آخرین اخبارمحیط زیست
موضوعات داغ

سد غیرقانونی «ماندگان»؛ تخریب طبیعت دنا

با احداث سد غیرمجاز «ماندگان» بر رودخانه ماربُر در دامنه کوه دنا، محیط زیست این منطقه و حتی اکوسیستم‌های خلیج فارس در خطر نابودی قرار گرفته‌اند!

ذخیره‌گاه دنا یکی از نقاط باارزش از نظر غنای زیستی در دنیا و اولین ذخیره‌گاه زیست‌کره پس از انقلاب است که در یونسکو ثبت شده است.

دنا بلندترین و بزرگترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و ۵۰ قلهٔ بالای چهار هزار متر دارد. دارای خط‌ الراسی به طول تقریباً ۹۰ کیلومتر است، ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا یکی از مهمترین مناطق دارای منابع طبیعی بکر در ایران است. این ذخیره‌گاه از منظر سیمای سرزمین و غنای زیستی اهمیت بالایی دارد. ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا یکی از مهمترین ذخیره‌گاه‌های ایران و دنیا است.

به گزارش هفت‌گرد، این سد بدون مجوزهای زیست محیطی در حال ساخت است و هدف آن، آب‌رسانی به صنایع جنوب اصفهان عنوان شده. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این پروژه نه تنها به زاینده رود آبی نخواهد رساند، بلکه باعث تخریب شدید منابع طبیعی منطقه خواهد شد.

محمد درویش، پژوهشگر محیط زیست، می‌گوید: «این اقدام غیرقانونی وزارت نیرو، به اکوسیستم رودخانه‌ها آسیب زده و به کیفیت آب خلیج فارس لطمه می‌زند.»

سکوت نهادهای نظارتی و تاخیر در واکنش‌ها این سوال را ایجاد کرده که چرا بعد از صرف میلیاردها تومان، تازه به یاد بررسی مجوزهای زیست‌محیطی افتاده‌اند!

ما نیاز به صنعت‌های کم‌آب داریم، نه سدهایی که بیشتر به طبیعت آسیب می‌زنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا