آخرین اخباراجتماعیسلامت

20 درصد بیماران مبتلا به تیروئید، علایم بینایی دارند

دبیر انجمن چشم پزشکی ایران اعلام کرد۲۰ درصد بیماران دچار کم‎کاری و پرکاری تیروئید، مبتلا به علائم چشمی هستند.

به گزارش هفت‌گرد، علی صادقی طاری، بعضی از علائم چشمی مانند قرمزی چشم، سوزش چشم، احساس درد در کاسه چشم، قرمزی ملتحمه و تورم پلک‌ها، را علائم اولیه بیماری تیروئید برشمرد و گفت: که همه از علائم اولیه بیمار دچار کاسه چشمی است که مربوط به تیروئید بوده و چشم آرام آرام به جلو حرکت می‌کند و یک یا هر دو چشم گرفتار می‌شود. تشدید بیماری ممکن است منجر به دو بینی، زخم قرنیه، کاهش بینایی و نهایتاً کوری شود.

صادقی افزود: بسیار مهم است که اگر فرد علائمی نظیر التهاب چشم، تشدید علائم در صبحگاه، قرمزی پلک، متورم شدن و احساس جسم خارجی دارد باید حتماً به دنبال پیدا کردن عارضه تیروئید باشد و یکی از وظایف مهمی است که ما چشم پزشکان باید انجام دهیم.

دبیر انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: ۸۰ درصد این علائم در تیروئید پرکار و ۱۵ درصد در افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند و ۵ درصد در افرادی است که تست‌های تیروئیدی آنها طبیعی است. اگر فردی دچار بیماری تیروئید بوده و دارای علائمی چشمی است باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

به گفته او، مهم‌ترین درمان برای این بیماران درمان‌های نگه‌دارنده شامل پرهیز از دخانیات، استراحت روحی و جسمی، استفاده از دارو و در آخر اگر نیاز به جراحی باشد، عمل جراحی است.

غده تيروئيد

غده تيروئيد که به شکل پروانه است در قسمت پایین جلوی گردن، زیر برجستگی گلو قرار دارد. این غده با تولید هورمون‌های تیروئیدی مسئول تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن مانند متابولیسم، تولید انرژی و خلق‌وخوی فرد است. تولید کم یا زیاد این هورمون‌ها اختلالات تیروئیدی را موجب می‌شود.

با آزمایش‎هایTSH ،T4 ،T3 بررسی عملکرد غده تیروئید، تشخیص اختلالات تیروئید و پایش روند درمان استفاده تشخیص داده می‌شوند.

در صورتی‌که غده تيروئيد میزان زیادی از هورمون‌های تیروئیدی را تولید کند، پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود. که در حالت پرکاری تیروئید سوخت‌وساز بدن بیش ازحد افزایش می‌یابد. پرکاری تیروئید موجب بالا رفتن ضربان قلب، افزایش تعریق، عصبانیت یا زودرنجی، سطح بالای اضطراب، کاهش وزن، لرزش دست‌ها، ضعف ماهیچه‌ها به‌خصوص در بالای بازوها و پاها، افزایش تعداد دفعات دفع مدفوع، خونریزی قاعدگی در حجم یا با تناوب کمتر، نازک یا شکننده‌شدن مو، پوکی استخوان و اختلال در بینایی شود.

زمانیکه غده تيروئيد به اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی را تولید نکند، کم‌کاری تیروئید اتفاق می‌افتد. کم‌کاری تیروئید موجب کند شدن سرعت سوخت‌وساز بدن می‌شود. شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید، التهاب غده تیروئید در اثر یک بیماری خود ایمنی به نام هاشیموتواست. در این بیماری سیستم ایمنی خود فرد، به اشتباه سلول‌های تیروئیدی را هدف قرار داده و باعث آسیب‌دیدگی یا مرگ درصد زیادی از آنها می‌شوند به‌طوري كه ظرفيت توليد هورمون‌های تیروئیدی كاهش یافته و کم‌کاری تیروئید اتفاق می‌افتد.

علائم شایع این بیماری شامل خستگی، ضعف، عدم تحمل سرما، افزایش وزن، افسردگی، یبوست، پریودهای ماهانه غیرطبیعی، خشکی و ریزش مو، کاهش میل جنسی، مشکلات عضلانی، خشکی و رنگ پریدگی پوست می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا