آخرین اخبارسینما

مروری بر تاریخچه سینما

شاید به سینما در ابتدای پیدایشش به عنوان یک پدیده صنعتی نگاه می‌شد، اما به مرور زمان وجه هنری آن بیشتر به چشم آمد و در طول سال‌هایی که از حیات آن می‌گذرد نیز این مسئله بیش از پیش پررنگ‌تر شد.

نامگذاری ۲۱ شهریور ماه در تقویم به عنوان روز ملی سینما، اما اتفاق مهمی بود که به زعم بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان باعث می‌شود تا این هنر به فراموشی سپرده نشود.

تاریخچه

اولین محل نمایش فیلم در واقع دستگاهی به نام سینماتوگراف بود که برادران لومیر آن را اختراع کردند. این اختراع در دسامبر 1895 میلادی اتفاق افتاد و عکسهای متحرک را بصورت پشت سر هم نشان می داد. این اختراع ابتدا در پاریس رونمایی و سپس بدلیل استقبال مردم، به کشورهای دیگر رهسپار شد.

تاریخچه سینما در ایران

مظفرالدین‌شاه

«تـولد سـینما در ایـران را به شیفتگی مظفرالدین‌شاه قاجار نسبت مـی‌دهند کـه هنگام اقامت در پاریس، در سال ۱۹۰۰/۱۲۷۹، فیلم‌های خبری را برای نخستین بار دید و سپس در یادداشت روزانه‌اش به آن اشاره کرد: «ما بـه عـکاسمان دسـتور دادیم همه نوع [تجهیزات سینماگری]بخرند و به تهران بیاورند تا ان شاءا… بتوانیم فیلم بسازیم و به خادمانمان نشان دهیم.» اما، انگیزه واقعی توسعه آغازین سینما را، چند تجارت‌پیشه بـه وجـود آوردنـد که حرفه‌شان را در کشور‌های غربی، عمدتاً روسیه و فرانسه، یاد گرفته بودند. ایـن افـراد عبارت بودند از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی و مهدی روسی‌خان (وی از مراسم سلطنتی فیلم‌برداری می‌کرد)، ابراهیم خـان صـحاف‌باشی (نخستین سینما را در سال ۱۹۰۵/۱۲۸۴ در ایران افتتاح کرد) و خان بابا معتضدی (چند فیلم سـرگرمی و چـند فـیلم خبری تولید کرد). این فیلم‌سازان مجبور بودند با تجهیزات، امکانات، متخصصان و استعداد‌های ناکافی، فیلم بـسازند. بـه عـلاوه، شرایط اجتماعی در راستای رشد سینما نبود.»

سینماتوگراف- هفتگرد
سینماتوگراف

اما تولیدو نمایش عمومی فیلم های سینمایی ایران دست کم سه دهه بعد از این تاریخ شکل گرفت و رونق یافت. نخستین فیلم داستانی صامت ایران توسط اوانس اوگانیانس به نام آبی و رابی در سال 1279 ونخستین فیلم داستانی ناطق ایرانی به نام دختر لر توسط عبدالحسین سپنتا در سال 1312 تولید شد.امروزه اما سینمای ایران همچون دیگر هنر های این سرزمین بازتاب دهنده فرهنگ و هنر بومی ایران زمین و البته با ادبیاتی جهانی است،آنچه که جهان امروز را متنوع و برای درک تجارب دیگر آدمیان جذاب می کند

جشن تاریخی

روز 21 شهریور امروزه با نام روز ملی سینما شناخته می شود. در واقع، در سال 1379 به سبب هم زمان شدن با بزرگداشت صدمین سال ورود این هنر به ایران به این نامگذاری شد و از آن تاریخ، هر ساله این روز در خانه سینما و با حضور هنرمندان جشن گرفته می شود. این روز در تقویم ملی ایران نیز ثبت گشت. در روز 21 شهریور جشنواره ای نیز برگزار شد که در آن به بازیگران، کارگردانان و سایر عوامل فیلم های برتر جوایزی را به رسم یادبود اهدا کردند.

جشن روز ملی سینما
جشن روز ملی سینما

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا