آخرین اخبارکتاب

هرتا مولر برنده جایزه نوبل ادربیات؛ آثار و اندیشه‌هایش

هرتا مولر، زاده ۱۷ اوت (25 مرداد) ۱۹۵۳، نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس رومانیایی‌تبار آلمانی است که سال ۲۰۰۹ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. او یکی از مشهور ترین نویسندگان آلمان و ازموفق ترین بانوان نویسنده در جهان است.

به گزارش هفت‌گرد، مولر در یک روستای آلمانی زبان و آن هم در غرب رومانی دیده به جهان گشود.خانواده او شرایط سختی را در آلمان می‌گذراندند چرا که از اقلیت آلمانی کشور رومانی بودند. پس از جنگ جهانی دوم ، مادر هرتا مولر توسط نیروهای نظامی شوروی سابق به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد .

اما بعد پدر بزرگ هرتا مولر هم که مردی ثروتمند بود و دارایی بسیار و در تجارت نیز نام و نشان بسیاری داشت، توسط دولت دستگیر شد و تمام دارایی‌های او به نفع دولت ضبط شد و اموالش مسکوت ماند .

زندگینامه هرتا مولر

در باره پدر هرتا مولر گفته‌اند که در جنگ جهانی دوم یکی از اعضای گروه اس اس وافن بوده است و در دوره‌ای که کمونیست‌ها حکومت می‌کرده‌اند، از طریق رانندگی با کامیون و باربری امرار معاش می‌کرده است .

هرتا مولر در دهه ۱۹۷۰ تحت فشار نیروهای پلیس مخفی قرار می‌گیرد. او هیچ همکاری با پلیس مخفی در لو دادن مخالفان دولت نکرد و همین امر باعث شد شغل معلمی را که به آن علاقه بسیاری داشت رها کند.

اما او زنی نبود که با این بادها بلرزد . از این رو تصمیم گرفت در یک کارخانه  صنعتی به شغل مترجمی مشغول شده و به‌عنوان یک مترجم به زندگی و امرار معاش بپردازد. اما این تازه اول کار او بود . او پس از مدتی از رومانی اخراج شد چرا که حاضر نشده بود با پلیس مخفی همکاری کند.

وقتی مجموعه داستان‌های کوتاهش برای اولین‌بار به زبان آلمانی چاپ شد ، در رومانی سانسور و پس از مدتی نیز کتاب‌هایش ممنوع شد .

هرتا می‌گوید آن‌زمان کار بسیاری از پخش‌کنندگان کتاب این شده بود که کتاب‌های او را در میان دیگر کالاها جاسازی کرده به رومانی می‌بردند تا مقدمات چاپ مخفیانه آن‌ها در رومانی فراهم و بین مردم پخش شود .

سال ۱۹۸۷ برای او سال مهمی بود . او که دانش‌آموخته زبان و ادبیات آلمانی بود و از سوی دیگر نیز در ادبیات رومانی تحصیلات تکمیلی را به ثمر رسانده بود ، به آلمان مهاجرت می‌کند .

هرتا مولر در آلمان روزگار خوبی را می‌گذارند؛ به نوشتن را ادامه می‌دهد و در کنار نوشتن به تدریس در دانشگاه می‌پردازد و از سال ۱۹۹۷ نیز شروع به فعالیت‌های علمی کرده و عضو آکادمی زبان آلمان می‌شود .

جایزه نوبل

بزرگ‌ترین اتفاق زندگی او در سال ۲۰۰۹ رخ داد . زمانی که او توانست برنده جایزه  ادبی نوبل شود .

در سال ۲۰۰۹ کمیته  سیاست‌گذاری نوبل و یا همان آکادمی سوئد اعلام می‌کند که نوبل ادبیات به هرتا مولر تعلق می‌گیرد، کسی که با تمرکز بر شعر و نثر ساده دورنمای زندگی کسانی را که زندگی‌شان مصادره شده به تصویر کشیده‌ است .

یکی از نکات جالب در اعلام خبر برنده شدن نوبل توسط هرتا مولر ، ماجرای همزمان شدن آن با فروپاشی دیوار برلین بود. روزنامه  وست دویچه در باب این اتفاق مهم  نوشت: «باید به ارزش سیاسی این جایزه هم پی برد، چون هرتا مولر یک نویسنده سیاسی است .»

دغدغه‌های هرتا مولر

هرتا مولر با نوشتن تجربیاتش از زندگی در نظام دیکتاتوری، حسرت برای آزادی را به موضوعات زندگی تبدیل کرده و با این کار راه هاینریش بل و گونتر گراس را ادامه می‌دهد.

مولر در مراسم اهدای جایزه نوبل ادبیات از روزهای سخت کار نویسندگی خود می‌گوید که برای نوشتن کتاب اولش مجبور بوده است با ویراستار کتاب در جنگل‌های دور افتاده قرار بگذارد چرا که پلیس مخفی همواره به دنبال او بود.

در این مراسم سخنگوی هیات داوران نوبل او را زنی صاحب نوشته‌هایی قابل دفاع و ارزش برای مبارزه خطاب می‌کند . مولر هم اکنون استاد دانشگاه است و بر کتاب‌ها و نوشته هایش تمرکز دارد .

آثار هرتا مولر

زمین‌های پست (ته دره)، ۱۹۸۲ (ترجمه مهرداد وثوقی، انتشارات مروارید، ۱۳۹۲)

گذرنامه، ۱۹۸۶ (ترجمه مهرداد وثوقی، انتشارات مروارید، ۱۳۹۰)

سرزمین گوجه‌های سبز، ۱۹۹۴ (ترجمه غلامحسین میرزا صالح، انتشارات مازیار)

قرار ملاقات، ۱۹۹۷ (ترجمه مهرداد وثوقی، انتشارات مروارید، ۱۳۹۱)( ترجمه آهنگ حقانی، انتشارات هیرمند، ۱۳۹۳)

زمین پست، ۲۰۱۲ (ترجمه رباب محب، انتشارات بوتیمار، ۱۳۹۲)

گرسنگی و ابریشم ۲۰۰۹(ترجمه رباب محب، انتشارات بوتیمار، ۱۳۹۲)

آونگ نفس، ۲۰۰۹

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا