آخرین اخباراجتماعی

ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد و دکترا در سال ۱۴۰۴

به گزارش هفت‌گرد؛ ثبت‌نام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ از ۲۲ مهر امسال آغاز می‌شود. بر اساس برنامه زمانی آزمون‌های سازمان ملی سنجش و آموزش کشور آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ در روزهای پنجشنبه و جمعه  ۲ و ۳ اسفند ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود و ثبت‌نام در این آزمون در روزهای ۲۲ تا ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

معمولا به دلیل درخواست مکرر بسیاری از متقاضیان زمان ثبت نام ارشد تا چند روزی تمدید خواهد شد و داوطلبان می توانند در این بازه زمانی مهلت داده شده نوع کد رشته‌های امتحانی کارشناسی ارشد مورد نظر خود را انتخاب نموده و در فرم ثبت نام وارد نمایند. بنابراین، در صورتی که داوطلبی از رشته مقطع کارشناسی خود ناراضی بوده و یا علاقه ای به رشته تحصیلی خود نداشته باشد؛ می‌تواند در زمان ثبت نام ارشد ۱۴۰۴ کدرشته محل موردعلاقه خود را از دفترچه ثبت‌نام ارشد انتخاب نموده و در روز ثبت‌نام ارشد جهت ثبت نام در کنکور ارشد کدرشته موردنظر خود را وارد سایت نمایند. لازم به ذکر است که به دلایل مختلفی ممکن است متقاضی کنکور کارشناسی ارشد از زمان ثبت‌نام جا مانده و مهلت ثبت نام ارشد به پایان رسیده باشد، در این صورت سازمان سنجش برای این افراد جهت ثبت‌نام در آزمون ارشد مهلت مجددی را تمدید نموده و فرصت دوباره ای را برای این دسته از داوطلبان درنظر می‌گیرد.

در ادامه این مقاله کلیه مراحل مربوط به ثبت‌نام کارشناسی ارشد 1404 ذکر شده تا داوطلبان بتوانند طبق مراحل ذکر شده به ترتیب عمل نموده و ثبت نام خود را به درستی انجام دهند؛ سپس خود را برای شرکت در آزمون ارشد آماده نمایند.

متقاضیان در مرحله اول باید دفترچه ثبت‌نام ارشد ۱۴۰۴ را از سایت سنجش دانلود نموده؛ سپس تمامی بخش های مختلف آن را به صورت کامل مطالعه نمایند. داوطلبان ضمن مطالعه و بررسی شرایط لازم ، کافی است رشته امتحانی مورد نظر خود را از بین رشته‌های شش گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی انتخاب نموده و با تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام علاقه‌مندی خود را اعلام نمایند.

با مطالعه دفترچه ثبت‌نام ارشد، داوطلبان باید از شرایط و ضوابط ثبت‌نام کارشناسی ارشد مطلع شده و نسبت به جمع‌آوری مدارک لازم برای ثبت‌نام اقدام نمایند.

در صورت تصمیم به شرکت در کنکور ارشد 1404، داوطلبان باید هزینه ثبت نام ارشد را جهت دریافت سریال اعتباری پرداخت نموده و به سامانه ثبت‌نام آزمون ارشد مراجعه نمایند.

در پایان متقاضیان می‌بایست تمامی اطلاعات فردی و تحصیلی خود را در فرم اینترنتی ثبت‌نام وارد نموده و برای اطلاع از فرآیند موفقیت آمیز ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد یک کدرهگیری ثبت‌نام را دریافت کنند.

ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد 1404 به صورت غیر حضوری و اینترنتی بوده و متقاضیان می‌بایست اطلاعات خود را با دقت به دور از خطا و یا اشتباهی وارد فرم ثبت‌نام نموده و با دریافت کد رهگیری، فرآیند ثبت‌نام ارشد خود را به اتمام برسانند. سپس برای قبولی در این آزمون لازم است به برنامه ‌ریزی و مطالعه منابع مفید بپردازند.

برخی از مهم ترین شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ :

دارندگان مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای) یا دانشجویان سال آخر کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور 1404فارغ التحصیل می شوند مجاز به ثبت نام در این آزمون بوده و می توانند تاریخ اخذ مدرک برای ثبت نام کنکور ارشد را به طور صحیح تا 31 شهریور ماه وارد نمایند.

نکته : مدارک مذکور می‌بایست مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم و یا وزارت بهداشت باشد.

دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دوره روزانه و غیر روزانه در صورت تمایل به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ می‌توانند در کنکور ثبت نام کرده و در آن شرکت کنند. این افراد پس از اعلام نتایج نهایی انصراف خود را از دانشگاه محل قبولی اعلام می‌نمایند.

فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی متقاضی شرکت در این آزمون باید از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت وضعیت خود را مشخص نموده و از نظر وزارت مذکور منعی برای ثبت نام نداشته باشند. علاوه بر این، دانشجویانی که علاقمند به شرکت در گزینش دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی در مقطع ارشد 1404می‌باشند، می‌بایست در مرحله انتخاب رشته، برای گزینش این دانشگاه‌ها اقدام کنند. در گذشته دانشجویان با تکمیل بند مربوطه در فرم ثبت نام کنکور ارشد و پرداخت مبلغ آن، علاقمندی خود را به این رشته‌ها اعلام می‌نمودند که در حال حاضر این قانون برداشته شده است.

پذیرفته شدگان نهایی دوره‌های روزانه کنکور کارشناسی ارشد سال گذشته می‌توانند بدون هیچ مانعی در کنکور امسال ثبت نام کنند. در واقع محرومیت از ثبت‌نام بر اساس رای دیوان عدالت اداری، لغو شده است.

معدل دانشجویان سال آخر و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که از تاریخ 31 شهریور 86 به بعد فارغ التحصیل شده اند نمی‌بایست کم تر از 12 باشد. همچنین استفاده از سهمیه ایثارگران جهت پذیرش در دوره روزانه تنها یکبار انجام پذیر است. اگر فردی در گذشته با استفاده از این سهمیه در دوره روزانه قبول شده است، دیگر امکان استفاده از آن را برای دوره روزانه ارشد‌۱۴۰۴ ندارد. این داوطلب تنها مجاز است که از این سهمیه تنها برای یک بار دیگر و جهت پذیرش در دوره غیر روزانه استفاده نماید.

سازمان سنجش تاریخ دقیق ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۴ را اعلام کرد تا داوطلبان در زمان مقرر بتوانند به دانلود و مطالعه دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری 1404 پرداخته و فرم ثبت نام خود را تکمیل نمایند. باید گفت که زمان ثبت‌نام دکتری در دانشگاه‌های سراسری و آزاد به صورت مشترک بوده و تنها با یک بار ثبت‌نام در سایت سنجش می‌توان خود را برای پذیرش در هر دو دانشگاه آماده کرد. تنها تفاوت این است که متقاضیان حضور در دانشگاه آزاد جهت پذیرش، می‌بایست به هنگام انتخاب رشته، از طریق سایت این دانشگاه اقدام نمایند.

آزمون دکتری ۱۴۰۴ در روز پنجشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و ثبت‌نام در این آزمون در روزهای ۲۹ مهر تا ۵ آبان انجام می‌شود. کسانی که با اطلاع از زمان ثبت‌نام آزمون دکتری 1404، قصد ثبت‌نام در این آزمون را دارند می‌توانند با مطالعه ضوابط و شرایط آزمون، با مراجعه به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org جهت ثبت‌نام اقدام کنند. توجه داشته باشید که عدم دریافت کد رهگیری، به منزله عدم شرکت در آزمون تلقی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا