آخرین اخبارجشنواره بین‌المللی فجرموسیقی

تجلیل از بزرگان موسیقی ایران و زنگ پایان جشنواره چهلم

چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر فردا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با تجلیل از بزرگان موسیقی و معرفی برگزیدگان بخش غیررقابتی و جایزه باربد به کار خود پایان می دهد.

به گزارش هفت گرد، به نقل از  روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ با حضور مسئولین و هنرمندان در تالار وحدت برگزار می شود.

این مراسم که با اجرای سرنا و دهل از محوطه باز تالار وحدت آغاز می‌شود، با اجرای گروه آوای مهر( اجرای قطعات وفاق ملی و موسیقی مقاومت)،دوتارنوازی خراسان، قانون نوازی فرح الفارسی ، گروه کوبه ای دارکوب و دیگر برنا مه ها ادامه می یابد.

در این مراسم از چهره های سرشناسی چون شیرمحمد اسپندار،محمد علی گلپلیگانی (گلریز)،آذر هاشمی و قاسم عابدین تجلیل خواهد شد . همچنین اهدای جوایز «جایزه باربد» و بخش رقابتی از دیگر بخشهای اختتامیه چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر است.

چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با ۱۰۶ گروه و ۱۷۷۱ نوازنده و خواننده در ۱۰ سالن شهر تهران و ۲۱ استان برگزار شد و فردا در قالب مراسمی در آیین پایانی به کار خود پایان می دهد.

درباره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر در ۱۳۶۴ فعالیت خود را با عنوان «جشنوارۀ سرود و آهنگ‌های انقلابی» آغاز کرد. این رویداد ملی به مدت چهار سال با همین نام به فعالیت خود ادامه داد و در آن سال‌ها تنها محملی محسوب می‌شد که اهالی فن موسیقا می‌توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند.

چهار سال پس از برگزاری «جشنوارۀ‌ سرود و آهنگ‌های انقلابی»، این رویداد با عنوان «جشنوارۀ موسیقی فجر» به فعالیت خود ادامه داد که با پایان هشت سال جنگ تحمیلی نیز همراه بود. این رخداد آغازی دوباره برای این جشنواره بود.

در دوره پنجم، جشنواره برای اولین‌بار دارای «لوگو» شد و نمادهایی پیدا کرد که از این رخداد مهم خبر می‌داد. اما دو سال بعد یعنی در ۱۳۷۰ که جشنواره برای اولین‌بار به‌صورت بین‌المللی برگزار شد و علاوه بر گروه‌های داخلی در سبک‌های گوناگون، چند گروه خارجی نیز در جشنواره حاضر شدند، این رویداد موسیقایی شکل گسترده‌تری به خود گرفت. البته در آن سال، بیشتر تلاش شد تا موسیقی کشورهای مسلمان محور فعالیت‌های بخش بین‌الملل قرار گیرند و در همین راستا بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» شکل گرفت که در آن برترین چهره‌های موسیقیِ جهانِ اسلام حضور داشتند. در این دوره یک گروه موسیقی از تاجیکستان (گروه آدینه هاشم‌اُف و گروه دولتمند خالُف)، یک گروه از هند با رهبری بسم‌الله‌خان و هابیل علی‌اُف از جمهوری آذربایجان با آواز نصرالله ناصح‌پور به اجرای برنامه پرداختند.

گفتنی است، ماهیت «بین‌المللیِ» جشنوارۀ بین‌المللی‌ موسیقی فجر در دوره‌هایی با حذف عنوان «بین‌الملل» روبه‌رو شد که خوشبختانه از جشنواره سی‌ونهم به ماهیت اصلی خود برگشت.

اما از ۱۳۷۶، در سیزدهمین جشنواره برای اولین‌بار بخش‌های دیگری به جشنواره اضافه شد. در این سال گروه‌های موسیقی بانوان پس از حدود ۲ دهه سکوت توانستند به اجرا در بخش «ویژۀ بانوان» بپردازند. این بخش در سال‌های بعد نیز کماکان در جشنواره حضور داشت و البته مدتی بعد از آن به‌عنوان جشنواره‌ای مستقل تحت عنوان «گُل یاس» به فعالیت خود ادامه داد. در پانزدهمین دورۀ‌ جشنواره، برای اولین‌بار ۱۰ کشور از کشورهای صاحب تمدن و موسیقی در جشنواره شرکت کردند. این تغییرات در ساختار جشنواره در سال‌های بعد نیز ادامه داشت؛ به طوری که سال بعد از آن نیز بخش‌های دیگری به تدریج به جشنواره اضافه شد.

از دورۀ بیستم نگاه جشنواره به‌طور خاص به نشست‌های پژوهشی در موسیقی معطوف و در دوره بیست‌وسوم بخش «رقابتی» در جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر راه‌اندازی شد. در دوره‌های بعدی نیز موضوع جوان‌گرایی به‌عنوان محور اصلی جشنواره مطرح شد تا دوره‌های بعد که با عنوان «نسلی دیگر» جایگاه ویژه یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا