آخرین اخبارمحیط زیست

کلونی فرزندآوری حواصیل‌های خاکستری در گمیشان

یک فعال محیط زیستی استان گلستان موفق شد با اقدامی خودجوش فضایی را برای تولیدمثل و پرورش جوجه های یک گونه نادر از پرندگان را فراهم کند.

به گزارش هفت‌گرد، روشنیان با اشاره به اینکه در گشت و پایش محیطی که در سال گذشته داشتیم متوجه حضور، تخم‌گذار و جوجه‌آوری گونه کمیاب یک نوع پرنده به نام حواصیل خاکستری در نقطه صفر مرزی شدم، اظهار کرد: در این مشاهدات حدود ۱۰ تا ۱۲جفت حواصیل خاکستری در منطقه تالاب گمیشان در این منطقه حاضر شده و تخم گذاری می‌کردند که متاسفانه شاهد تلفات و مرگ‌ و میر جوجه‌ها در سال‌های اخیر بوده‌ایم.

او با بیان اینکه چون سازه‌های مستقر در کناره‌های تالاب با پایه‌هایی چوبی بود، مورد سرقت و آسیب در برابر باد و توفان می‌شد، افزود: دوربین های نصب شده ما در محل نشان داد برخی از تخم‌ها نیز که تبدیل به جوجه می‌شوند، چون پناهی ندارند از ارتفاع سقوط کرده و به پائین می‌افتند که بلافاصله توسط شغال‌ها و حیوانات دیگر مورد حمله قرار می‌گیرند.

فعال محیط زیستی استان گلستان با تاکید بر اینکه با همکاری بخش معاونت صدا و سیما آقای زرگرانی و مدیریت حوزه ماهیان خاویاری شیلات استان‌ستون‌هایی را مستحکم و دارای ارتفاع کردیم، خاطرنشان کرد: شخصا خودمان دور افتادیم و از مردم به صورت خرید و بعضا اهدایی ۲۵ پالت را جمع‌آوری کردیم تا با حمل آنها به نقطه صفر مرزی روی این ستون‌های کلاف‌شده چوبی قراردهیم.

روشنیان از همراهی و کمک رئیس محیط زیست، شرکت توزیع برق شهرستان گمیشان و محیط‌بان زحمت‌کش رمضان شهرابادی برای نصب پالت‌ها در ارتفاع بالا بر روی سازه‌های چوبی و استحکام بخشی آنها خبر داد و گفت: این باعث شد شاهد باشیم که بعد از یک هفته در پالت‌ها لانه گذاری و تخم‌ گذاری حواصیل‌ها رخ بدهد.

حواصیل خاکستری - هفت گرد
حواصیل خاکستری

او با اشاره به اینکه ۱۵ لانه جدید بر روی پالت‌ها شکل گرفته و لانه‌های قبلی نیز بازسازی شد که دوربین‌های کمرا تراپ نصب شده تخم گذاری توسط حواصیل‌ها را تائید می‌کردند، ادامه داد:  ۹۰ جوجه متولد شده با کمترین تلفات بالغ پرواز کرده و به طبیعت پیوستند.

این فعال محیط زیستی استان گلستان از قول مساعد عقیلی‌نژاد از مدیران شیلات استان گلستان برای افزایش پالت‌ها و ساخت حداقل ۱۰۰ لانه خبر داد و گفت:با توجه به اینکه در استان مازندران گزارش از زاداوری این گونه نشده و در گیلان حدود ده جفت آن‌هم به صورت پراکنده گزارش شده تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با ایجاد این کلونی بزرگ و پراهمیت برای نخستین بار در کشور علاوه بر جلوگیری از انقراض نسل این پرنده زیبا، این منطقه را به یک سایت علمی و پزوهشی برای محققان تبدیل کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا