آخرین اخبارتئاتر

نمایش«سفارتخانه»؛ روایتی از قدرت، تصمیم و سرنوشت

نمایش «سفارتخانه» اثر اسلاومیر مروژک، نمایشنامه‌نویس مشهور لهستانی، ترجمه امیرمحمد آزادی به کارگردانی مروارید افسری، این روزها به‌عنوان یکی از آثار قابل توجه صحنه‌ای در حال اجراست و توجه مخاطبان تئاتر را به خود جلب کرده است. این نمایش با تکیه بر فضایی دراماتیک و دیالوگ‌محور، تلاش می‌کند مخاطب را با لایه‌هایی از مناسبات انسانی، قدرت، تصمیم‌گیری و پیامدهای آن روبه‌رو کند.

مروارید افسری، فارغ‌التحصیل دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است و پیش از این نیز نمایشی دیگری از اسلاومیر مروژک را با عنوان “بر پهنه دریا” بر روی صحنه برده است.

“سفارتخانه” به جای اتکا صرف بر روایت بیرونی، بر روابط پنهان، تنش‌های روانی و موقعیت‌های حساس میان شخصیت‌ها تمرکز دارد و به همین دلیل، برای مخاطبان تئاتر جدی و اندیشه‌محور، اثری بسیار قابل تامل است. هر جمله، سکوت و واکنش شخصیت‌ها در این نمایش، معنایی عمیق‌تر از ظاهر خود دارد و طراحی روایت و میزانسن به گونه‌ای است که تماشاگر را در فضایی پرتعلیق و غیرقابل پیش‌بینی غرق می‌کند.

یکی از نقاط قوت این اثر، پرداختن به مضامینی است که با وجود ریشه‌داشتن در موقعیتی خاص، برای مخاطب امروزی نیز قابل درک و ملموس است. این نمایش با نقدی بر قدرت‌های توتالیتر و طرح مفاهیم فلسفی همچون دیالکتیک تاریخی، به عمق بیشتری از وضعیت انسان معاصر می‌پردازد و نشان می‌دهد که تئاتر همچنان می‌تواند بستری برای طرح پرسش‌های جدی درباره انسان، قدرت و مسئولیت باشد.

نمایش «سفارتخانه»، فرصتی است برای علاقه‌مندان هنرهای نمایشی تا با اثری مواجه شوند که هم از نظر محتوایی و هم از نظر اجرایی، ظرفیت گفت‌وگو و تحلیل را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

این نمایش از 7 اسفند ماه 1404 تا 16 خرداد 1405 بر روی صحنه تماشاخانه طهران واقع در خیابان وصال شیرازی، خواهد بود. توصیه می‌کنیم فرصت تماشای این اثر را از دست ندهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا