آخرین اخبارسینما
افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان

آیین افتتاحیه جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان در سالن اجلاس اصفهان با حضور جمعی از مدیران ومسئولان استانی و داوران کودک جشنواره آغاز شد.
به گزارش هفت گرد،از اصفهان، آیین افتتاحیه جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان شامگاه جمعه در سالن اجلاس اصفهان با حضور جمعی از مدیران مسئولان استانی و داوران کودک جشنواره آغاز شد.
در سی و هفتمین دوره جشنواره در بخش ملی ۳۹۳ اثر متقاضی در جشنواره حضور دارند. در بخش سینمای ملی ۸ فیلم بلند و ۱۹ اثر در بخش فیلم کوتاه و ۱۱ اثر در بخش پویانمایی شرکت کردند، در بخش بینالمللی ۱۸۳ اثر مورد بازبینی دبیرخانه قرار گرفته که از بین آنها ۹ اثر در بخش فیلمهای بلند و ۹ اثر در بخش فیلمهای کوتاه قرار گرفته است.
در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان یک هزار و ۵۵۶ داور کودک و نوجوان در دو بخش کودک و نوجوان و دختران و پسران به داوری آثار جشنواره میپردازند. فیلمسازان دو جایزه ویژه را از دست کودکان و نوجوانان دریافت میکنند.
سینمایی که تکیهاش بر فرهنگ ایرانی است
حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان در این مراسم اظهار داشت: امشب در آیین افتخاری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در شهری گرد هم آمدهایم که خود به مثابه پردهای عظیم از هنر و تاریخ است.
وی افزود: چه شعاری زیباتر از «رویاهای کودکانه» میتواند جایگاه این جشنواره را معرفی کند. سینمای کودک، هرچند در نگاه اول ساده به نظر میرسد، اما در واقع یکی از دشوارترین و عمیقترین گونههای هنری است. زیرا فیلمساز این عرصه باید جهانی بیافریند که هم سرگرمکننده باشد، هم آموزنده و هم خیالانگیز، و در عین حال حقیقت ذهن کودکان را پرورش دهد.
جعفری خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند دقت در داستانپردازی و حتی انتخاب رنگ و موسیقی است. کودکان، سابقترین تماشاگران سینما هستند و هیچگونه تصنعی را برنمیتابند. بنابراین، با کودکان تنها از جنس صداقت میتوان سخن گفت، و همین ویژگی کار را برای فیلمساز کودک سهل و ممتنع میکند.
دبیر جشنواره گفت: اما سینمای کودک ایران امتیاز برجستهای هم دارد، تکیهاش بر فرهنگ ایرانی است. تجربه چهار دهه گذشته نشان میدهد که همین ارزشها به سینمای ما این توانایی را داده است تا به زبان جهانی سخن بگوید. مفاهیمی چون تعلق به خانواده، عشق به سرزمین، پایداری و امید در دل فرهنگ ما نه تنها برای ما بلکه برای همه کودکان جهان قابل فهم است. از این رو، سینمای کودک ایران ظرفیتی فراتر از مرزها دارد که با هویت ایرانی گره خورده است.
وی افزود: این اهمیت ویژه در روزگاری که کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض بمباران تصویری و محتوایی هستند، بیشتر نمایان میشود.
جعفری بیان داشت: سینمای کودک ایران پناهگاهی است برای بازآفرینی رویاها، اخلاق و انسانیت. آنچه گفتیم برای سینمای کودک نه یک محدودیت، بلکه بزرگترین مزیت رقابتی ماست. کلید حضور جهانی ما وفاداری به همین الزامات و ریشهها و تبدیل آنها به روایتهایی خلاقانه و امروزی است.
دبیر جشنواره گفت: رویاهای کودکانه سرمایههای آیندهاند و پرده سینما جایی است که این رویاها تجلی مییابند. امروز همه ما به این امید اینجا هستیم که جشنواره سی و هفتم گامی مؤثر برای نقش بستن زیباترین رویاهای کودکانه سرزمینمان باشد.
به گزارش هفت گرد،از اصفهان، آیین افتتاحیه جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان شامگاه جمعه در سالن اجلاس اصفهان با حضور جمعی از مدیران مسئولان استانی و داوران کودک جشنواره آغاز شد.
در سی و هفتمین دوره جشنواره در بخش ملی ۳۹۳ اثر متقاضی در جشنواره حضور دارند. در بخش سینمای ملی ۸ فیلم بلند و ۱۹ اثر در بخش فیلم کوتاه و ۱۱ اثر در بخش پویانمایی شرکت کردند، در بخش بینالمللی ۱۸۳ اثر مورد بازبینی دبیرخانه قرار گرفته که از بین آنها ۹ اثر در بخش فیلمهای بلند و ۹ اثر در بخش فیلمهای کوتاه قرار گرفته است.
در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان یک هزار و ۵۵۶ داور کودک و نوجوان در دو بخش کودک و نوجوان و دختران و پسران به داوری آثار جشنواره میپردازند. فیلمسازان دو جایزه ویژه را از دست کودکان و نوجوانان دریافت میکنند.
سینمایی که تکیهاش بر فرهنگ ایرانی است
حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان در این مراسم اظهار داشت: امشب در آیین افتخاری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در شهری گرد هم آمدهایم که خود به مثابه پردهای عظیم از هنر و تاریخ است.
وی افزود: چه شعاری زیباتر از «رویاهای کودکانه» میتواند جایگاه این جشنواره را معرفی کند. سینمای کودک، هرچند در نگاه اول ساده به نظر میرسد، اما در واقع یکی از دشوارترین و عمیقترین گونههای هنری است. زیرا فیلمساز این عرصه باید جهانی بیافریند که هم سرگرمکننده باشد، هم آموزنده و هم خیالانگیز، و در عین حال حقیقت ذهن کودکان را پرورش دهد.
جعفری خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند دقت در داستانپردازی و حتی انتخاب رنگ و موسیقی است. کودکان، سابقترین تماشاگران سینما هستند و هیچگونه تصنعی را برنمیتابند. بنابراین، با کودکان تنها از جنس صداقت میتوان سخن گفت، و همین ویژگی کار را برای فیلمساز کودک سهل و ممتنع میکند.
دبیر جشنواره گفت: اما سینمای کودک ایران امتیاز برجستهای هم دارد، تکیهاش بر فرهنگ ایرانی است. تجربه چهار دهه گذشته نشان میدهد که همین ارزشها به سینمای ما این توانایی را داده است تا به زبان جهانی سخن بگوید. مفاهیمی چون تعلق به خانواده، عشق به سرزمین، پایداری و امید در دل فرهنگ ما نه تنها برای ما بلکه برای همه کودکان جهان قابل فهم است. از این رو، سینمای کودک ایران ظرفیتی فراتر از مرزها دارد که با هویت ایرانی گره خورده است.
وی افزود: این اهمیت ویژه در روزگاری که کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض بمباران تصویری و محتوایی هستند، بیشتر نمایان میشود.
جعفری بیان داشت: سینمای کودک ایران پناهگاهی است برای بازآفرینی رویاها، اخلاق و انسانیت. آنچه گفتیم برای سینمای کودک نه یک محدودیت، بلکه بزرگترین مزیت رقابتی ماست. کلید حضور جهانی ما وفاداری به همین الزامات و ریشهها و تبدیل آنها به روایتهایی خلاقانه و امروزی است.
دبیر جشنواره گفت: رویاهای کودکانه سرمایههای آیندهاند و پرده سینما جایی است که این رویاها تجلی مییابند. امروز همه ما به این امید اینجا هستیم که جشنواره سی و هفتم گامی مؤثر برای نقش بستن زیباترین رویاهای کودکانه سرزمینمان باشد.