در هدفگذاری،SMART باشیم!
اولینباری که نامش را شنیدم شاید 15 سال پیش باشدSMART؛ وقتی خواندمش گفتم چقدر پیش پا افتاده و چقدر ساده! الان بعد از مدتها به این جمعبندی رسیدهام که چقدر این تکنیک مهم است و چقدر سخت و چقدر مهجور.
به گزارش هفتگرد، عموم اهداف بهجای اینکه باهوش باشند کودن هستند یعنی:
ک: کلیگویانه
و: واگرا نسبت به هم
د: دور از دسترس
ن: نشمردنی (غیر قابل اندازهگیری )
هدفها، چه کوچک و چه بزرگ، چه کمی وچه کیفی، باید دارای ویژگیهای زیر باشند :
1- مشخص و روشن (specific) باشند، یعنی کاملا شفاف و بدون ابهام بیان شوند.
2- قابل اندازهگیری (measurable) باشند، یعنی بتوان مقدار و اندازه و تناژ آنها را تعیین کرد.
3- قابل دستیابی (achievable) باشند، یعنی آنقدر بزرگ نباشند که غیرممکن جلوه کنند و در حدود تواناییهای مالی و فیزیکی ما باشند.
4- نتیجه گرا (result oriented) باشند، یعنی پس از برنامهریزی واجرا واقعا بتوان به نتیجه رسید و در بین راه به هیچوجه متوقف نشود .
5- بهموقع ودارای زمان مشخص (timely) باشند، یعنی بتوان آغاز و پایان آنرا روی نمودار مشخص کرد و زمانبندی مراحل را مشخص نمود.
این ویژگیها را بر اساس حروف اول آنها، مدل smart مینامند به همین سادگی.
آدمهای باهوش اهداف باهوش تعیین میکنند و آدمهای کودن اهداف کودن!