آخرین اخباراجتماعیمیراث فرهنگی و گردشگری

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: «سند صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی تهیه شود»

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه بیان کرد: پیشنهاد دادم که یک سند صنایع دستی را در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه کنند تا این سند را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم. این سند باید عملیاتی، کاربردی و حمایتی باشد تا بتوانیم از بخش اقتصادی صنایع دستی حمایت کنیم.

به گزارش هفت گرد و به نقل از ستاد خبری ‌هفتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7)، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از جشنواره گفت: خدا را شاکرم که این هنر و میراث کهن ایران اسلامی ما، نه‌تنها هنوز زنده است، بلکه بالنده‌تر شده است.

وی افزود: نسل جدید هنرمندان در حوزه‌های قلم‌زنی، گلیم‌بافی و سایر فعالیت‌هایی که در حوزه صنایع دستی است، کارهای نو و ابتکاری انجام دادند و پیوندی بین سنت و مدرن در کارهای صنایع دستی مشاهده می‌کنیم. این آثار، پیوندی بین صنایع دستی و زندگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر وسایل مورد نیاز و مورد استفاده مردم با صنایع دستی و هنر پیوند برقرار کند، در واقع بُعد فرهنگی ما تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه این آثار بسیار ارزنده هستند، ادامه داد: صنایع دستی ما صرفا یک تفنن نیست، بلکه فناوری بسیار مهمی است که پشتوانه آن حکمت و دانش است. کسانی که در حوزه حکمت اسلامی ایرانی کار کرده‌اند، متوجه می‌شوند نقش و نگارها در صنایع دستی ساری و جاری است و یک پشتوانه حکمی و معرفتی دارد.

وی گفت: از هنرمندان تشکر می‌کنم که هنرهای سنتی را زنده نگه داشته‌اند تا به نسل‌های بعدی منتقل شود. وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمایت از این هنرهای ارزنده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان بیان کرد: پیشنهاد دادم که یک سند صنایع دستی را در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه کنند تا این سند را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم. این سند باید عملیاتی، کاربردی و حمایتی باشد تا بتوانیم از بخش اقتصادی صنایع دستی حمایت کنیم.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا