آغاز اجرای طرح فرهنگ آپارتماننشینی در منطقه14
اجرای طرح ویژه ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی در محلهها و بین ساکنان واحدهای مسکونی و مجتمعها به همت مسئولان شهرداری منطقه١٤ و با همکاری معتمدان محلی و فعالان اجتماعی در این بخش از شرق تهران عملیاتی شد.
هفتگرد- «محمدامین سالاریپور» از مشارکت معتمدان محلی، ظرفیتهای مذهبی و آموزشی در اجرای طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی در محلههای منطقه۱۴ خبر داد.
شهردار منطقه١٤ با بیان اینکه اجرای طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی در محلههای منتخب دارالمومنین تهران با هماندیشی معاون مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، معاون اجتماعی و فرهنگی و جمعی از مدیران شهری منطقه١٤ کلید خورده، افزود: «طرح ارتقای فرهنگی آپارتماننشینی با رویکرد بالابردن دانش و آگاهی مردم از حقوق شهروندی و اخلاق همسایهداری، تقویت سرمایههای اجتماعی، افزایش مسئولیتها و همبستگیهای اجتماعی با مشارکت شهروندان در طول سال جاری برنامهریزی و اجرا میشود. در این زمینه و طی نشستی تبیین طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی، شاخصها و شیوه اجرای آن در محلههای مختلف منطقه١٤بررسی شد.»
«محمدحسین شیخ سفلی» معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه١٤ با تاکید بر ضرورت آموزش فرهنگ شهرنشینی و آشنایی شهروندان با قوانین آپارتماننشینی گفت: «این طرح آموزشی به شهروندان با محورهای موضوعی آموزشی قوانین و حریم خصوص، اخلاق همسایگی و مشارکت، محیطزیست و کاهش مدیریت پسماند و ایمنی شهر در محلههای منتخب منطقه١٤ از جمله شاهین و نبی اکرم (ص) اجرا میشود و در ادامه در سایر محلهها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.»
وی بر نقش معتمدان محلی، مساجد، هیئتهای مذهبی، مدارس برای اشاعه و تاثیرگزاری بیشتر این طرح اشاره کرد و افزود: «بدون تردید با استفاده از ظرفیتهای مذهبی، آموزشی و در جهت جلب مشارکت مردم، برنامههای فرهنگی و اجتماعی آموزش محور، این طرح کیفی و موثرتر اجرا خواهد شد.»
افصحی، معاون مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه بر اساس پژوهش در حوزه آپارتماننشینی، بیش از۸۰ درصد شهروندان تهرانی آپارتماننشین هستند، بر ضرورت اجرای طرحهای آموزشی ویژه آشنایی شهروندان با حقوق شهروندی و زندگی آپارتمانی تاکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت نیازسنجی و استفاده از ظرفیتهای محلی برای تاثیرگذاری موضوعات آموزشی در خصوص ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی و ایجاد همبستگی اجتماعی، خاطرنشان کرد: «توجه به اخلاق، آداب و آموزشهای شهروندی، خلاق بودن، خانواده بنیان بودن، جریانسازی، اجرای برنامههای مناسبتی، گزارشگیری و آسیبشناسی، بهرهمندی از الگوهای مترقی و شناخت محلهها از مهمترین شاخصهایی است که برای اثر بخشی اجرای طرح آموزشی مورد توجه قرار میگیرد.»