رونمایی از کارت شناسایی هنرمندان صنایع دستی با هولوگرام اختصاصی
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه شیرینترین مکان در اصفهان برای او بازار است، گفت: کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای آنان، ثمره یک سال تلاش ما است تا نشان دهد که او فردی متعلق به جامعه هنری است. این کارت مانند کارت خبرنگاری در دنیا معتبر است و فردا رونمایی شده و به صورت نمادین به پیشکسوتان صنایعدستی تقدیم خواهد شد.
مریم جلالی، صبح روز جمعه (۱۹خردادماه) با حضور در برنامه تلویزیونی زنده رود که به مناسبت روز جهانی صنایعدستی برگزار شد، گفت: هنر ایرانی حکمت پایه است. رنگ و گل و مرغ و جنسش حکمت دارد. حتی در خوراکیها نیز سبک زندگی و هنر ایرانی دارای قصه است. توجه به اینکه ما چه ظرفیتهایی داریم فارغ از مناسبتها و رویدادها، مسئلهای است که باید به آنها بپردازیم، بنابراین همین پولکی ساده هنر است.
او هنر ایرانی را دارای پیوستگی با متن زندگی دانست و افزود: خانواده ایرانی هنر را دستمایه خلق میدانست. هنر، دارای پیوست و مجموعهای است و همان چیزی که در معماری خلق کرده بوده را در سفره و لباس و ظروف و غیره نیز داشته است. ما با هنر زندگی کردیم و انفکاک از هنر از جایی به بعد شروع شد. هنر بر خواسته از زندگی است، برای مثال هنرمند، درخت را دیده و نقش آن را بر فرش انداخته، گل و مرغ و سرو را دیده و آن را ثبت کرده است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه زنان ایرانی نیز همیشه مولد بودهاند، بیان کرد: یکی از تجلیهای مولد بودن و خلق آنها صنایعدستی است. کمتر زنی در ایران پیدا میکنید که حداقل یک هنر نداشته باشد. امروزه زنان حتی به هنرهای مردانه همچون قلمزنی و معرق و منبت چوب میپردازند.
جلالی در این برنامه تلویزیونی، نوآوری در صنایعدستی را راهکاری برای توسعه صنایعدستی دانست و گفت: ما نباید صنایعدستی را توصیف کنیم بلکه باید به ادبیات توسعه بپیوندیم. صنایعدستی گاهی از ادبیات پیشرفت جامانده و در ویترینها حبس شده است. ما باید به مدد ایدههای خلاق جوانان از این فضای فانتزی خارج شویم. الآن جوانان با چوب، فرم عینک میسازند. اصفهان در عرصه نوآوری محصول صنایعدستی حرفی برای گفتن دارد و اینکه ما جشن صنایعدستی را در اصفهان برگزار میکنیم به این علت است که باید همانگونه که جهان برای صنایعدستی احترام قائل است ما نیز برای جهان حرف جدیدی داشته باشیم و به تکرار و توصیف حرفهای قدیمی بسنده نکنیم.
او با اشاره به نقش رسانهای گردشگران اظهار کرد: گردشگری پیوند ریشه میراث فرهنگی با میوه صنایعدستی است. گردشگری راوی این دو محصول است. گردشگری و سیروا فی الارض، توجه به آحاد طبیعی و تاریخی و میراث ملموس و میراث ناملموس ما است. گردشگر، رسانه میراث فرهنگی است. ما فردا در مهرگرد که شهر ملی گلیم است، آقای سعد القدومی که دبیر شورای جهانی صنایعدستی و اهل کویت و عالیترین مقام در صنایعدستی جهان است را دعوت کردهایم تا آداب و رسوم و زیباییهایی که عشایر در مهرگرد و سمیرم خلق میکنند را به او نشان دهیم و این کار نوعی رسانه است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی ادامه داد: گردشگر به روایتهای تازه نیاز دارد و برای رونق گردشگری، قصهها را باید تازه کرد. اگر رودوزی یکی از صنایعدستی زابل است، زابل بانو نیز عروسکی است که میتواند روایت جدیدی را با تکیه بر رودوزی تولید کند.
جلالی، صنایعدستی را نمود و نماد فرهنگ و اجتماع و سیاست و اقتصاد دانست و افزود: اگر صنایعدستی فقط در چارچوب هنر و فرهنگ محصور نشود و ادبیات اقتصادی کسبوکار را کسب کند، قدرت نرم دیپلماسی بر آن سوار میشود و منجر به انسجام نسلی نیز خواهد شد. صنایعدستی بهانه لازم برای تولید قصه جدید را به ما میدهد. بالاخره از جایی به بعد، گردشگر داستان خواجو را کامل متوجه خواهد شد؛ بنابراین نگاه چندجانبه به مقوله صنایعدستی لازم است و نباید از صنایعدستی فقط بهعنوان وسایل تزئینی استفاده شود.
او با اشاره به اینکه فرایندها نیازمند اصلاح هستند، گفت: اولین گام تصحیحی ما ایجاد بانکهای اطلاعاتی و شفافسازی ردههای مختلف هنری است. هنرمند، جوشش هنری و صنعتگر، بازرگان ردههای مختلف هنری هستند. کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای هنرمندان، ثمره یک سال تلاش ما است که نشان دهد که دارندهی آن متعلق به جامعه هنری است و مثل کارت خبرنگاری که در دنیا معتبر است، این کارت نیز در کل دنیا تأثیر خود را خواهد داشت. این کارت فردا رونمایی خواهد شد و بهصورت نمادین به پیشکسوتان صنایعدستی تقدیم خواهد شد.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: من فکر میکنم که اجتماع هنرمندان پیشکسوت صنایعدستی در اصفهان است. هنرمندان هرکدام یک چاه نفت هستند و به جامعه و فرهنگ ایران انرژی میدهند.
جلالی با تأکید بر نقش بازار در میراث فرهنگی و علاقه شخصی خود به بازارهای سنتی اصفهان، اظهار کرد: البته که زایندهرود خروشان برای ما اصفهانیها جایگاه ویژهای دارد، اما رواقهای بازار از مسجد جامع تا میدان امام از مسیری که از خیابان عبدالرزاق عبور میکنیم، لذتبخش است. موزه بازار و بازدید از آن، همه ۶ حس ما را درگیر میکند و برای من شیرینترین مکان در اصفهان بازار است.
او در پایان افزود: من دستبوس زنان و مادران و دختران باغیرت و هنرمندانی هستم که صنایعدستی را معاصرسازی میکنند و آن را به متن زندگی برمیگردانند، و روز صنایعدستی را به آنان تبریک میگویم. امیدوارم تلاشهای ما در عرصه میراث فرهنگی، ارتقا یافته و به ثمر بنشیند؛ همچنین مردم اصفهان را دعوت میکنم به بازدید از نمایشگاه سراسری چهلستون که گردهمایی هنرمندان از ۳۰ استان است و به تولید زنده آثار هنری میپردازند.
خدارو شکر که مسوولین دارند توجه میکنند