آخرین اخبارفرهنگیهفتانه
موضوعات داغ

معرفی هفت اسطوره زن در صنعت مد و لباس

در این مقاله قصد داریم مهمترین طراحان مد خانم جهان را معرفی کنیم و به نحوه به شهرت رسیدنشان بپردازیم.

کوکو شنل

شنل یک طراح مد پیشتاز فرانسوی بود که مواردی همچون توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدل‌های لباس مردانه، و دنباله‌روی از طراحی‌هایی که در عین سادگی لوکس و گران‌قیمت بودند، از وی چهره‌ای مهم در عرصهٔ مد در قرن بیستم پدیدآورد.

او بنیانگذار شرکت معروفی به‌شمار می‌رود که با نام تجاری شانل شناخته می‌شود. ارزش نام تجاری شانل در حال حاضر میلیاردها پوند است. با گذشت نزدیک به یک قرن از آغاز فعالیت کوکو شانل، شانل شماره پنج هنوز معروفترین عطر دنیاست.

نفوذ و تأثیر فوق العادهٔ شانل در عرصهٔ مد به حدی بود که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست یکصد نفر مهم‌ترین افراد دنیا در قرن بیستم ثبت گردد.

در دهه ۱۹۲۰، او از اولین عطر برند خود رونمایی کرد و سپس، کت و دامن و پیراهن‌های کوتاه مشکی خود را به دنیای مد و فشن وارد کرد.  او به خاطر طراحی‌های ساده و در عین حال پیچیده‌اش، و ترکیب آنها با زیورآلات فوق‌العاده مثل چند رشته مروارید، تبدیل شد به یک الگوی دوست داشتنی در دنیای مد و فشن. او همیشه می‌گفت: ” ظاهر و لباس لوکس باید راحت باشد، وگرنه لوکس نیست!”

شلوار زنانه، هدیه کوکوشنل به دنیای زنان و مد

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنیم که چرا معرفی شلوار زنانه به عنوان یک اتفاق مهم بشمار می‌رود باید به نوع پوشش زنان در دهه 1990 نگاهی بندازیم. شنل معتقد بود که برای اسب سواری دامن‌های بلند خیلی مناسب نیست و برای مسافرت در ونیز برای اینکه راحتتر بتواند در قایق‌ها بنشیند شلوار می‌پوشید.

ورود به دنیای مد

کوکو شنل اسطوره دنیای مد

سال‌های اولیه زندگی او چندان خوشایند سپری نشد. کوکو شنل بعد از مرگ مادرش، توسط پدرش به یک یتیم خانه منتقل شد. او توسط راهبه‌ها بزرگ شد. آن‌ها به شنل یاد دادند چگونه خیاطی کند؛ مهارتی که بعدها تبدیل شد به زندگی کاری او. نام مستعار او یعنی کوکو، از شغل دیگر او الهام گرفته شده است. در زمان کوتاهی که شنل خواننده بود، در ویچی و مولینز موزیک‌هایش را اجرا می‌کرد. بعضی از افراد میگویند این نام، از یکی از آهنگ‌های او برگرفته شده است. خود شنل می‌گوید این نام مستعار، کوتاه شده کلمه «کوکوت» است. البته بر اساس مقاله‌ای در روزنامه آتلانتیک، کوکوت به معنای زنی شیک و جذاب است.

شنل اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۱۰ در خیابان Rue Cambon شهر پاریس راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب، فروش کلاه زنانه را آغاز کرد. او بعدها در شهرهای دوویل و بیاریتز هم مغازه‌هایی باز کرد و دوخت لباس را آغاز کرد. اولین موفقیت او در طراحی لباس زمانی اتفاق افتاد که در یک روز سرد تصمیم گرفت یک زیر پیراهنی قدیمی را به یک پیراهن تبدیل کند! هر زمان که کسی از او پرسید: “این پیراهن را از کجا خریده‌ای؟” پاسخ داد: “میتوانم یکی برایتان درست کنم.” بعدها او به پاول موراند گفت: “پایه و اساس ثروت و شانس من، همان زیر پیراهنی کهنه‌ای است که به خاطر سرمای دوویل تصمیم گرفتم آن را بپوشم.”

در دهه ۱۹۲۰، کوکو شنل کسب و کار خود را گسترش داد و اولین عطر برندش را به دنیای مد معرفی کرد؛ عطر شنل No. 5. این اولین عطری بود که بر اساس نام یک دیزاینر نامگذاری شده بود. شنل می‌گفت:” عطر جزو زیورآلات نامرئی و فراموش نشدنی دنیای مد و فشن است، که ورود شما را اعلام می‌کند، و باعث می‌شود حتی وقتی یک مکان را ترک می‌کنید، حضورتان همچنان حس شود.”

کت و دامن‌های افسانه‌ای

در سال ۱۹۲۵، او برای اولین بار از کت و دامن خود رونمایی کرد. کتی که یقه نداشت و دامنی که بسیار خوش‌فرم بود. طراحی او در آن زمان بسیار جدید بود و نظیر نداشت. او با الهام گرفتن از دیزاین لباس‌های مردانه و تاکید بر راحتی بیشتر لباس‌های زنانه، لباس طراحی میکرد. شنل معتقد بود فشن در آن زمان بسیار محدود کننده بوده و لباس‌هایی که طراحی می‌شدند اصلا راحت نبودند. کوکو شنل به زنان آن دوره کمک کرد تا با لباس‌های تنگ و ناراحت و لباس‌های اذیت کننده دیگر خداحافظی کنند.

یکی دیگر از طراحی‌های افسانه‌ای او در سال ۱۹۲۵، پیراهن کوتاه مشکی‌اش بود. در آن زمان مردم تصور می‌کردند که رنگ مشکی فقط مناسب مراسم عزاست. کوک شنل با طراحی یک پیراهن مشکی زیبا به مردم ثابت کرد که رنگ مشکی برای میهمانی شب چقدر زیباست.

کوکو شنل علاوه بر دنیای مد و فشن، در دنیای ادبی و هنری فرانسه نیز یک الگو به شمار می‌آمد. او برای مراسم‌های باله و تئاتر نیز لباس طراحی می‌کرد. کوکو شنل در روز ۱۰ ماه ژانویه سال ۱۹۷۱ در آپارتمان خود در هتل ریتز فوت کرد.

کمی بیشتر از یک دهه پس از مرگ کوکو شنل، کارل لاگرفلد تصمیم گرفت به کمپانی او وارد شود و میراث شنل را زنده نگه دارد. در حال حاضر کمپانی کوکو شنل به طور خصوصی توسط خانواده ورتیمر مدیریت می‌شد و همچنان، روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کند. گفته می‌شود که درآمد سالانه برند کوکو شنل چند صد میلیون یورو است.

دوناتلا ورساچه

دوناتلا ورساچهاو از تاثیر گذارترین افراد شناخته شده در این صنعت است. دوناتلا فرزند آخر و چهارم خانواده بود. اما زندگی او پر از فراز و نشیب‌هاست و قصه اصلی او با برند ورساچه، درست از زمانی شروع شد که عزیزترین کس خود یعنی برادرش را از دست داد. با وجود دردهای فراوان تصمیم گرفت میراث برادرش را زنده نگه دارد. برند ورساچه هم‌چنان بعد از ۲۵ سال از لوکس‌ترین و موفق‌ترین برندهای دنیا می‌باشد. برند ورساچه برای سالیان طولانی توسط جیانی ورساچه رهبری می‌شد. در آن دوره دوناتلا به عنوان معاون و همچنین مدیر هنری این برند فعالیت می‌کرد. او کاملا از پس مسئولیت‌هایش بر می‌آمد و طراحی‌های بی نظیری را برای برند خانوادگی‌شان انجام می داد. فعالیت‌های دوناتلا باعث پیشرفت شرکت ورساچه و شهرت بیشتر آن شد.

تاثیرگذاری دوناتلا در برند ورساچه

دوناتلا در شهر رجیو کالابریا ایتالیا به دنیا آمد. او کوچک ترین فرزند و تنها دختر خانواده بود. برادر بزرگ تر او، جیانی ورساچه کسی بود که تحصیل و فعالیت در حرفه مد را آغاز کرد. او در سال 1972 به شهر میلان مهاجرت کرد و کار خود را در حوزه مد شروع کرد. سال بعد، دوناتلا هم تحصیل زبان های خارجی را در فلورانس شروع کرد. در آن دوره دوناتلا در حال تحصیل برای تبدیل شدن به یک معلم بود. اما برای کمک به برادرش که برای شروع فعالیت در حوزه مد به سلیقه و انتقادات او اهمیت می داد، به صورت مکرر به میلان رفت و آمد داشت. 

ورساچه به‌عنوان مدیر هنری و معاون رئیس‌جمهور، تصویر شرکت را از طریق مهارت‌های روابط عمومی و جهت‌دهی طراحی مطمئن ارتقا داد. پس از مرگ برادرش، او به طور قابل توجهی حضور شرکت را در بازارهای سراسر جهان افزایش داد و شهرت آن را افزایش داد. تلاش‌های تبلیغاتی در اروپا و ایالات متحده افزایش یافت زیرا ورساچه چهره‌های مدونا، جنیفر لوپز، لیدی گاگا، بیانسه و سایر ستاره‌ها را به خط ورساچه متصل کرد. ورساچه همچنین با افراد مشهور برای تولید طرح‌ها همکاری کرد. چنین ارتباطاتی باعث می شود که او از احترام اجتماعی بالایی برخوردار باشد و افرادی مانند سر التون جان، کیت ماس و پرنس چارلز در مهمانی‌های او شرکت می کنند.

دوناتلا از آن زمان به بعد چشم انداز طراحی شرکت را رهبری می‌کند و به تقویت مجدد خطوط تولید خود در طول سال‌ها کمک کرده است. در سال 2009، او کریستوفر کین را برای طراحی برای Versus و اختراع مجدد نام تجاری وارد کرد. پس از خروج او، ورساچه با دیگر طراحان آینده در این خط همکاری کرد و همچنین خط مد لباس این شرکت را آتلیه ورساچه اصلاح کرد. امروزه، ورساچه انواع مختلفی از خطوط تولید، از کالاهای خانگی گرفته تا عطر، پوشاک و مبلمان را به بازار عرضه می‌کند و دو هتل را اداره می‌کند.

مشهورترین لباس طراحی شده توسط دوناتلا ورساچه

دوناتلا برای سلبریتی‌های بسیاری لباس‌ طراحی کرده است اما مشهورترین لباسی که توسط او طراحی شده، لباس جنیفر لوپز با پترن جنگلی است. در چهل و دومین دوره جوایز گرمی در سال ۲۰۰۰، جنیفر لوپز برای اولین بار نامزد دریافت جایزه گرمی شد. لوپز به لطف لباس فراموش نشدنی ورساچه‌اش، گرمی را به عنوان پربحث‌ترین فرد شب ترک کرد. این لباس برای کالکشن بهار و تابستان ۲۰۰۰ ورساچه طراحی شده بود.
در سال ۲۰۱۵، اریک اشمیت، مدیر اجرایی گوگل، فاش کرد که این لباس نمادین دلیل ایجاد Google Images بوده است، زیرا افراد زیادی در گوگل به دنبال یافتن تصویری از لباس جنیفر بودند.

دونا کاران

طراح مد اهل ایالات متحده آمریکا و بنیانگذار برندهای دانا کرن نیویورک و دی‌کی‌ان‌وای است. وی در سال ۲۰۰۴ میلادی مفتخر به دریافت جایزهٔ «یک عمر دستاورد» را از سوی انجمن طراحان مد آمریکا شد.

او یکی از مهم ترین طراحان آمریکایی قرن بیستم است. دونا کاران همتراز با کوکو شانل افسانه‌ای، نحوه لباس پوشیدن زنان را تغییر داد و تصویر خود را در دنیای زنانه سریع، موفق و همیشه در حال تغییر ارتقا داد.

کاران، که در بخش هیولت لانگ آیلند بزرگ شده، از همان دوران کودکی تحت تاثیر دنیای مد بوده است. مادر وی که به عنوان مدل فعالیت داشته  و پدرخوانده­ اش نیز خیاط و طراح کت و شلوار بوده است. در همین سنین بود که وی به صنعت مد علاقه‌مند شد و در نتیجه این علاقه مدرسه را در سن چهارده سالگی رها کرد و به فروش لباس در یک بوتیک محلی مشغول شد. سال ۱۹۶۸ در حالی که بیست ساله بود موفق شد در مدرسه طراحی پارسونز نیویورک پذیرفته شود.

او همزمان با تحصیل، دونا به عنوان کار تابستانه برای طراح مد، آن کلاین مشغول به کار شد. این فرصتی شد تا دونا استعدادهایش را در این زمینه ثابت کند. تنها در دو سال توانست به عنوان طراح همکار قابل اعتماد این کمپانی شود و چهار سال بعد، وقتی که تنها ۲۶ سال داشت، به سرپرستی گروه طراحان مد رسید. در آن زمان بود که با همسر اولش، مارک کارن ازدواج کرد.

برند دونا کارن در سال ۱۹۸۴ با هدف تولید پوشاک با قیمت مناسب برای آقایان، خانم‌ها و کودکان تاسیس گردید؛ این برند بعد از حدود ۳۰ سال هم اکنون بیش از ۷۰ فروشگاه در سراسر دنیا دارد و اولین بار فروشگاه اینترنتی خود را نیز در سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح کرد. همچنین DKNY برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ به تولید لوازم آرایشی نیز نمود.

در سال ۲۰۰۱، دونا کارن شرکت تجاری معروفش را به یک مجموعه تجاری لوکس فرانسوی فروخت. این شرکت هم ­اکنون با برند لویی ویتون در دنیای مد شناخته می­‌شود. گفته می­‌شود که مبلغ این معامله ۶۵۰ میلیون بود و البته کارن نیز به عنوان طراح در کمپانی باقی ماند.

شیوه کار  منحصر به فرد دونا کاران 

دونا کاران نه فقط یک طراح مد معمولی، بلکه ثابت کرده است که یک طراح نیویورکی خارق العاده است. او نقش خود را به عنوان “هنرمند” در دنیای طراحان با سرعت بالا گسترش داده است تا جنبه‌هایی از زندگی را بسیار فراتر از کمد لباس معمولی در بر گیرد. از همان ابتدا، چیزی که بیگانگان را مجذوب خود می‌کند، روشی کمال‌گرایانه است که کاران به واسطه آن ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل می‌کند. کاران که به وضوح از انرژی نیویورکی استفاده می‌کند، خلاقیت خود را به طرز ماهرانه‌ای به کار می‌گیرد و سپس کارهای خود را در ترمه و ابریشم بسته بندی می‌کند تا مشتریانش را به لانه‌ای از تجملات شهری اغوا کند. مجموعه‌های بهتر او فلسفه بنیادینی را نشان می‌دهند که از سفرهای او به شرق و تغییرات سبک زندگی او در طول سال‌ها در زندگی شخصی‌اش ایجاد شده است. بسیاری از پیروان او با این فضای درونی رفتار می‌کنند که او به صورت بصری، لمسی و با دلبستگی‌های واضح به آمیزه‌ای از معنویت گرایی شرقی و غربی، در لباس ریاضت رنگ سیاه فراگیر بیان می‌کند.

چیزی که دونا کاران را واقعاً منحصربه‌فرد می‌کرد این بود که او زنان را نه به شکلی که طراحان مرد تصور می‌کنند – موجودات تزئینی که مانند عروسک‌های کاغذی لباس می‌پوشیدند، بلکه به عنوان زنان شاغلی که می‌خواستند شیک به نظر برسند. و با لباس‌هایی که آن‌ها را از مترو به دفتر، تاکسی به رستوران می‌برد احساس راحتی کنند.

ورا وانگ

ویرا ونگ از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین طراحان لباس عروس در دنیا است که به تلفیق طراحی مدرن و سنتی مشهور است. او به مدت یک سال سردبیر بخش مد و فشن در مجله ووگ بود و سپس مدیر طراحی برند رالف لورن شد. بعد از این‌که ویرا ونگ اولین لباس عروس خود را طراحی کرد، فروشگاه لباس عروس افتتاح کرد و خیلی زود از کالکشن لباس عروس منحصر به فرد خود رونمایی کرد. او در حال حاضر لباس زیر، زیورآلات و کالاهای خانگی هم تولید می‌کند، یکی از محبوب‌ترین طراحان لباس در دنیا است و در هالیوود هم طرفداران زیادی دارد.

ورود به دنیای مد و فشن 

در سال ۱۹۸۹، ویرا ونگ با آرتور بکر ازدواج کرد. او در هنگام انتخاب لباس برای مراسم عروسی خود از طرح‌های موجود در بازار ناامید شد. به همین دلیل طرح مورد علاقه خود را روی کاغذ طراحی کرد و آن را به یک طراح لباس داد تا لباس دلخواهش را به صورت سفارشی برای او بدوزد. این لباس برای او ده هزار دلار هزینه داشت. یک سال بعد، ویرا ونگ با پشتوانه مالی پدرش، اولین بوتیک لباس عروس خود را در هتل مجلل کارلی واقع در خیابان مدیسون شهر نیویورک افتتاح کرد.

بوتیک لباس عروس ورا ونگ که بیشتر میزبان افراد مشهور جامعه بود، در ابتدا لباس‌های مجلسی طراحان مشهوری از جمله گای لاروش، آرنولد اسکاسی، کارولینا هررا و کریستین دیور را به مشتریان خود ارائه می‌کرد؛ اما طی چند سال بعد، ونگ مهارت‌های خود را به عنوان یک طراح مد بهبود بخشید و در نهایت از یک کالکشن منحصر به فرد و خاص از لباس‌های عروسی که خودش طراحی کرده بود رونمایی کرد.

پیشرفت و موفقیت تجاری

ویرا ونگ در سال ۱۹۹۴ و در طول بازی‌های المپیک، مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار گرفت؛ یعنی زمانی که برای نانی کریگن، اسکیت‌باز مشهور، ست لباس طراحی کرد. از آن زمان به بعد ویرا ونگ لباس شب و مجموعه لباسی به نام Vera Wang Made to Order را نیز طراحی کرده است.

از آن پس ، وانگ به اوج طراحی لباس عروس صعود کرد و بازیگران درجه یک ، هنرمندان و حتی چهره‌های مردمی مانند چلسی کلینتون لباس‌های عروسی او را پوشیدند.
اما حتی پس از تمام این موفقیت‌ها ، ونگ همچنان به نوآوری و خلاقیت خود ادامه می دهد. امروزه ، خط تولید ورا ونگ شامل لباس‌های خانگی ، عطر ، جواهرات و کفش نیز است.

در سال ۲۰۰۱، ویرا ونگ راهنمای جامع انتخاب لباس عروس و اولین عطر خود را به بازار عرضه کرد. تا چند سال بعد او علاوه بر عطر و لباس عروس، لباس زیر، زیورآلات و حتی محصولات مرتبط با دکوراسیون خانه نیز طراحی کرد. در سال ۲۰۰۶، ویرا ونگ همراه با فروشگاه Kohl’s که یک فروشگاه زنجیره‌ای است، خط تولید لباس‌های آماده پوشیدن را با قیمت اقتصادی به نام Simply Vera تأسیس کرد. علاوه بر این‌ها، او تا به امروز با برندهای دیگری از جمله Zales David’s Bridal و Men’s Wearhouse نیز همکاری کرده است.

ورا ونگ با تلفیق طراحی مدرن و ظرافت‌های طراحی سنتی، طرفداران زیادی در دنیا پیدا کرده است. تا به امروز، تعداد زیادی از بازیگران زن مشهور از جمله جنیفر لوپز، جنیفر گارنر، شارون استون، ویکتوریا بکهام، اوما تورمن ، شارلیز ترون و مگ رایان، لباس‌های طراحی شده توسط ویرا ونگ را در مراسم‌ اکران فیلم و اهدای جوایز مختلف پوشیده‌اند یا در مراسم عروسی خود آن‌ها را به تن کرده‌اند.

جوایز ورا ونگ

ورا ونگ که مسلماً برجسته‌ترین و محبوب‌ترین طراح لباس عروس در کشور آمریکا است، به پاس موفقیت‌های خو‌د تا امروز جوایز زیادی را دریافت کرده است. در اواخر سال ۱۹۹۴، ویرا ونگ به عنوان عضوی از شورای معتبر طراحان مد کشور آمریکا (CFDA) انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵ نیز، CFDA ویرا ونگ را به عنوان طراح سال لباس زنان انتخاب کرد. او همچنین  جایزه Achievement Lifetime از دانشکده هنر و طراحی Savannah و جایزه بهترین طراح زن در سال 2009 را دریافت کرده است.

میوچیا پرادا

میوچیا پرادا طراح مد ایتالیایی در میلان متولد شد. او کوچکترین نوه ماریو پرادا است و اکنون ریاست برند پرادا را برعهده دارد. ماریو پرادا برند مد پرادا را در سال ۱۹۱۳ با تولید چمدان‌های مناسب و کیف‌های دستی برای مردم میلان آغاز کرد. در حال حاضر خانه مد پرادا به دلیل تولید پوشاک لوکس زنانه و مردانه شناخته شده است و یک برند لاکچری با ارزش چند میلیارد دلاری است.

میوچیا پرادا در سال ۱۹۶۰ از دانشگاه میلان دکترای علوم سیاسی خود را دریافت کرد و تصمیم گرفت در تئاتر پیکولوی میلان آموزش پانتومیم ببیند، پس از پنج سال در نهایت با حمایت پاتریزیو برتلی وارد کسب و کار خانوادگی خود شد تا مجددا شرکتی را که به رخوت و رکود دچار شده بود را به دوران اوج خود بازگرداند.

شهرت برند کیف و چمدان پرادا

میوچیا  اولین بار در سال ۱۹۸۵ با طراحی مجموعه از کیف‌های دستی و کوله پشتی نایلونی مشکی دنیای مد را خیره خود کرد.

سه سال بعد او با تشویق همسرش پاتریزیو برتلی در لباس‌های زنانه برند خود را به بازار عرضه کرد، برند پرچالشی که چمدان و کیف تولید می‌کرد به یک امپراتوری به ارزش سی میلیون دلار تبدیل شد. او سپس برند میو میو را تاسیس کرد. محصولات برند میو میو به نسبت برند پرادا اقتصادی‌تر هستند این درحالیست که میو میو هم توانست شهرت زیادی در دنیای مد کسب کند. برتلی به عنوان مدیر تجاری پرادا منصوب شده بود و پرادا در دهه ۹۰ میلادی به سرعت در حال رشد بود. در آوریل ۲۰۰۵ مجله تایم میوچا پرادا را در لیست ۱۰۰ نفره پرنفوذترین افراد قرن بیستم قرار داد.

عدم همکاری با اچ اند ام

او گفته بود که هیچوقت با برندهایی مانند اچ اند ام همکاری نخواهد کرد زیرا فکر می‌کند کپی بد از برند اصلی ایده جالبی نیست. در ژوئن ۲۰۱۱ او به عنوان یکی از گران‌ترین طراحان مد معرفی شد. در ماه اوت سال ۲۰۱۱ اعلام شد که میوچیا پرادا و السا اسکاپارللی موضوع نمایشگاهی در موزه هنر متروپولینن نیویورک خواهند بود. موضوعاتی از قبیل هنر، سیاست و زنان و نقش سورئالیسم در طراحی‌های هر دو هنرمند در این نمایشگاه در کنار هم قرار گرفتند.

ویوین وست‌وود

معرفی هفت اسطوره زن در صنعت مد و لباس

وست‌وود در سال 1941 در انگلستان متولد شد و به عنوان یکی از عجیب‌ترین طراحان مد جهان تا به امروز شناخته می‌شود. ویوین و مالکوم مک لارن فروشگاه لباس را برای فروش لباس سبک پانک تاسیس کردند و توانایی آن‌ها در ترکیب لباس و موسیقی پانک، دهه 1970 بریتانیا را شکل داد.

او طراح پیشگام مد که خرده‌فرهنگ پانک را به جریان اصلی سبک پوشش تبدیل کرد. وستوود در دهه ۱۹۷۰ با سبک‌های بحث‌برانگیزش در پانک و موج نو، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و در ادامه به تن برخی از بزرگ‌ترین نام‌های مد، جامه دوخت. او در دهه ۱۹۷۰ در صحنه مد با طرح‌های فراجنسیتی (آندروژن)، تی‌شرت‌های شعاری و رویکرد هتاکانه به نهادهای مستقر مطرح شد. او به‌عنوان یک کنش‌گر سرسخت شناخته می‌شد و جنبش‌ها و دغدغه‌هایی را که برایش مهم بود، مانند تغییرات اقلیمی روی سکوی کت‌واک آورد.

وست وود چهار مغازه در لندن باز کرد و در نهایت در سراسر بریتانیا و جهان گسترش یافت و طیف وسیعی از کالاها را به فروش رساند که برخی از آن‌ها باعث ترویج بسیاری از اهداف سیاسی او مانند کمپین خلع سلاح هسته‌ای، تغییرات آب و هوایی و گروه‌های حقوق مدنی شد.

ایده‌های عجیب اما محبوب

ایده‌های او حتی در زمان خود عجیب و غیرمعمول بود و همین مساله باعث شد علیرغم موفقیت و محبوبیت زیاد، مورد تمسخر هم قرار بگیرد. نام‌هایی که این دو برای مجموعه‌های خود انتخاب می‌کردند نیز جالب توجه است، نام‌هایی مثل دزدان دریایی، وحشی‌ها، بوفالو، پانکاتور، جادوگران و پایان جهان. در سال 2002 ویوین وست وود لباس‌های تئاتر ریگولتو اثر جوزپه وردی طراحی کرد که مورد استقبال قرار گرفت. در سال 2006 او با مجموعه ناین وست شروع به همکاری کرد و برای این برند لباس‌های مردانه و زنانه طراحی کرد. وست‌وود همچنین الهام‌ بخش سبک نمادهای پانک بود، مانند ویو آلبرتین.طرح‌های وست‌وود مستقل بودند و بیانگر ارزش‌های خودش بود. او در مواردی با گری نس، که به وست وود با الهامات و عناوین مجموعه‌هایش کمک می‌کرد، همکاری کرد.
اولین مجموعه مد مک لارن و وست وود که در معرض دید رسانه‌ها و خریداران بالقوه بین المللی قرار گرفت Pirate بود.
متعاقباً، مشارکت آنها، که با این واقعیت مشخص شد که نام هر دوی آنها در همه برچسب‌ها وجود داشت، مجموعه هایی را در پاریس و لندن با عناوین موضوعی Savages (نمایش در اواخر 1981)، Buffalo/Nostalgia Of Mud (نمایش بهار 1982)، Punkature تولید کرد.

افتخارات ویوین وست وود

ویوین وست وود در سال 1992 مقام افسر امپراتوری بریتانیا (OBE) را دریافت کرد و در سال 2006 به فرماندهی امپراتوری بریتانیا (DBE) ارتقا یافت. همچنین ملکه الیزابت عنوان «بانو» را به وی اعطا کردند، لقبی که کمتر طراحی در بریتانیا موفق به دریافت آن شده‌است. در سال 2008، ویوین وست وود موفق به دریافت مدرک دکترای افتخاری مد و فشن، از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند شد که با توجه به تلاش‌های مداوم و سابقه درخشانی که دارد، لایق دریافت چنین مدرکی است.

 

بتسی جانسون

بتسی جانسون طراح مد مشهور

بتسی جانسون یکی از نوابغ و استعدادهای مد بود که بصورت بی نهایت اتفاقی و غیر منتظره وارد دنیای مد شد . او که به عنوان یک کارمند جایگزین به جای کارمندی که برای مرخصی زایمان رفته بود به دفتر مجله مد آمد و در طول دوره ای که در این سمت مشغول به کار بود بی نهایت برای مجله و برای خود اتفاقات عالی را رقم زد تا حدی که بعد از مدت کوتاهی به کارمند ثابت تبدیل شد .

او استعدادی نابهنگام در هنر داشت و در تمام دوران جوانی‌اش در سبک‌های مختلف رقص آموزش دید. در واقع، ترکیبی از این دو علاقه بود که در نهایت جانسون را به سمت طراحی مد سوق داد. او عاشق لباس‌های پیچیده‌ای بود که برای رسیتال‌های رقصش می‌پوشید و بعدازظهرهای طولانی را صرف طراحی ایده‌های لباس می‌کرد. او به یاد می آورد: «کاری که من سعی کردم انجام دهم ترکیبی از رقص و هنر بود. جانسون می‌گوید که وقتی متوجه شدم که ساخت لباس تکمیل کننده چیزی است که یک نقاشی نمی‌تواند باشد، به طراحی مد روی آورد. بتسی جانسون با اشتیاق به رقص و هنر بزرگ شد.

سبک پانک راک الهام بخش بتسی شد

زمانی که طرح‌های آوانگارد او بخشی از جنبش “Youthquake” دهه 1960 شد، حرفه مد او به شدت افزایش یافت. با این حال، در دهه 70، حرفه او سقوط کرد تا اینکه سبک پانک راک الهام بخش او برای خلق مد برای نسل جدید شد. جانسون یک بوتیک در محله سوهو نیویورک افتتاح کرد و در نهایت بیش از 60 فروشگاه در سراسر جهان به دنبال آن راه اندازی شد.

او در سال اول کار خود با استعدادها و خلاقیت‌هایی که از خود به نمایش گذاشت به پیشرفت‌های بسیاری دست یافت . او در سال 1978 برند خود را پایه گذاری نمود . در طی دوران کاری خود با تمام خلاقیت و استعدادی که از خود به نمایش گذاشت اما در نمایش دوم کالکشن خود خیلی نتوانست اقبال عمومی را به سوی خود جلب کند و با سختی بسیار کار خود را ادامه داد .

این تا جایی پیشرفت که در سال 1981 توانست یک خرده فروشی مد را در منطقه سوهو نیویورک افتتاح کند . او برای چند سلبیریتی دوران خود طراحی‌هایی را انجام داد که یکی از آنها لیزا لوب بود که لباسی را برای یکی از کنسرت‌های خود را به بتسی سفارش داد و در کنسرت پوشید  .

او در سال 2002 به پیاده روی مشهور لوس آنجلس معرفی شد و پلاک برنزی را نسیب خود نمود . او در سالهای 2003 و 2004 خط تولید کیف و آکسسوری خود را راه اندازی نمود . او برای تولید و چاپ بمب گیلاس مشارکت داشت که توسط کری بورزیلو -ورنا نوشته می شد همکاری کرد .

او در سال 2009 جایزه یک عمر فعالیت در صنعت مد را از آن خود نمود . او در روند حرکتی خود در سال‌های بعد نیز در پروژه‌های بسیاری کار کرد و جوایزی را گرفت.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا