آخرین اخبارهفتانه

هفت فیلم با محوریت خبرنگاران

خبرنگار، برگزیده شد تا با کلمات از درد و مشکلات مردم سخن بگوید‌.
جسورانه قلم فرسود و دمی نیاسود، کمر همت بست تا زبان گویای مردم باشد. از دردهای کسانی گفت که نمی‌توانند بگویند و فریادشان بی‌صداست؛ و چنین شد که «طلایه‌دار جبهه آگاهی» لقب گرفت. آگهی داد و امید؛ و در این راه دردسرها به جان خرید و تنها دل‌خوشی‌اش،دعای خیر مردمی است که خبرنگار را صدای رسا می‌شناسند.
خبرنگار کسى است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصي، پس از گذرانيدن دوره آموزشی و همچنين با توجه به مسئوليت اجتماعى که اين حرفه بر عهده او مى‌گذارد، وظيفه کسب، تهيه، جمع‌آورى و تنظيم «اخبار» و انتقال آنها را از طريق وسايل ارتباط جمعى (مطبوعات، راديو، تلويزيون و پایگاه های خبری) به مخاطبان بر عهده دارد.
این روز ارزشمند اجتماعی، بر همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان گرامی باد.

همشهری کین، منشی همه‌کاره او، همه مردان رئیس‌جمهور، اخبار تلویزیون، نفوذی، زودیاک، اسپات‌لایت، شب‌گرد و پست، تنها گوشه‌ای از تلاش هالیوود برای به تصویر کشیدن زندگی خبرنگاران و ماموریت‌های خطیر آنها است. حال آن‌که در سینمای ما نیز تلاش‌هایی در این زمینه به ثبت رسیده است.

به گزارش هفت‌گرد در سینمای ایران، محدود تلاش‌هایی صورت گرفته است تا گوشه‌هایی از زندگی خبرنگاران به تصویر کشیده شود. تلاش‌هایی که عمده آنها، به ظاهر کاری فعالان این صنف پرداخته و هنوز هیچ فیلمی نتوانسته به شکلی دقیق، وارد حرفه خبرنگاری شده و یک تصویرنگاری دقیق و موشکافانه از آنها ارائه دهد.

به همین دلیل، تمامی آثاری که با محوریت خبرنگاران ساخته شده‌اند، در یک روایت‌گری کلی، آن مفهوم کلی که از ژورنالیسم در فهم عموم وجود دارد را به تصویر کشیده‌اند و هنوز فشردگی و جزءنگری‌ خاصی از زندگی روزنامه‌نگاران و محیط کار آنان به دنیای سینما راه پیدا نکرده است.

در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به هفت فیلمی که به شکل ویژه‌تری، خبرنگاران و حیطه کاری آنان را به عنوان محور، وارد جریان داستانی خود کرده‌اند.

1.سرب

یکی از نخستین تلاش‌های سینمای ایران برای تصویرگری حرفه‌ای زندگی یک خبرنگار، در سال ۶۷ و با فیلمی از مسعود کیمیایی رقم خورد. مرحوم هادی اسلامی، در این فیلم، یکی از بهترین بازی‌های کارنامه خود را ارائه می‌دهد و تصویر خبرنگاری را به ثبت می‌رساند که برای برملاشدن حقیقت، جان خود را فدا می‌کند.

سرب -هفت گرد
سرب

2.پارتی

سامان مقدم در آخرین سال دهه ۷۰، در پارتی، داستان روزنامه‌نگاری را به تصویر می‌کشد که بابت انتشار مطلبی، به زندان می‌افتد و دوستان او در تکاپو برای آزاد کردنش، دست به اقدامات زیادی می‌زنند. فیلم البته به دلیل برخی ارجاعات سیاسی، دشواری‌های بسیاری را در مسیر تولید و نمایش، متحمل می‌شود.

2.پارتی- هفت گرد
2.پارتی

3.یک سطر واقعیت

فیلم علی وزیری در سال ۹۰، روایت دیگر و به‌روزتری از زندگی خبرنگاران را به ثبت می‌رساند. یک سطر واقعیت، داستان زوجی مطبوعاتی است که در سودای مهاجرت به سر می‌برند. فیلم، به نوع جذب خبرنگاران توسط رسانه‌های معاند خارجی می‌پردازد. فیلمی که علاوه بر این ماجرا، به موضوعاتی چون بحران انتشار و فروش نشریات نیز پرداخته و توانسته به زعم خود، تصویرگری جدیدی از دنیای روزنامه‌نگاری در ایران داشته باشد.

یک سطر واقعیت- هفت گرد
یک سطر واقعیت

4.نارنجی‌پوش

ساخته داریوش مهرجویی، داستان یک عکاس مطبوعاتی با بازی حامد بهداد است که در زندگی شخصی خود، دچار یک مشکل می‌شود و از برهه‌ای تلاش می‌کند تا با تغییر سبک زندگی خود، شغل دیگری را امتحان کند. شغلی که توسط همکاری مطبوعاتی او با بازی طناز طباطبایی رسانه‌ای شده و جریان عجیبی را در جامعه به راه می‌اندازد.

نارنجی‌پوش- هفت گرد
نارنجی‌پوش

5.امکان مینا

فیلم امنیتی کمال تبریزی، داستان یک زوج جوان را به تصویر می‌کشد که هر دوی آنها در حوزه خبر شاغل هستند اما مرد با بازی میلاد کیمرام، خبرنگار روزنامه است و همسر او، مینا ساداتی، اخباری را برای سازمان مجاهدین خلق می‌برد. اخباری که عمده آنها برگرفته از یافته‌های همسر خبرنگارش است.

امکان مینا - خبرنگاران هفت گرد
امکان مینا

6.یک روز بخصوص

آخرین ساخته سینمایی همایون اسعدیان به سال ۹۴ و فیلم یک روز بخصوص برمی‌گردد. فیلم، داستان خبرنگاری است که به دلیل مشکلی که در زندگی شخصی‌اش رخ می‌دهد، بر سر یک دوراهی حساس قرار می‌گیرد. این فیلم به نسبت دیگر آثار، دوربین خود را وارد تحریریه کرده و از این حیث، رکورددار است.

یک روز بخصوص- خبرنگاران هفت گرد
یک روز بخصوص

7.خانه کاغذی

 فیلم مهدی صباغ‌زاده در سال ۹۵، در امتداد تصویرگری مصائب روزنامه‌نگاری، داستان پدر و دختری را به ثبت می‌رساند که هر دو به موازات یکدیگر، فعالیت ژورنالیستی دارند به نحوی که این فعالیت به آنها اجازه نداده به‌خاطر شرایط همدیگر، هیچگاه ازدواج کنند.

خانه کاغذی- خبرنگاران هفت گرد
خانه کاغذی

در این میان فیلم‌هایی نیز هستند که بدون اینکه خبرنگاران و حرفه آنها را در محوریت قرار دهند، از حضور آنها به شکل مکمل در فیلم بهره برده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کلوزآپ، قرمز، میم مثل مادر، پسر آدم، دختر حوا، خیابان‌های آرام و مارموز اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا