آخرین اخبارفناوری اطلاعات

روز جهانی ایموجی؛ احساسات دیجیتالی!

ایموجی‌ها از زمان پیدایش اینترنت همواره وجود داشته و به‌عنوان ابزاری برای انتقال خلاصه احساسات مورد استفاده قرار گرفته شده است؛ هفدهم جولای به‌عنوان روز جهانی ایموجی مشخص شده است.

به گزارش هفت‌گرد، روز جهانی ایموجی بهانه‌ای است تا از یکدیگر به‌وسیله ارسال نوشته‌های تصویری کوچکی یاد و احساسات خود را به دیگران منتقل کنیم. ایموجی‌ها از زمان پیدایش اینترنت وجود داشته، با این‌حال به مرور زمان تحولات زیادی را متحمل شده است. به‌عنوان مثال، در آغاز ظهور، ایموجی‌ها تنها اشکالی کوچک بود که پس از مدت زمانی تعداد آن‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و حتی انواع متحرک آن‌ها به دنیای مجازی وارد شد.

تاریخچه روز جهانی ایموجی

روز ایموجی از زمان پیدایش اولین تلفن‌های همراه ژاپنی در میان مردم این کشور جشن گرفته شد و پس از مدت زمان کوتاهی در سراسر جهان ترویج یافت. واژه “ایموجی” ترکیبی از کلمات ژاپنی “e” در اول کلمه‌ای به معنای “تصویر” و “موجی” به معنای “ویژگی” است که مفهوم کلی آن، “تصویری که یک ویژگی را منتقل می‌کند” است.

کمپانی‌های ان‌تی‌تی دوکومو (شرکت مخابراتی ژاپنی)، Au (شرکت تلفن همراه ژاپنی) و ودافون (شرکت چندملیتی مخابراتی بریتانیایی) اولین شرکت‌هایی بودند که ایموجی‌ها را به وجود آوردند که در نهایت سال ۲۰۰۰، بیش از هزار ای‌موجی در سراسر جهان منتشر شد. امروزه ایموجی‌ها در تمام تجهیزات الکترونیکی دارای صفحه نمایش قابل مشاهده است و همه روزه بر تعداد و تنوع آن‌ها افزوده می‌شود.

ایموجی‌ها بدون شک طی سال‌های اخیر تکامل زیادی داشتند و با تنوع بیشتر و ظاهر جذاب‌تری طراحی و عرضه شدند. اما شاید این سوال برای‌تان مطرح شده باشد که پیدایش ایموجی به کجا و چه زمانی برمی‌گردد؟ احتمالا از آنجایی که ایموجی‌ها ابتدا در سال 2012 به‌طور گسترده مورد توجه قرار گرفتند با خودتان فکر می‌کنید این شکلک‌ها قدمت چندانی ندارند. در این سال بود که اپل آی او اس 6 را عرضه کرد و کاربران آیفون برای اولین‌بار با کیبورد ایموجی و شکلک‌های جادویی آن آشنا شدند. از آن زمان به بعد ایموجی‌ها با سرعت بسیار زیادی نزد کاربران محبوب شدند و به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر نیز قدم گذاشتند.

این شکلک‌ها به‌قدری محبوب شدند که یک نسخه از موبی‌دیک کاملا با استفاده از آن‌ها نوشته و به نام ایموجی دیک (Emoji Dick) منتشر شد. علاوه بر این در سال 2013 عبارت ایموجی وارد لغت نامه آکسفورد و در سال 2015 نیز وارد وبستر شد. امروزه نیز به هر طرف نگاه کنید می‌توانید نشانه‌ای از این شکلک‌ها را ببینید از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سینما و حتی غذاها و لباس‌های مختلف.

با این‌همه، ایموجی‌ها در سال‌های ابتدایی تولدشان ناشناخته بودند. زمانی‌که گوشی هوشمندی وجود نداشت تا مردم با استفاده از آن شکلک‌های عجیب و غریب برای هم بفرستند. در حقیقت تمام این‌ها با یک نشانه نوشتاری ساده که از دید خیلی‌ها خسته کننده است شروع شد: نقطه!

تولد ایموجی ها در ژاپن و استانداردسازی آن‌ها در دنیا

ایموجی‌ها یا شکلک‌هایی که ما امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفتند. در حقیقت کلمه ایموجی یک کلمه ژاپنی به معنی شخصیت‌های کارتونی است. آن‌ها در دهه 90 میلادی توسط فردی به نام شیگه‌تاکا کوریتا و شرکتی که او در آن کار می‌کرد، دوکومو (Docomo) اختراع شدند. آن‌ها در سال 1997 و همزمان با عرضه اولین نسل از اینترنت تلفن همراه در جهان از 176 ایموجی رونمایی کردند. پس از این شرکت‌های دیگری هم به فکر طراحی و ساخت ایموجی‌های اختصاصی خودشان افتادند.

در ابتدا هرکدام از این شرکت‌ها از کدهای مختلفی برای ساخت ایموجی‌های خود استفاده می‌کردند و به همین دلیل اگر از طریق یک دستگاه به دستگاهی با مدل مختلف ایموجی ارسال می‌کردید هیچ تضمینی وجود نداشت دستگاه طرف مقابل بتواند ایموجی را شناسایی کند. خوشبختانه گوگل در سال 2007 دست به کار شد و به صورت قانونی درخواست کرد سازمان یونیکد کانسورتیوم (Unicode Consortium) که وظیفه برقراری استانداردهای متنی میان کامپیوترها و گوشی‌ها را عهده دارد این کار را برای ایموجی‌ها نیز انجام دهد.

از آنجایی‌که کامپیوترها اساسا با استفاده از اعداد و کدها فعالیت می‌کنند هر حرف یا کاراکتری که شما در یک کامپیوتر تایپ کنید با یک کد عددی ثبت می‌شود. قبل از فعالیت سازمان یونیکد صدها سیستم کدگذاری متفاوت وجود داشت به همین دلیل در بسیاری از اوقات یک کامپیوتر و یک سرور متن‌ها را به یک شکل نشان نمی‌دادند. یونیکد با هدف ایجاد یک استاندارد جامع برای این کدها شروع به کارکرد تا کلماتی که کاربران در زبان‌هایی مثل انگلیسی، چینی یا عربی تایپ می‌کنند در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف به شکل یکسان کدگذاری شده و به نمایش دربیایند. گوگل نیز براین عقیده بود که ایموجی‌ها نیز باید از استاندارد مشابهی پیروی کنند. یونیکد بالاخره در سال 2010 این درخواست را قبول کرد و امروزه تمام گوشی‌ها و دستگاه‌های کامپیوتری از یک استاندارد یکسان برای نشان دادن ایموجی‌ها استفاده می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا