آخرین اخبارکتاب

افزایش مبلغ جایزه «جلال» به 400 میلیون

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از افزایش مبلغ جایزه «جلال ‌آل‌احمد» خبر داد و گفت: برگزیدگان این دوره ۴۰۰ میلیون تومان و شایستگان تقدیر هم جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

به گزارش هفت‌گرد، جایزه «جلال آل احمد» که با اهدای ۱۱۰ سکه به برگزیدگانش گران‌ترین جایزه ادبی کشور شناخته می‌شد، در دوره هشتم با کاهش چشم‌گیر به ۳۰ سکه رسید. در ادامه جایزه از سکه افتاد و قرار شد به برگزیدگان معادل سکه هدیه بدهند که به برگزیدگان ۱۰۰ میلیون تومان اهدا می‌کردند. در دولت جدید این مبلغ با افزایش به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده بود و حالا در شانزدهمین دوره با افزایش ۱۵۰ میلیون ‌تومانی به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد، که یکشنبه سوم دی‌ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران با معرفی نامزدهای این دوره برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: رونق ادبیات داستانی از اهداف بنیان‌گذاران این رویداد ادبی در کشورمان بوده است. آموزش و کمک به تولید کتاب، از موضوعاتی است که در کنار برگزاری جایزه می‌تواند به رونق ادبیات کمک کند. این بخش (آموزش و تولید کتاب) نیز نیازمند متولیان دیگری است و خانه کتاب و ادبیات مسئولیت این حوزه را برعهده دارد.

او افزود: ادبیات در آیینه آمار، پرعنوان‌ترین، پرشمارترین، پرخوان‌ترین و پرمخاطب‌ترین رده‌ها را در آمارهای منتشرشده دارد. همچنین ادبیات از پرفروش‌ترین و پراستقبال‌ترین رده‌ها در رخدادهای مختلف کتابی چه در حوزه تالیف و چه ترجمه است و  مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران سپس با اشاره به برنامه‌هایی که برای صدمین‌سالگرد تولد جلال آل‌احمد در خانه کتاب برگزار شد و برنامه‌هایی که در آینده برگزار می‌شود، بیان کرد: جلال آل‌احمد هر سال ارمغان و آورده‌ای برایمان دارد؛ سال گذشته برگزاری این جایزه با هفتادمین سالگرد انتشار «غربزدگی» همزمان شده بود. ما در آن مقطع به مفاهیم غربزدگی نیاز داشتیم. امسال نیز با توجه به مسائل غزه مجموعه «ولایت عزرائیل» جلال آل‌احمد که درباره سفر جلال به اسرائیل است، مورد توجه ویژه دبیرخانه قرار گرفته است.

رمضانی درباره دلیل سفر جلال نیز گفت: او به دعوت اسرائیل به این کشور سفر کرده بود؛ اسرائیل وزارتخانه‌ای برای شکل دادن افکار جهانیان و نخبگان در جهت توجیهات اقدامات این کشور  دارد و روشنفکران کشورهای مختلف را دعوت می‌کند. جلال‌ آل‌احمد با همان دیدگاه‌های روشنفکری که داشت در این سفر به آپارتایدی که در آنجا رخ داده، اعتراض می‌کند. جلال‌ آل‌احمد در مسئله فلسطین و اسرائیل برای امروز ما هم حرف دارد، حتی در دوره‌ای که شرایطش با امروز متفاوت بود. امیدوارم با خوانده شدن آثار او و کتاب‌های برگزیدگان این رویداد بیشتر به رونق ادبیات داستانی کمک کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب در بخش‌های دیگری از سخنان خود تأکید کرد: امسال به داوران تأکید داشتیم تا در بخش‌های مختلف حتما برگزیده داشتند باشند و سخت‌گیری نکنند.

او درباه میزان جوایز نیز گفت: در دوره گذشته برگزیدگان ۲۵۰ میلیون دریافت می‌کردند که این مبلغ  به ۴۰۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرده است. جایزه شایسته‌های تقدیر نیز از ۵۰ میلیون به  ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

حامد محقق، معاون شعر و داستان خانه کتاب و ادبیات در ادامه این نشست درباره روند اجرایی این جایزه توصیحاتی ارائه کرد و درباره آثار رسیده به دبیرخانه گفت:  ۸۹۳ عنوان کتاب در حوزه مستندنگاری، ۴۴۳ عنوان کتاب در حوزه داستان کوتاه، ۱۴۷۰  عنوان کتاب در بخش رمان و در بخش نقد ادبی ۸۳ کتاب و  در مجموع ۲۸۸۹ عنوان به دبیرخانه این جایزه رسید.

به گفته او، حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب در ۱۶ دوره برگزاری این جایزه به دبیرخانه رسیده و بررسی شده‌اند که تعداد برندگان ۱۱۳ نفر بوده است. هدایت‌الله بهبودی با سه بار برگزیده شدن در این رویداد، بیشترین جایزه جلال را گرفته و  محمدرضا توکلی و محمدعلی گودینی  نیز دوبار  موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

محقق در ادامه آماری را درباره ناشران شرکت‌کننده، سن نویسندگان، تهران و غیرتهرانی بودن نامزدها و تعداد شرکت‌کنندگان دوره‌های نویسندگی آل‌احمد ارائه کرد.

همچنین گلعلی بابایی، دبیر علمی  شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد در سخنانی با بیان این‌که راغب به پذیرفتن پیشنهاد دبیری علمی این جایزه نبوده است، توضیح داد: می‌دانستم این کار، کار سختی است و باید تلاش مضاعف داشت. مهم‌ترین چیزی که باید به آن تکیه داشت، حق‌الناسی است که بر گردن انسان می‌افتد؛ همه آثار ارسال‌شده متعلق به افرادی است و باید حقی برایشان قائل شویم. ضمن این‌که در روند داوری جایزه، دبیرعلمی نقشی در انتخاب داورها ندارد و هماهنگ شدن با این افراد، کار را سخت‌تر می‌کند. الحمدللّه داورانی انتخاب شدند که بسیار خوب بودند و معتقد بودند باید حق‌الناس را حفظ کنیم.

او با بیان این‌که از ۱۶ آبان‌ماه کار داوری  آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جلال را شروع کرده‌اند، گفت: داوری آثار مستندنگاری در سه جلسه با حضور داوران و یک جلسه با حضور داوران و نماینده هیئت علمی جمع شد. بیشترین و پرزحمت‌ترین بخش داوری برای داستان کوتاه، رمان و نقد ادبی بود که داوران  ساعات زیادی برای داوری این بخش‌ها وقت گذاشته و مرحله به مرحله پیش رفتند. هم‌وغم ما این بود که در موعد مقرر و در آذرماه که تولد جلال است این داوری‌ها انجام بگیرد که با توجه به تعداد آثار این کار میسر نشد. باور بفرمایید در برخی رشته‌ها،  دغدغه سنگین و تصمیم‌گیری مشکل بود زیرا رقابت نزدیک بود که حضور نماینده‌های علمی توانست نتایج را تغییر بدهد. هیچ کس نمی‌تواند به صورت مطلق ادعا کند کارمان بی‌عیب و نقص است و امیدواریم آنچه حاصل شده مقبول درگاه حق باشد.

به گفته دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال، آثار مرتبط با موضوع فلسطین بخش ویژه این دوره است که امروز جلسه داوری آن برگزار شده و در مراسم پایانی تقدیر می‌شوند و ویراستاری نیز بخش جنبی این جایزه است.

گلعلی بابایی درباره انتقادی که در معرفی نشدن برگزیده برای جایزه جلال وجود دارد، گفت: به لحاظ کمی تعداد آثار مورد توجه بوده اما به لحاظ محتوایی و کیفی نقیصه‌ای در کشورمان در بخش رمان داریم. مژده اینکه حتما اثر برگزیده خواهیم داشت. یکی از شروط اولیه ما از همان ابتدا این بود که هر طور شده برگزیده و تقدیری داشته باشیم، حتی داوران را قسم دادیم که این کار را بکنند. همه با حسن نیت تلاش کردند که این اتفاق بیافتد.

علی رمضانی نیز  تأکید کرد: توصیه بر داشتن برگزیده است؛ اینکه داروان سختگیری برای انتخاب نداشته باشند چرا که نمی‌خواهیم شاهکار ادبی انتخاب کنند. اینکه آثار ویژگی فنی و محتوایی و آیین‌نامه‌ای دارد کافی است. داشتن برگزیده این پیام را به نویسندگان می‌دهد که تلاشان دیده می‌شود و آن‌ها را به ارتقای آثار  تشویق می‌کنیم. تنها توصیه ما به داوران این بوده است. هیچ محدودیتی از لحاظ تامین جایزه جشنواره‌ها نداریم، شاید برای موضوعات دیگر کمبود منابع مالی داشته باشیم. ما مداخله‌ای برای نداشتن برگزیده نداریم و برعکس توصیه داریم سختگیرانه عمل نکنند البته به سهل‌گیری مضر نیز توصیه نداریم. سخت‌گیری نکردن برای داشتن برگزیده برای این است که این پیام عمومی را به مردم ندهیم که ادبیات تألیفی چیزی برای خواندن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا