبور میشوند نگاهی دوباره به زندگی خود داشته باشند.
«در آغوش درخت» نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار 2025 است. آکادمی اسکار پس از بررسی فیلمهای ارسالی از سوی کشورهای مختلف در نهایت فهرست ۸۵ فیلم را به عنوان آثار واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد.
رای گیری مقدماتی اسکار ۲۰۲۵ از ۹ تا ۱۳ دسامبر برگزار می شود و هر سه فهرست نهایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی، انیمیشن و مستند در روز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) مشخص می شوند. مراسم پایانی نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲ مارس (بامداد یکشنبه ۱۲ اسفند) در سالن دالبی در هالیوود برگزار می شود.