حضور ۲۷۰ شرکت دانشبنیان در نمایشگاه ایران ساخت قطعی شد

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان از حضور ۲۷۰ شرکت دانشبنیان در نمایشگاه ایران ساخت خبر داد و گفت: در این نمایشگاه با توجه به شرایط اقتصادی یارانههای حمایتی افزایش یافته است.
به گزارش هفت گرد، دکتر عبدالحسین بهرامی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در ساختمان مرکزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد، به تشریح جزئیات برگزاری این نمایشگاه پرداخت و گفت: نمایشگاه ایران ساخت از ۲۲ تا ۲۵ آذر ماه، در سالنهای خلیج فارس و میلاد و همزمان با نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش برگزار می شود. یکی از توفیقات نمایشگاه ایرانساخت در سالهای اخیر، همزمانی آن با هفته پژوهش و فناوری و نمایشگاه دستاوردهای این حوزه بوده است. تا کنون حدود ۲۷۰ شرکت فناور و دانشبنیانِ تولیدکننده در این دوره حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که از دوره دوازدهم وجود دارد، شرکتها در نمایشگاه ایرانساخت فروش داشتهاند که از این میزان، مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان یارانه معاونت علمی بوده که به خرید دانشگاهها، مراکز علمی، پژوهشی و فناوری برای تجهیز شبکههای آزمایشگاهی اختصاص یافته است.
این مقام مسئول افزود: مجموع فروش ۱۲ دوره گذشته نمایشگاه ایرانساخت تقریباً حدود دو و نیم همت یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که رقم قابل توجهی محسوب میشود. ضمن اینکه در این دوره ۱۴ گروهبندی کالایی را در دستور کار داریم که شامل حوزههای: نفت، گاز و پتروشیمی، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی و آزمایشگاهی، تجهیزات و ماشینآلات در حوزههای فناوریهای راهبردی، کشاورزی و محیط زیست، برق، الکترونیک و نرمافزار، شبیهسازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، مهندسی پزشکی، مواد آزمایشگاهی، و تجهیزات حوزه تست و آزمون پیشرفته و خدمات کالیبراسیون میشود.
رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان به اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: مهمترین اهدافی که ما از برگزاری نمایشگاه ایرانساخت دنبال میکنیم، توسعه بازار شرکتهای دانشبنیان و فناور تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی، فرهنگسازی خرید تجهیزات با فناوری بالا و ساخت داخل، تقویت زیرساختهای آزمایشگاهی و توانمندسازی است.
دکتر بهرامی خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات اقتصادی ناشی از جنگ اقتصادی، شرکتهای فناور صدمات و لطماتی دیدند. در همین راستا نظر موافق دکتر افشین؛ معاون علمی رئیسجمهور اخذ شد و برای یارانهای که جهت سطحبندی محصولات برای خرید از نمایشگاه ایرانساخت اختصاص میدهیم، تغییراتی اعمال کردیم. در واقع برای برای سطح اول و سطح دوم محصولات، ۵ درصد افزایش یارانه خرید را اختصاص دادیم. در سالهای گذشته برای سطح اول ۴۰ درصد، سطح دوم ۲۵ درصد، سطح سوم ۱۰ درصد یارانه میدادیم و سطح چهارم نیز بدون یارانه حمایتی بود.
وی تاکید کرد: امسال در دوره سیزدهم، برای سطح اول ۴۵ درصد حمایت خواهیم داشت و برای سطح دوم نیز یارانه از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در خصوص سطح سوم نیز تغییراتی اعمال شده است.
دکتر بهرامی یادآور شد: اهمیت نمایشگاه ایرانساخت از حیث راهبردی و اقتصادی برای کشور بسیار حائز اهمیت است. میتوان به ارتباط مستقیم و مهمی که بازار تجهیزات و مواد آزمایشگاهی با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در یک کشور دارد اشاره کرد؛ چرا که هرچقدر جوامع توسعهیافته و کشورهای دارای رشد اقتصادی در دنیا را میبینیم، مشاهده میکنیم که یک ارتباط مستقیم و ارگانیک بین رشد آنها و بازار حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وجود دارد.
وی افزود: تخمین کل بازار جهانی حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مصرفی دنیا حدود ۸۰ میلیارد دلار است. این آمار نشان میدهد که هر چقدر ما برای رشد علمی کشور برنامهریزی داشته باشیم، پایه و اساس آن تجهیز زیرساختهای آزمایشگاهی است و این نکته برای ما بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه بررسیها نشان میدهد که بازار جهانی این حوزه در ۱۰ سال اخیر همواره صعودی بوده و هیچگاه با رکود مواجه نشده است؛ این موضوع لزوم حمایتهای ما در این بخش را بهخوبی نمایان میکند.
رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان ادامه داد: نکته دوم این است که تجهیزات آزمایشگاهی پایه تحقیقات ما در دانشگاهها و همچنین واحدهای تحقیق و توسعه صنایع هستند. علاوه بر این، در حوزه کنترل کیفیت محصولات تولیدی کشور، این تجهیزات آزمایشگاهی هستند که نقشآفرینی میکنند و این امر ضرورت توجه بیشتر به وضعیت موجود را نشان میدهد. از دیگر اهمیتهای نمایشگاه ایرانساخت میتوان به نقش آن به عنوان پلتفرم توسعه فناوریهای کلیدی و سرریز آنها به سایر صنایع اشاره کرد. این تجهیزات دارای تأثیرات راهبردی در حوزههایی نظیر پزشکی، نفت، گاز، انرژی، معادن و سایر صنایع هستند.
بهرامی ادامه داد: نکته مهم دیگر، جلوگیری از خروج ارز از کشور برای واردات تجهیزات است. طبق آماری که جدیداً دوستان در دبیرخانه بررسی کردهاند، ما تقریباً در طول ۱۲ دوره برگزاری نمایشگاه، حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی مستقیم در کشور داشتهایم؛ یعنی به صورت مستقیم از ارزبری جلوگیری شده است. همچنین تقریباً حدود ۵۰۰ میلیون دلار نیز جلوگیری از ارزبری به صورت غیرمستقیم شکل گرفته است.
به گفته وی، در طول ۱۲ دوره گذشته با فعالیتهای انجام شده و حمایتهایی که از شبکه شرکتهای دانشبنیان و فناور صورت گرفت، برای بیش از ۷ هزار نفر نیروی متخصص در شرکتهای دانشبنیان اشتغالزایی ایجاد شده است که خود این موضوع مزید بر اهمیتهای راهبردی این حوزه است.
بهرامی به دستاوردهای کلی ادوار گذشته نمایشگاه ایران ساخت اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به دستاوردهای نمایشگاه ایرانساخت در دورههای پیشین اشاره کنیم، باید از تجربه موفق پیادهسازی «سیاست تحریک تقاضا» در کشور نام ببریم. همانطور که عرض کردم، حجم فروش ۲.۵ همتی در ادوار گذشته و جلوگیری از ارزبری مستقیم حدود ۲۰۰ میلیون دلاری، گواهی بر موفقیت این تجربه است. در طول این ۱۲ دوره، بیش از ۷۰۰ مرکز آزمایشگاهی در سراسر کشور تجهیز شدهاند و شاهد گسترش چشمگیر تعداد محصولات و شرکتها نسبت به دورههای آغازین نمایشگاه هستیم.
به گفته وی، در دورههای ابتدایی، ما تنها ۱۰۰ شرکت و حدود ۱۰۰۰ مدل محصول داشتیم؛ اما امروز بعد از گذشت ۱۲ دوره، تقریباً حدود ۱۰۰۰ شرکت فناور و دانشبنیان در ادوار مختلف نمایشگاه ایرانساخت حضور داشتهاند و بیش از ۲۰ هزار مدل محصول عرضه شده است. همانطور که اشاره شد، اشتغالزایی برای بیش از ۷ هزار نیروی متخصص و فروش ۲.۵ همتی، جزو دستاوردهای سیاست «تحریک تقاضا» بوده که در کشور ایجاد شده است.
رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان تاکید کرد: ساخت محصولات تحریمی، توسعه پلتفرمهای فناوری راهبردی و کلیدی، و همچنین اضافه شدن حوزه «تست و آزمون صنعتی» به دامنه فعالیت نمایشگاه، از جمله دستاوردهای مهم ایرانساخت محسوب میشود که میتوان به آن اشاره کرد.
وی اضافه کرد: برنامه لیزینگ را با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به حوزه ایرانساخت اضافه کردیم و تسهیلات لیزینگ با سود ۲۰ درصد را به صنایع اختصاص دادیم تا بتوانیم صنایع را به عنوان مشتریان جدید به بازار نمایشگاه اضافه کنیم. همچنین یک برنامه ساختارمند برای توسعه بازار صادراتی تدارک دیدهایم. بر این اساس یکی از برنامههای جدی که از دوره قبل آغاز شده و در این دوره نیز پیگیری میشود، تلاش برای حمایت از بیش از ۱۰ محصول با فناوری سطح بالا (هایتک) برای دوره آتی نمایشگاه است.
بهرامی افزود: هدف ما این است که محصولاتی را در دستور کار قرار دهیم که بتوانند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشند. ضمن اینکه نیاز جامعه دانشگاهی، واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت و بخشهای تحقیقاتی، بهخصوص با توسعه و کاربردیسازی فناوریهای جدید مثل هوش مصنوعی، کوانتوم، فوتونیک، لیزر، میکروالکترونیک، زیستفناوری و مواد، ایجاب میکند که تجهیزات آزمایشگاهی متناسب با این توسعه را داشته باشیم و این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادهایم.
به گفته وی، برگزاری جلسات توجیهی، برقراری ارتباط با سفارتخانههای کشورهای هدف و معرفی توانمندیهای شرکتهای فناور تولیدکننده دانشبنیان در حوزه صادرات، از سیاستهای جدید ماست. ضمن اینکه یکی از نقاط عطف نمایشگاه ایرانساخت در دوره سیزدهم، استفاده از ظرفیتهای «قانون جهش تولید دانشبنیان» است. ما استفاده از ظرفیت ماده ۱۰ (تولید بار اول) و مواد ۱۱ و ۱۳ (اعتبار مالیاتی) را با هدف افزایش ارزآوری، کاهش ارزبری و حمایت از ساخت بار اولِ محصولات با فناوری پیشرفته در دستور کار قرار دادیم.
بهرامی ادامه داد: امسال برای تمامی مؤسسات تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهرهبرداری، هزینه کرد خرید تجهیزات تست و آزمون پیشرفته از نمایشگاه ایرانساخت که در پروژههای تحقیق و توسعهشان مورد استفاده قرار میگیرد و به تأیید معاونت علمی میرسد، به میزان استهلاک سالیانه دستگاه خریداری شده، مشمول «اعتبار مالیاتی طرح توسعه» موضوع بند (ب) ماده ۱۱ قرار خواهد گرفت.
وی گفت: همچنین برای این مؤسسات، با تأیید دبیرخانه نمایشگاه، حداکثر ۱۰۰ درصد هزینهکرد قراردادهای ساختِ بار اولِ تجهیزات تست و آزمون پیشرفته نیز مشمول اعتبار مالیاتی موضوع بند (ب) ماده ۱۱ خواهد شد. این اقدامات جزو نقاط عطف و ارتقایی برای فروش و کاربردیسازی محصولات در این دوره است.



