آخرین اخباراجتماعیخانوادهشهری

در هدف‌گذاری،SMART باشیم!

اولین‌باری که نامش را شنیدم شاید 15 سال پیش باشدSMART؛ وقتی خواندمش گفتم چقدر پیش پا افتاده و چقدر ساده! الان بعد از مدت‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌ام که چقدر این تکنیک مهم است و چقدر سخت و چقدر مهجور.

به گزارش هفت‌گرد، عموم اهداف به‌جای اینکه باهوش باشند کودن هستند یعنی:

ک: کلی‌گویانه

و: واگرا نسبت به هم

د: دور از دسترس

ن: نشمردنی (غیر قابل اندازه‌گیری )

 هدفها، چه کوچک و  چه بزرگ،  چه کمی  وچه کیفی،  باید دارای ویژگی‌های زیر باشند :

1- مشخص و روشن (specific) باشند، یعنی کاملا شفاف و بدون ابهام بیان شوند.

2- قابل اندازه‌گیری (measurable) باشند، یعنی بتوان مقدار و اندازه و تناژ آنها را تعیین کرد.

3- قابل دستیابی (achievable) باشند، یعنی آنقدر بزرگ نباشند که غیرممکن جلوه کنند و در حدود توانایی‎‎‎‌های مالی و فیزیکی ما باشند.

4- نتیجه گرا (result oriented) باشند، یعنی پس از برنامه‎‌ریزی واجرا واقعا بتوان به نتیجه رسید و در بین راه به هیچ‌وجه متوقف نشود .

5- به‌موقع ودارای زمان مشخص (timely) باشند، یعنی بتوان آغاز و پایان آن‌را روی نمودار مشخص کرد و زمان‌بندی مراحل را مشخص نمود.

این ویژگی‌ها را بر اساس حروف اول آنها، مدل smart می‌نامند به همین سادگی.

آدم‌های باهوش اهداف باهوش تعیین می‌کنند و آدم‌های کودن اهداف کودن!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا