آخرین اخبارمحیط زیست

تولید خوراک دام و طیور از پسماند رستوران‌ها؛ جایگزین ذرت و سویا

محققان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند با استفاده از پسماند رستوران‌ها، جایگزین ذرت و سویا برای نهاده‌های دامی را تولید کنند.

به گزارش هفت‌گرد، سمیرا نعمت‌زاده مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در عرصه تولید نهاده دامی با استفاده از پسماند غذایی در رستوران‌ها گفت: ما در این شرکت توانستیم با فراوری پسماند رستوران‌ها و میوه تره بار، مکمل جیره غذایی دام و طیور را تولید کنیم.

او با بیان اینکه محصولی که در این شرکت تولید کردیم، ۳۰ تا ۳۵ درصد حاوی پروتئین و در حدود ۴ هزار تا ۴۵۰۰ کیلوکالری انرژی قابل در دسترس برای دام و طیور دارد، گفت: از آنجایی که علاوه بر ترکیبات پروتئینی، کلسیم، فیبر و سایر ترکیبات فسفری مورد نیاز دام و طیور است و ماده اولیه این نهاده دامی نیز پسماند رستوران بوده می‌تواند این ویتامین‌های مورد نیاز دام را تأمین کند.

او با بیان اینکه پسماند رستوران و میوه تره‌بار شامل برنج، نان، سبزیجات، صیفی‌جات، خورشت و… می‌شود، گفت: این ترکیبات علاوه بر ویتامین‌ها ترکیبات فیبری هم دارند و تغذیه کانلی برای دام و طیور محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه از ابتدا تفکیک این پسماند در شرکت انجام می‌گیرد و همین باعث می‌شود ارزش غذای محصول نهایی را بدانیم، گفت: بعد از تفکیک، مرحله فراوری و تولید محصول را خواهیم داشت که متناسب با نیاز مشتری است.

او با بیان اینکه این محصول جایگزین خوبی برای ذرت و سویا به‌عنوان نهاده‌های دامی می‌شود، بیان کرد: بر اساس تحقیقات و آزمایشاتی که داشتیم محصولی که از پسماند به تولید می‌رسد از نظر انرژی و پروتئین با ذرت و سویا برابر است ولی در مواردی بیشتر هم هست.

نعمت‌زاده افزود: برای حیوانات خانگی نیز می‌توان علاوه بر دام و طیور از این دسته مواد غذایی بهره برد.

مدیر شرکت دانش‌بنیان گفت: براساس آخرین آمار، در کشور سالیانه ۲۱ میلیون تن پسماند تولید می‌شود و این حجم بالایی است که می‌توان از آن به‌عنوان جایگزین نهاده دامی بهره برد.

او با بیان اینکه تنها در اردبیل روزانه دو تا ۲و نیم تن پسماند رستوران و ۵ تن پسماند میوه تره بار دور ریخته می‌شود، گفت: قطعاً این آمار در تهران بیشتر است و می‌توان در حجم بالایی این محصولات را برای دام و طیور تولید کرد او تاکید کرد: هدف این شرکت تولید خوراکی با ارزش غذایی بالا و قیمتی مقرون به‌صرفه برای دام و طیور است.

او با بیان اینکه این پروژه به صورت پایلوت اجرایی شده و موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: اکنون در حال جذب سرمایه هستیم تا وسعت تولید بیشتر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا