آخرین اخبارمحیط زیست

معاون محیط زیست: ماده یوز ایران امکان جفتگیری و بارداری مجدد دارد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخلاف اظهارنظرهای ضد و نقیض موجود، ایران ماده یوز جوان سایت تکثیر و احیای توران امکان جفتگیری و بارداری مجدد را دارد و در این زمینه مشکلی جانور را تهدید نمی‌کند.

به گزارش هفت‌گرد، حسن اکبری اظهار داشت: به دنبال آشنایی این یوز ماده با یک نر برای جفت‌گیری بهمن ماه هستیم و از هر لحاظ شرایط جسمانی ایران ماده یوز سایت تکثیر و احیای توران مناسب و مساعد است.

او در خصوص پیروز نیز تاکید کرد: هدف اصلی از نگهداری پیروز حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه نادر و در معرض انقراض است و قابلیت و انتظار بازگشت این توله به طبیعت غیرمنطقی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بدن پیروز به‌خاطر تغذیه کامل با شیرخشک به‌جای شیر مادر ایمنی لازم را ندارد و تمام مراحل زندگی پیروز با رهنمایی پیتر کارول دامپزشک شاخص اهل آفریقای جنوبی انجام می‌گیرد و در صورت مساعد بودن شرایط، در حالت نیمه اسارت و در سایت تکثیر محل تولد خود و در کنار مادرش رهاسازی خواهد شد.

سایت‌های تکثیر راهی برای ذخیره ژنتیک جانوری است

اکبری اضافه کرد: در همه سایت‌های تکثیر و احیا چون سایت یوز و گوزن ایرانی هدف ذخیره‌سازی ژن‌های این گونه‌های در معرض انقراض است چرا که امکان رهاسازی این گونه‌ها به علت کم بودن جمعیت آنها در طبیعت وجود ندارد.

او ادامه داد: باید با افزایش امکانات و تجهیزات، کاهش چرای دام یا ایمن‌سازی جاده‌ها، صیانت از گونه‌ها در زیستگاه‌های تحت حفاظت محیط زیست پیگیری شود.

قاچاق وحوش دغدغه‌ای نگران‌کننده

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: به علت خلاءهای قانونی، سازمان بخش عمده‌ای از ضرر و زیان‌های وارده به حیات وحش را به خاطر عدم توان در پرداخت هزینه‌های دادرسی نتوانسته است وصول کند.

اکبری به موضوع افزایش قاچاق حیات وحش و گونه‌های نادر اشاره کرد و افزود: افزایش قاچاق گونه‌های بومی و نادری چون انواع شاهین، بالابان و هوبره موجب آسیب زدن به چرخه حیات وحش شده ، در باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری جانداران، خرید و فروش غیرقانونی گونه‌های حیات وحش مشاهده می‌شود که باید دستگاه قضا همکاری و ورودی جدی‌تر داشته باشند.

او با بیان اینکه برخوردهای بازدارنده در موضوع قاچاق زیاد نیست، تاکید کرد: به خاطر ضعف‌های قانونی، مشکلات در حوزه قاچاق وحوش بیشتر از حوزه شکار غیرمجاز است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تدوین و راه‌اندازی سامانه جامع محیط زیست خبر داد که در قالب این سامانه فعالیت باغ وحش‌ها، قاچاق، خرید و فروش غیرمجاز وحوش رصد و اطلاعات، شرایط، گونه‌ها، محل و چگونگی نگهداری وحوش در این سامانه بازگذاری شده و نوع نظارت کارشناسان استانی نیز در این سامانه ثبت می‌شود.

اکبری ادامه داد: از طریق این سامانه عملکرد نظارتی کارشناسان استانی، خرید و فروش غیرمجاز، قاچاق، شیوه نگهداری وحوش و مسائل دیگر کنترل و رصد می‌شود.

او اظهار داشت: شیوه نگهداری از وحوش در باغ وحش‌ها نیازمند زمان و نگارش دستورالعمل‌های جدید است ولی هرگونه برخورد غلط با وحوش در محل‌های نگهداری حیوانات و باغ وحش‌ها به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا