نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

معرفی مهمترین کارگردانان تئاتر جهان (قسمت دوم)

متد بازیگری استانیسلاوسکی

قسمت اول – آندره آنتوان

کنستانتین استانیسلاوسکی

او نه تنها در تئاتر روسیه، بلکه در تئاتر دنیای غرب نیز چهره ای بزرگ و سالارمنش است. گرچه دستاوردهای او به عنوان بازیگر و کارگردان بزرگ بوده، ولی مهمترین سهم او به خاطر پرتوی است که بر فنون بازیگری افکنده است.

متد استانیسلاوسکی روشی که از اساس بر خودآگاهی و درونی‌سازی احساسات بنا شده، پایه‌گذار بسیاری از تکنیک‌های مدرن بازیگری شده است. تکنیک بازیگری استانیسلاوسکی یکی از معروف‌ترین و تأثیرگذارترین متدهای آموزشی نمایش در سراسر جهان است.

استانیسلاوسکی در سال 1896 همراه با ولادیمیر دانشنکو، تئاتر هنری مسکو را تاسیس کردند . او پس از تاسیس تئاتر هنری مسکو شروع به سازماندهی و فرمول دهی به ایده های خود کرد و رویکردی واقع‌گرایانه یا طبیعت گرایانه‌تر برای بازیگری قائل شد . هدف از این کار این بود که به بازیگران فرصت داده شود تا احساسات و انگیزه‌های درونی شخصیت‌هایشان را به طور کامل درک و درونی کنند. هدف استانیسلاوسکی این بود که احساسات درونی و رفتار بیرونی فرد را از طریق آموزش و آمادگی دقیق با هم هماهنگ کند.

تاثیرگذاری بر دیگر سبک‌ها

استانیسلاوسکی می گفت: “روش خاص خود را بیافرینید.” این روش، چنانکه میدانیم صرفا نتیجه ی سیستم اوست که نخستین بار به وسیله‌ی دوتن از شاگردانش میخائیل چخوف و ریچارد بولسلاوسکی در آمریکا تدریس شد و بعدها به وسیله‌ی لی‌استرازبرگ به صورتی متناسب با نیازهای بازیگر آمریکایی در آمد. اهمیت استانیسلاوسکی هم به خاطر انعطاف پذیری اوست و هم به خاطر اعتقادش به اصل مهم حقیقت درونی روی صحنه.

بعدها، با گسترش رویکرد استانیسلاوسکی در سراسر قاره ها و کمپانی های تئاتر در سراسر جهان، این سیستم بارها تفسیر و تکامل یافت و پیچیده تر شد. دراین بین از همه شناخته شده تر ، لی استراسبرگ، استلا آدلر و سنفورد مایزنر، حرفه‌‌ای های تئاتر آمریکا بودند، که هر کدام بر عناصر مختلف سیستم استانیسلاوسکی تأکید داشتند.

اگر جادویی، معروف ترین تکنیک بازیگری استانیسلاوسکی

اگرجادویی یک ورد نیست، بلکه تشکیل شده از چهارپرسش است که هر بازیگر پیش از رفتن روی صحنه باید از خود پرسیده باشد:  که هستم؟کجاهستم؟مشغول به چه کاری هستم ؟چرا؟

این چهارپرسش اساس شروع بازیگری در تمام سبک های بازیگری دنیا هستند .

بازیگر بایددر لحظه لحظه‌ی بازی اش  این خود آگاهی را داشته باشد و پاسخ دادن به این پرسش‌ها سبب باور به نقش می‌شود.

آثار مکتوب و نظریه‌ها

کتاب تئوری بنیادی هنر تئاتر ترجمه اصغر رستگار

آخرین درس بازیگری ترجمه مهین اسکویی

مجموعه آثار سه جلدی ترجمه مهین اسکویی

جلد اول: آماده سازی هنرپیشه؛ کار هنرپیشه روی خود در جریان تئاتر
جلد دوم: شخصیت سازی؛ کار هنرپیشه روی خود در جریان تجسم
جلد سوم: نقش آفرینی؛ کار هنرپیشه روی نقش

خروج از نسخه موبایل