آخرین اخبارهفتانه

هفت جنگل مهم جهان را بشناسیم

جنگل ها در واقع ریه‌های کره زمین هستندکه نقش بسیار مهمی را در حیات کره خاکی ایفا می‌کنند.

به گزارش هفت‌گرد، متاسفانه به دلیل استفاده بی‌رویه و جنگل زدایی کره زمین سلامت ریه‌هایش را از دست داده است. یکی ازعوارض مهم پدیده گرمایش زمین جنگل‌زدایی به مقیاس وسیع به‌ویژه در بخش‌هایی از جنگل‌های بارانی در مناطق استوایی کره زمین است که تا سال‌هایی نه چندان دور از دست تطاول انسان در امان مانده بودند.

هفت‌گرد مارا به تماشای هفت جنگل مهم جهان می‌برد.

1.جنگل درختان بامبوی آراشی ‌یاما، کیوتو، ژاپن

جنگلی بسیار زیبا و بکر در ژاپن و در غرب شهر توکیو قرار دارد که آراشیاما نام دارد، جنگلی پهناور که سراسر آن درخت بامبو است. زیبایی این جنگل با درختان بامبویی که ارتفاع‌شان گویی به سقف آسمان می‌‌رسد فقط به جذابیت بصری ختم نمی‌‌شود، اگر چشم‌های‌تان را ببندید و در سکوت به صدای باد گوش دهید، زیبایی واقعی آن‌را لمس خواهید کرد. صدای شگفت‌انگیز نسیم ملایم و برخورد باد با درختان را نمی‌توان توصیف کرد، صدایی‌که هیچ دستگاه موسیقی یا کامپیوتری در جهان نمی‌تواند آن‌را ایجاد کند.

علاوه بر جنگلی زیبا، در این منطقه، معبد Tenriyuji و پل Tigestsukyo قرار دارد و بخش کوهستانی آن نیز نمایی خاص از جنگل و رودخانه اطراف به بازدیدکنندگان می‌‌دهد. وزارت محیط‌زیست محلی در سال ۱۹۹۶ جنگل آراشی‌ یاما (Arashiyama Bamboo Grove) را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ مناظر صوتی ژاپن معرفی کرد که ابتکاری برای مقابله با آلودگی صوتی و ترغیب مردم برای شنیدن صداهای طبیعت بود.

اهمیت این جنگل برای آسیایی‌ها به دلیل این است که بامبو در فرهنگ و رسوم شرق آسیایی‌ها نقش بسیار مهمی دارد و در ژاپن به‌‌عنوان محلی برای دوری از شر و بدی شناخته می ‌شود.

جنگل درختان بامبوی آراشی ‌یاما، کیوتو، ژاپن- هفت گرد
جنگل درختان بامبوی آراشی ‌یاما، کیوتو، ژاپن

2.جنگل آراشی ‌یاما مارامورش، کارپات، رومانی

در شمال شرقی رومانی به سمت و نزدیکی اوکراین منطقه ای بسیار زیبا و تاریخی به اسم مارامورش قرار دارد. این منطقه در دره‌ای پهناوری و در میان درختان قوی و تنومند و نهرها و رودخانه‌ها احاطه شده است و جنگل‌های انبوه و طبیعی بسیار بکر و شگفت‌آور دارد!

جنگل آراشی ‌یاما مارامورش، کارپات، رومانی- هفت گرئ
جنگل آراشی ‌یاما مارامورش، کارپات، رومانی

۳- جنگل آمازون

جنگلی که شهرت آن به گوش تمام جهانیان رسیده و کمتر کسی است که این جنگل را نشناسد، جنگلی که بزرگ‌ترین جنگل در جهان و  بزرگ‌ترین منبع تولید اکسیژن در جهان است. حتما با این همه تعریف می‌دانید که راجع به جنگل آمازون صحبت می‌کنیم. این جنگل پهناور در کشورهای برزیل، کلمبیا و پرو، در قاره آمریکای جنوبی گسترش یافته است. وسعت بسیار زیاد این جنگل باعث شده که هیچکس به بعضی از بخشی‌های آن نرسیده و بخشی‌هایی از این جنگل دست نخورده باقی مانده است.

البته از بیشتر وسعت این جنگل تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده است. در این جنگل زیبا و پهناور بیش از ده هزار گونه موجودات زنده وجود دارد. رود آمازون که در مرکز این جنگل جریان دارد، دومین رود بزرگ جهان است.  بسیاری از دانشمندان بر این باورند که هنوز قبایلی در این جنگل زندگی می‌کنند که هیچ ارتباطی با دنیای امروزی ندارند و هیچ‌کس به آن‌ها دسترسی ندارد.

جنگل آمازون - هفت گرد
جنگل آمازون

4. جنگل بارانی دین‌تری، استرالیا

جنگل بارانی دین‌تری (Daintree Rainforest) واقع در کوئین‌لند شمالی در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. هرچند گفته می‌‌شود از زمان قطع درختان و بهره ‌برداری از جنگل و همچنین استخراج روغن پالم در دهه‌های اخیر، ۳۰ درصد از این جنگل تخریب شده است. در حال حاضر، متخصصان حفاظت از محیط‌زیست در تلاش ‌اند از مناطق سرسبز جنوب شرق آسیا (که بخشی از آن‌ها متعلق به اندونزی، مالزی و کشور مستقل برونئی‌اند) محافظت کنند.

جذابیت این منطقه هم به محیط ‌زیستش مدیون است و هم به مردمانش. مردم در کنار رودخانه در خانه‌های سنتی به‌صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند که زمانی به‌خاطر گردن‌ زدن دشمنان‌شان مشهور بودند. برای بازدید از این روستاهای دورافتاده باید سوار قایق شوید.

جنگل‌های بارانی این منطقه نه‌تنها دو برابر کشور آلمان است، بلکه با حدودا ۱۳۰ میلیون سال قدمت، قدیمی‌ترین جنگل بارانی جهان نیز محسوب می‌‌شود.

جنگل بارانی دین‌تری، استرالیا- هفت گرد
جنگل بارانی دین‌تری، استرالیا

5.جنگل سیاه، بادن وورتمبرگ، آلمان

جنگل سیاه برخلاف نامش که سیاهی است، بسیار سبز  و زیبا است. رشته کوهی جنگلی به‌وسعت ۱۶۰ کیلومتر که در جنوب غربی آلمان قرار دارد. منطقه‌ای پر از درختان سر سبز و تنومند کاج و سرو است و در این منطقه دهکده‌های زیبا و آب گرم طبیعی قرار دارند.

جنگل سیاه شبیه به صحنه‌ای از یک کتاب داستان است و بدون شک باید در فهرست زیباترین جنگل‌های دنیا قرار گیرد. بعضی بر این باورند که برادران گریم قصه‌‌هایی مثل هانسل و گرتل و راپونزل را با الهام از مناطق جنگلی جنگل سیاه نوشته‌اند.

جنگل سیاه، بادن وورتمبرگ، آلمان- هفت گرد
جنگل سیاه، بادن وورتمبرگ، آلمان

6.پارک ملی سئوراکسان، استان گانکوان، کره‌ جنوبی

بلندترین و زیباترین و جذاب‌ترین مکان برای کوهنوردان کشوره کره جنوبی در رشته‌کوه‌های Taebaek قرار دارد. این کوه ارتفاع ۱۷۰۸  متری دارد و دارای معابد و عبادتگاه‌ها و مکان‌هایی برای شکرگزاری نعمت‌های طبیعی و آبشارهای زیبا است. مسیرهای پیاده‌روی این پارک نیز تجربه‌ای خاص را برای افراد رقم می‌ زند. رفتن به سمت کوه‌های بلند حدود ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد.

تعداد زیادی هتل و کمپ در نزدیک این پارک قرار دارد و در کنار صعود به کوه‌های بلند، در مواقع نیاز می‌‌توانید استراحت کنید.

پارک ملی سئوراکسان، استان گانکوان، کره‌ جنوبی- هفت گرد
پارک ملی سئوراکسان، استان گانکوان، کره‌ جنوبی

7. جنگل کنگو آفریقا

بعد از جنگل آمازون و جنگل‌های دیگر که در کشورهای دیگر قرار دارند، نوبت به آفریقا و دومین جنگل بزرگ جهان می‌رسد. جنگل کنگو دومین جنگل بزرگ جهان و در قاره آفریقا قرار دارد. این جنگل در کشورهای کامرون، کنگو، گابن و گینه قرار دارد. لازم به ذکر است که، حدود دو سوم این جنگل در کشور کنگو قرار دارد. بخش عمده‌ای از مردم مناطق اطراف این جنگل، برای امرار معاش و گذراندن اوقات خود به آن وابسته هستند.این جنگل زیستگاه خوبی برای حیواناتی نظیر شامپانزه، زرافه، گوریل و طاووس است، زیرا این حیوانات در مناطق استوایی بیشتر یافت می‌شوند.

جنگل کنگو آفریقا- هفت گرد
جنگل کنگو آفریقا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا