دیزنی، مالکیت «میکی ماوس» را از دست میدهد
شخصیت دوستداشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد ماکیت عمومی میشود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.
به گزارش هفتگرد، به نقل از گاردین، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی بهزودی حقوق انحصاری برخی از شخصیتهای محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپیرایت آمریکا از دست میدهد.
«میکیماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپیرایت روی یک اثر هنری ناشناس یا شبهناشناس منقضی میشود.
«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در اینباره گفت البته انقضای کپیرایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما میتوانید از شخصیت میکیماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید تا داستانها یا داستانهای میکیماوس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را بهگونهای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق میافتد به این دلیل که دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایهگذاری کرده است) در تئوری، دیزنی میتواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کردهاید. برخی از جنبههای شخصیتی که عموم مردم آنرا بهعنوان بخشی از برند دیزنی میشناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».
میکیماوس نخستینبار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی»در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جاییکه حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوههای صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیصترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش میگذارد.
به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سالها، میکیماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سالهای اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موشهای صحرایی بود، با بینی دراز، چشمهای سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.
«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپیرایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی میتواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیتها یا هر چیز دیگری بهعنوان علامت تجاری ادامه دهند و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.