آخرین اخبارمحیط زیست

ترافیک سنگین در بسیاری از محورهای اصلی کشور كشور به ذخاير ژنتيكی و زیستی آن کشور وابسته است.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران:

توجه به ذخایر ژنتیکی نه تنها اهمیت دادن به تنوع عظیم موجود در میان گونه¬های جانوری، گیاهی و ریزسازواره‌هاست بلکه الزامی برای حفظ امنیت و استقلال هر کشور است.

به گزارش پایگاه خبری هفت گرد در پیام آقای سید مجید تولیت ضمن تبریک این روز ملی آمده است. تمدن بشری از ابتدا آمیخته به حفظ و کاربرد ذخایر ژنتیکی بوده است و تاریخ آن به هزاران سال قبل برمی گردد، زمانی که انسان شروع به اهلی کردن گندم و دام در مناطقی از جهان و از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها و از میکروارگانیسم‌ها برای تولید لبنیات و یا مخمر نان استفاده کرد.
وی گفت: در حال حاضر بسیاری بر اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی آگاه هستند و متاسفانه یکی از اصلی‌ترین ثروت‌های کشور‌های در حال توسعه که به تاراج کشور‌های توسعه یافته می‌رود همین منابع ژنتیکی و زیستی است و به جرات می توان گفت امنيت ملي يك كشور در زمینه غذا، سلامت و اقتصاد به ذخاير ژنتيكي و زیستی آن کشور وابسته است. توجه به ذخایر ژنتیکی نه تنها اهمیت دادن به تنوع عظیم موجود در میان گونه¬های جانوری، گیاهی و ریزسازواره‌هاست بلکه الزامی برای حفظ امنیت و استقلال هر کشور است.
آقای تولیت افزود: ذخایر ژنتیکی دربرگیرنده کلیه افراد یک گونه به خصوص آن‌هایی است که در معرض تهدید و یا انقراض هستند. ذخایر ژنتیکی همچنین شامل جمعیت، مجموعه یا نژاد‌هایی از یک گونه که حاوی ژن‌ها و صفات ویژه‌ای است که در یک منطقه جغرافیایی سازگار شده اند و به آن منطقه تعلق دارند. نژاد‌ها و سلول‌های جهش یافته یا اصلاح شده میکروارگانیسم ها، گیاهان و جانوران نیز شامل این ذخایر هستند.
رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تشریح کاربرد‌های ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: این ذخایر عظیم و بسیار مهم همواره منبع اصلی بشر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی و دارو‌ها بوده و بدون استفاده از آن، بشر هرگز قادر به تغذیه جامعه انسانی و حفظ سلامت آن نبوده است. بدون شک با افزایش دانش بشر، هر روز بر اهمیت این منابع افزوده می‌شود. هر روزه گونه‌های جدید گیاهی و میکروارگانیسمی حاوی ژن‌های مربوط به حذف آلاینده‌های محیطی و یا ژن‌هایی با خاصیت‌های منحصر به فرد دارویی شناخته و به گستره اطلاعات ما از ذخایر ژنتیکی افزوده می‌شود که هر کدام بطور بالقوه می‌توانند تاثیر شگرفی بر روی زندگی بشر داشته باشند.
وی همچنین اظهار کرد: نمونه‌های سلولی مربوط به بیمار‌ها یک منبع با ارزش برای مطالعه ژن‌ها و یافتن روش‌های درمان است. حفظ و بهره برداری از این ذخایر ضامن توسعه پایدار و آینده‌ای روشن برای کشور و جامعه بشری است . افزایش تولید کشاورزی همواره نیازمند استفاده از منابع ژنتیکی بوده که موجب افزایش تولید و یا مقاومت آن به انواع بیماری‌ها یا آفات می‌شود و این خود سبب افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی در چند دهه گذشته شده است.
آقای تولیت شناسایی ذخایر ژنتیکی و زیستی و حفاظت از آن‌ها به عنوان منبع و گنجینه ارزشمند و بی پایان را یکی از نیرومندترین ابزار برای تولید ثروت، ایجاد اشتغال، توسعه ملی و مقابله با فقر، گرسنگی و بیماری در هر کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک، بیوتکنولوژی، پزشکی و کشاورزی وابسته به منابع ژنتیکی و زیستی است که از یک سو موجب حفظ ذخایر ملی و از سوی دیگر توسعه علم و فناوری در زمینه‌های مختلف و همچنین ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه می‌شود. علاوه براین بهره برداری و استفاده از این منابع ارزشمند در سطح ملی باعث افزایش تولیدات و همچنین کسب درآمد‌های خارجی از راه فروش فرآورده‌های آن و اطلاعات با ارزش حاصل از این فراورده‌ها می‌شود.
رییس مرکز با بیان اینکه ابلاغ مقام معظم رهبری در خصوص راه اندازی زیست بانک در ایران به دست جهاد دانشگاهی در پانزدهم فروردین ۱۳۸۶ که نشان اشراف معظم له به اهمیت موضوع و لزوم توجه و عملکرد مناسب و سریع در این زمینه را دارد؛ خاطر نشان کرد: این روز در تقویم کشور به عنوان “روز ذخایر ژنتیکی و زیستی” نامگذاری شده است تا با فرهنگ سازی و گرامیداشت آن یادآوری شود که این موهبت ارزشمند الهی نیاز به حفاظت و بهره برداری درست دارد تا بر اساس آن امنیت سلامت، امنیت غذایی و پیشرفت کشور ضمانت یابد. استفاده صحیح و حراست این گنجینه عظیم ملی نیازمند همیاری همه گروه های کشور است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا